• Leu / EUR4.8831
  • Leu / GBP5.7936
  • Leu / USD4.8176
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Irina Odor, Celco: Este exclus să transpunem integral costurile de producţie în preţurile de vânzare pentru că nu am mai fi competitivi şi am da unor produse din ţări non-UE oportunitatea să intre pe piaţă

01.07.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania are circa 300 de angajaţi în patru unităţi de producţie şi o cifră de afaceri de 40 mil. euro la finalul anului 2021.

Producătorii români de materiale de construcţii nu pot transpune integral creş­terile din costurile de producţie în preţurile finale de vânzare, întrucât nu ar mai fi competitivi şi ar pierde rapid cotă de piaţă în favoarea unor produse din ţări non-UE, a explicat Irina Odor, director comercial al companiei Celco din Constanţa, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parte­neriat cu CEC Bank.

„Este exclus să transpunem costurile în preţurile de vânzare pentru că în acest caz nu am mai fi fost astăzi aici, nu am mai fi avut fabricile pornite. (...) Noi nu am putut să acoperim creşterea costurilor pentru că nu am mai fi fost competitivi şi am fi dat altor produse din ţări limitrofe sau ţări non-UE oportunitatea să intre pe piaţa pe care cu greu reuşim să o creştem“.

Producătorul de materiale de construcţii Celco face parte dintr-un grup cu acelaşi nu­me, controlat de antreprenorul Niculae Duşu împreună cu vărul său Ion Duşu. Compania produce BCA, adezivi şi var, având 300 de angajaţi în patru puncte de lucru din judeţul Constanţa: cariera de calcar, fabrica de var, fabrica de BCA şi fabrica de adezivi.

Compania s-a confruntat în 2021 şi 2022 cu creşteri ale preţurilor la utilităţi, de la plus 87% la gaz, până la 40% la combustibil şi 20% la energia electrică. Toate acestea au dus la creşteri ale costurilor de producţie.

„Din cauza acestor creşteri au cresut şi costurile noastre de producţie chiar şi cu 70% în cazul varului, peste 40% în vazul BCA-ului şi peste 25% în cazul adezivilor. (...) Creşterile noastre de preţuri nu s-au ridicat la aceste niveluri, cred că în cazul BCA am reuşit o creştere de maxim 17%, spre exemplu, şi doar la var a fost creşterea mai mare, de aproximativ 45%“.

Irina Odor a explicat că în România companiile nu beneficiază de acelaşi sprijin pe care îl primesc firmele din alte state europene sau din ţări non-UE, ceea ce duce la o competitivitate redusă a produselor autohtone şi o creştere a importurilor de produse din ţările non-UE.

„Vorbim cu clienţi de-ai noştri care au furnizori în Vestul Europei şi care ne povestesc din experienţele pe care le întâlnesc la alţi producători de acolo. (...) În România preţul MW la energie electrică depăşeşte 200 de euro, iar în Europa el este calculat la 100 de euro. Preţul gazului în România ajunge la 100 de euro, iar în Europa preţul gazului pentru fabrici similare beneficiază de subvenţii de 60%. Companiile producătoare de materiale de construcţii din România nu beneficiază de acelaşi sprijin“.

Discuţiile cu autorităţile nu au avut rezultatele aşteptate, în contextul în care majoritatea răspunsurilor sunt „incerte şi neasumate“. În tot acest timp, costurile continuă să crească.

„Ca să dau un exemplu cât mai recent, în această OUG 27/2022 situaţia marilor consumatori industriali al căror consum de gaze este de peste 50.000 MWh pe an este lăsată la latitudinea furnizorilor. Este o legislaţie care în loc să protejeze marii consumatori finali, cum este şi cazul nostru, îi lasă pe aceştia cu contracte suspendate şi cu nevoia de a achiziţiona energia electrică şi gazul din piaţa PZU, care este una necompetitivă şi supusă speculaţiilor“.

Directorul comercial Celco este de părere că marile companii producătoare de materiale de construcţii îşi vor închide capacităţile de producţie dacă autorităţile nu iau măsuri.

„Pe piaţa românească deşi există cerere pentru produse cu un nivel calitativ ridicat va fi nevoie să importăm alte produse din ţările non-UE, şi-atunci toate măsurile impuse de UE – transpuse cu greutate în normativele autohtone – vor duce la sistarea activităţilor de producţie, costuri mult mai mari, probleme în aprovizionare, creşterea timpilor de livrare şi creşterea şomajului“.

Compania are în plan investiţii de 3 mil. euro în 2022 pentrru a îmbunătăţi performanţa fabricilor prin sisteme de contorizarea avansată pentru reducerea consumurilor energetice. Totodată, planul de investiţii se referă şi la reciclare, reutilizare şi digitalizare. Cifra de afaceri s-a ridicat la peste 40 mil. euro în 2021, iar pentru anul acesta Celco ţinteşte o menţinere a cifrei de afaceri.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank