ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Grupul ceh Packeta avea în plan investiţii de 5 mil. euro în România în 2022, dar războiul din Ucraina ar putea îngheţa anumite proiecte. Cifra de afaceri s-a situat la 11,7 mil. euro în 2021, după o creştere de 160%

29.03.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Principalele investiţii ale Packeta ar trebui să aducă cel puţin o dublare a reţelei de puncte pick-up, două depozite noi şi o dublare a numărului de angajaţi. 

Planul de investiţii de 5 milioane de euro anunţat de grupul ceh Packeta în piaţa din România pentru anul 2022 ar putea suferi modificări, în contextul războiului din Ucraina şi al efectelor acestuia, a spus Alexandr Jeleascov, CEO al Packeta România, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„În principal, Packeta va continua investiţiile începute anterior în dezvoltarea logistică, echipamente tehnice şi de manipulare a coletelor, în dezvoltarea platformei, creşterea efectivului de personal angajat, crearea de noi linii de transport internaţional, integrări şi în creşterea numărului de magazine partenere, acesta este focusul nostru principal şi în 2022.“ 

Totuşi, întrebat la ce nivel se ridică bugetul de investiţii pentru acest an, reprezentantul grupului ceh care activează în piaţa de logistică din România din 2017 – anterior sub numele Coletăria.ro – Jeleascov nu a oferit cifre categorice pentru acest moment. 

„Este o întrebare foarte bună şi nu pot da cifre exacte pentru că replanificăm bugetul în acest moment datorită conflictului din ţara vecină. Bugetul nu se va schimba radical, principalele linii de investiţii vor fi menţinute, însă vedem ce proiecte pentru noi sunt principale la nivel de grup şi la nivel local şi care sunt secundare, care pot fi nu excluse, dar îngheţate pentru acest moment. (…) Bugetul pentru acest an a fost 5 milioane de euro, sperăm că o să îl menţinem.“ 

În ceea ce priveşte proiectele care ar urma să fie „îngheţate“ pentru moment, acestea ar fi mai degrabă unele de natură globală, aşa cum a precizat invitatul. 

„Sunt proiecte mai degrabă globale decât locale, la nivel de grup. România sau regiunea asta a noastră deocamdată nu este afectată foarte mult de acestă repanificare, sunt proiecte globale ce ţin de robotizarea noilor depozite mari, investiţii în alte tehnologii“.

Grupul ceh Packeta activează ca o platformă logistică cu entităţi fizice în opt ţări, printre care şi România, respectiv livrare în 34 de ţri din lume. Reţeaua grupului cuprinde peste 13.000 de punte pick-up şi peste 3.000 de lockere, la care se adaugă şi puncte partenere. În România, Packeta a investit circa 3 mil. euro în 2021 şi a ajuns la o reţea de peste 500 de puncte pick-up, neavând segmentul de lockere pe plan local. 

„În acest an ne-am propus o investiţie mai mare decât anul trecut. Suntem în acest moment la peste 500 de puncte pick-up şi ne propunem ca până la finalul anului să reuşim cel puţin să dublăm acest număr şi să ajungem la peste 1.000 de puncte. Ţinta este între 1.300 şi 1.500 de puncte pick-up“.

Strategia Packeta prevede ca grupul să se extindă în toate localităţile din România cu peste 20.000 de locuitori, urmând ulterior să treacă şi în dreptul celor mai mici. Până acum, harta logistică pe plan local a fost sprijinită de două depozite, unul la Oradea şi unul la Bucureşti, iar planurile pentru viitor necesită noi investiţii pentru depozite. 

„Ca şi depozite am planificat două depozite noi în vestul ţării, ne-am gândit chiar şi la un al treilea depozit, dar acum suntem în faza de replanificare a bugetului, aşa că o să vedem câte depozite vom deschide. Sperăm să ne menţinem planurile, ne-am propus oraşele mari din centrul şi vestul ţării în contextul în care avem deja în Bucureşti şi Oradea, iar ca suprafaţă vom menţine suprafaţa standard a depozitelor pe care le avem deja“. 

Dincolo de inflaţie şi de creşterile generalizate de preţuri, piaţa de logistică se confruntă la acest moment cu perturbări suplimentare generate de războiul din Ucraina. Anul trecut, costurile de transport au crescut, în special pe ruta dinspre Asia. 

„Suntem influenţaţi de acestă situaţie, dar mai influenţaţi sunt selleri şi magazinele online care aşteaptă produsele şi ele vin cu întârziere, fapt din cauza căruia vom vedea în perioada următoare reducerea numărului de produse pe site-urile partenerilor noştri. Toate comenzile sunt în întârziere, însă cei medii şi mari au găsit soluţii să livreze aceste produse pe alte canale. (…) Vorbim de creştere semnificativă pentru că navele sunt obligate să ocolească acesată zonă de conflict, există foarte multe controale şi în strâmtori, pe acolo pe unde era ruta obişnuită a acestor containere, şi toate aceste întârzieri şi neclarităţi joacă un rol foarte important în scumpirea acestui transport, fapt pe care probabil în următoarea perioadă o să îl revadă şi consumatorul final“.

Packeta a ajuns la 90 de angajaţi pe piaţa locală, iar planul iniţial pentru 2022 prevedea dublarea numărului de salariaţi, însă nu este clar la acest moment cum vor evolua investiţiile în acest sens. 

Cifra de afaceri a Packeta România a ajuns la 11,7 mil. euro în 2021, după o creştere de 160%. Pentru 2022 compania avea în plan o creştere de 35-40%, iar acum „reconsiderăm, vedem ce se întâmplă şi ne dorim în continuare să ajugem la această creştere“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank