ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Hildegard Brandl: Ruralul se poate dezvolta doar prin colaborarea autorităţilor locale cu antreprenorii din zona respectivă. Dar pentru creşterea calităţii vieţii, întâi de toate sunt necesare utilităţi

13.12.2024, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Colaborarea dintre mai multe sate, alături de cea dintre autorităţile locale şi antreprenori pot susţine dezvoltarea unor zone prin creşterea turismului, urmând exemplul german Pe de altă parte, peisajele frumoase nu pot fi valorificate fără infrastructură de utilităţi, care să asigure şi o calitate a vieţii locuitorilor din zona respectivă. 

Turismul poate contribui masiv la dezvoltarea satului român şi genera venituri pentru locuitori şi antreprenori, însă este necesară o colaborare între aceştia alături de un plan de creştere. 

„România are peisaje deosebite, are gastronomie, dar în rural nu avem cazare de ca­litate, nu avem activităţi şi nu avem cir­cuite pentru turişti. Un exemplu pentru noi poate fi Germania, unde deşi peisajul nu ofe­ră aceeaşi diversitate şi unde nu există un li­toral precum cel de la Marea Neagră sau Delta Dunării, ei au o strategie şi au rute pentru turişti. Cu un singur sat nu schimbi ni­mic, dar cu mai multe, pe aceeaşi rută, cu o identitate turistică, da“, a spus Hildegard Brandl, arhitect şi coordonator al proiectului Antre­prenoreşti, în cadrul emisiunii ZF In­ves­tiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

Ea explică faptul că implementarea unei strategii de dezvoltare poate fi realizată prin colaborarea celor din zona respectivă. „O strategie poate fi implementată doar prin colaborarea celor din mediul de afaceri şi primării. Strategia se face împreună, dar cu suportul adminis­traţiei locale“, a spus Hildegard Brandl.

Proiectul pilot îl reprezintă  Ţinutul Stejarilor, format din satele Cocorăştii Mislii, Scorţeni şi Telega, a plecat de la un antreprenor - Raluca Uţă, care trăieşte în Londra, originară însă din zona respectivă. 

„Vorbim de trei comune, formate din 14 sate şi 12.500 de locuitori, care au înţeles că trebuie să colaboreze pentru a se dezvolta. Secretul este că satele trebuie să se completeze, altfel iese un „Frankenstein“, motiv pentru care şi este creionată întâi o strategie, iar noi venim cu expertiza necesară. Acum chiar avem o listă de aşteptare pentru proiecte, sunt alte comune care ne aşteaptă“, a spus Hildegard Brandl.

Miza o reprezintă creşterea antreprenoriatului în zonă iar producătorii pot intra cu produsele inclusiv în retail.

„În următorul an, cu producătorii locali care s-au reunit sub un brand, vor putea intra pe diverse platforme cu produse lactate, magiun sau miere, pentru a se extinde. Din Antreprenoreşti s-au născut deja trei producători locali, iar noi i-am ajutat cu brandingul“, a spus coordonatorul proiectului. De partea cealaltă, dincolo de investiţiile în antreprenoriat, satele respective au nevoie de investiţii publice pentru a creşte calitatea vieţii locuitorilor. 

„Miza o reprezintă calitatea vieţii şi degeaba avem peisaje frumoase dacă nu există partea de infrastructură de bază precum apa curentă, canalizare sau gaz. Acestea reprezintă baza de pornire“, a subliniat Hildegard Brandl. 

 

Ce a mai spus Hildegard Brandl

Satul român are nevoie de o strategie durabilă pentru turism, care să permită creşterea calităţii vieţii. 

Germania are un peisaj monoton faţă de România, dar are o strategie foarte bine pusă la punct şi au creat diverse rute care să atragă turişti, iar acum au o identitate.

În Germania ruralul funcţionează în strategia lui doar printr-o colaborare între primării şi mediul de afaceri, model care ar trebui implementat şi în România.

Proiectul Ţinutul Stejarilor, format din satele Cocorăştii Mislii, Scorţeni şi Telega, a plecat de la un antreprenor - Raluca Uţă, care trăieşte în Londra, originară însă din zona respectivă.

În România sunt probleme de colaborare locală, dar aceasta este compensată prin creativitate şi flexibilitate. 

În Germania orice proiect înseamnă 70% pregătire, 30% implementare. În România de obicei se procedează invers, motiv pentru care multe proiecte se blochează rapid. Pentru Ţinutul Stejarilor noi am ales întâi să ne pregătim.

Astfel de proiecte ajută antreprenorii locali - avem producători de miere şi brânzeturi.

Sistemul de sănătate este foarte important într-o comunitate. Dacă nu este posibilă o clinică, atunci poate funcţiona în sistem de telemedicină.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank