ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Grupul Promateris plănuieşte investiţii de 15 mil. euro în următorii cinci ani şi ţinteşte dublarea capacităţii de producţie, fabricarea de materie primă şi zona ambalajelor de hârtie

26.08.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Cifra de afaceri a grupului a ajuns la 24 mil. euro în 2020, iar ţinta pentru 2021 este o creştere de 40% ♦ Promateris a obţinut pentru a doua oară o finanţare prin intermediul unui grant elveţian, care se ridică acum la 1,6 mil. euro.

Planurile grupului Promateris vi­­zea­ză o serie largă de activităţi în ur­mă­­torii cinci ani, printre care pro­duc­ţia de materie primă, ambalaje de hâr­tie sau reciclarea polimerilor, iar esti­mă­rile arată investiţii de circa 15 mil. de euro pen­tru aceas­tă perioa­dă, a explicat Tudor Georgescu, CEO al gru­pu­lui Promateris, în emi­siunea ZF Investiţi în Ro­mâ­nia!, reali­za­tă în parteneriat cu CEC Bank.

„Ne uităm în următorii cinci ani la o investiţie de 15 mi­lioane de euro care ar trebui să acopere necesarul de echipa­men­te pentru dublarea capa­ci­tăţii producţiei actuale, core­larea acestor investiţii cu pro­ducţia de materie primă - se nu­meşte compounding pro­iectul - şi ne uităm şi la investiţii în zona de hârtie.“

Totodată, grupul are în plan segmentul de reciclare a po­limerilor, însă aceste planuri sunt încă în formare, iar invi­ta­tul nu a oferit mai multe detalii.

„Este o industrie în care avem deja nişte proiecte pe care le analizăm intern şi dacă vor fi fezabile şi vom convinge acţionarii că merită să mergem mai departe probabil va exis­ta şi această divizie în cadrul Promateris.“

Grupul Promateris (fost Prod­plast) este format din compa­ni­ile Promateris - producător de filme şi sacoşe biodegradabile şi compos­ta­bile - şi Biodeck, care este un distri­bu­itor de alternative la plasticele de unică folosinţă. Promateris produce astăzi într-o fabrică situată în Buftea, aşezată într-un spaţiu de 12.000 mp, care nu mai este însă suficient pentru ambiţiile grupului.

„Este foarte ironic pentru noi, întrucât în 2017 am cumpărat această clădire şi nu ştiam ce vom face cu tot spaţiul, iar acum suntem într-o situaţie în care închiriem hale de la terţi. Am achiziţionat recent un teren de 12 hectare la zece minute de fabrica din Buftea, mai exact în Crevedia, unde vrem să construim un parc industrial.“

„Planurile de dezvoltare sunt destul de ambiţioase şi nu dorim să ne oprim doar la ambalaje composabile, vrem să dezvoltăm şi alte proiecte.“

Tudor Georgescu a explicat că ţinteşte ca Promateris să devină cel mai mare jucător din piaţa europeană a materialelor compostabile, iar investiţiile din următorii ani vor împinge grupul spre acest deziderat.

„Ne dorim o dublare a capacităţii actuale de producţie pentru filme şi sacoşe compostabile. Avem un avantaj şi suntem pretendenţi pentru poziţia de cei mai mari din Europa, întrucât acum suntem în top cinci producători de materiale compostabile. Putem face acest lucru pentru că piaţa din Europa Centrală şi de Est este foarte mare şi suntem bine ancoraţi în această piaţă. Deci primul vector de creştere va fi consolidarea producţiei actuale prin dublarea capacităţii de producţie din Crevedia.“

Grupul a finalizat în 2021 o investiţie de 2,5 milioane de euro la fabrica din Buftea, care a fost finanţată şi printr-un grant norvegian. Acum, Promateris a obţinut o nouă finanţare prin acelaşi mecanism, care se ridică la 1,6 milioane de euro şi care se va îndrepta către un proiect de producţie de materie primă.

„Valoarea proiectul norvegian este undeva la 1,6 milioane de euro, vor mai fi costuri suplimentare, deci o investiţie totală de 2 milioane de euro. (...) Ne uităm cu interes la producţia pe plan local de materie primă. Vrem să începem să producem polimerul în care amestecăm amidonul de porumb pe care îl luăm din România cu polimeri biodegradabili şi practic să construim materia primă pe care o folosim tot pentru pungile pe care le punem pe piaţă în regiune.“

O altă direcţie înspre care Promateris se uită cu atenţie ţine de ambalajele din hârtie, unde grupul analizează atât potenţiale investiţii de tip greenfield, cât şi achiziţii.

„Ne uităm cu interes la ambalajele din hârtie, diverse produse compozit, combinaţie între hârtie, biopolimeri, practic vrem să deschidem şi să ne diversificăm în mai multe direcţii pentru a putea realiza o creştere a grupului cât mai rapidă.“

Grupul Promateris a început să meargă cu paşi mari în direcţia materialelor biodegradabile în 2017, când afacerile se ridicau la 8 milioane de euro. În 2020 grupul a ajuns la afaceri de 24 de milioane de euro, iar ţinta pentru 2021 este de plus 40%. Compania Promateris din grup are circa 120 de angajaţi, iar Biodeck are până în 30 de angajaţi. În contextul în care planurile pe următorii cinci ani se vor materializa, grupul ar putea trece de 400 de salariaţi.

Businessul se împarte între 70% piaţa locală, iar 30% export, dar Tudor Georgescu a subliniat că trendul se îndreaptă înspre 50-50%, cu potenţialul ca pieţele externe să depăşească rapid piaţa din România.

„Vindem în tot ce înseamnă Europa Centrală şi de Est, adică România, Bulgaria, Grecia, Serbia, Austria şi Republica Moldova, dar avem şi colaborări cu zona Scandinavică şi avem contracte spot peste tot în Europa, dar majoritatea contractelor semnificative sunt în Europa Centrală şi de Est.“

CEO-ul grupului este de părere că piaţa în care activează este una în care jucătorii din România au potenţialul de a se remarca rapid în regiune peste cei din ţări precum Ungaria sau Polonia.

„Cred că avem o şansă să ieşim în evidenţă pentru că avem avantajul primului venit, iar asta înseamnă că, dacă vom lua decizii inspirate, ne este la îndemână să avem un avantaj faţă de vecinii noştri, unde există companii mari şi reputabile în ambalaje plastice, dar care pierd teren când nu se mişcă destul de repede.“

Avansul Promateris a fost alimentat şi de schimbările legislative care au survenit atât la nivel european, cât şi la nivelul mai multor ţări. Cu toate acestea, Georgescu a subliniat că în România sunt încă zone în care autorităţile de control s-ar putea asigura că legea este şi respectată.

„Vedem mari comercianţi care s-au adaptat imediat şi nu mai găseşti în comerţul modern ambalaje şi pungi de plastic, dar vedem că pieţele din comerţul tradiţional nu s-au adaptat, nu respectă legea şi pun pe piaţă plastic subţire fără să plătească ecotaxa. Vedem nişte costuri şi o oportunitate pe care o ratăm, pentru că pieţele din comerţul tradiţional sunt încă foarte mari şi acolo este un sector în care putem creşte în continuare în România.“

El a subliniat că Promateris observă în comenzi momentele în care autorităţile trec la controale în pieţe.

„Noi am avut experienţe interesante, cum vedeam un reportaj la televizor despre pungile de plastic din piaţă, a doua zi vindeam două camioane, după care nu mai vindem nimic în pieţe timp de şase luni şi la următorul control iar vindeam două camioane. (...) Există o reacţie la control, dar nu există o abordare structurată şi legea nu se respectă.“

Grupul Promateris este listat la Bursa de Valori Bucureşti, iar în spatele acestuia acţionariatul este format din omul de afaceri Florin Pogonaru (peste 38%), compania Nord (peste 20%), Tudor Georgescu (peste 11%) şi alţi acţionari.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank