ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Jérôme France, EMI International: Ne-am propus ca în următorii trei ani să investim până la 30 mil. euro pentru achiziţii pe pieţele externe. Sperăm să realizăm două tranzacţii în 2023

02.06.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania a realizat investiţii de peste 12 mil. euro în 2022 ♦ EMI International va ieşi din Rusia şi va transfera firma către angajaţii de acolo ♦ Cifra de afaceri a ajuns la 25 mil. euro în 2022, de la 16,5 mil. euro în 2021, iar în 2023 ar putea ajunge la 50 mil. euro.

Furnizorul de uşi şi sisteme industriale EMI International conti­nuă extinderea accelerată pe pieţele din Europa, unde are în plan inves­ti­ţii de până la 30 mil. euro în următorii trei ani pentru tranzacţii de M&A, dintre care două ar putea fi semnate până la finalul anului, a explicat Jérôme France, CEO şi fondator al EMI International, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Noi nu ne oprim, în momentul de faţă avem 5 firme pe care le stu­di­em în ceea ce priveşte creşterea ex­ter­nă. Suntem în strategie de build-up în continuare, avem capacitatea de in­vestiţii, avem soluţii diverse şi ne-am propus ca în următorii trei ani să in­vestim până la 30 de milioane de euro pentru achiziţii externe“.

Compania prezentă astăzi în Ro­mâ­nia, Belgia, Slovacia, Ucraina şi Rusia ţinteşte pieţele din Europa Centrală, precum Polonia, Cehia sau Serbia. Mai multe negocieri sunt astăzi în stare avansată.

„Sper ca anul acesta să realizăm două tranzacţii de M&A şi dacă reu­şim două pe an nu ar fi rău. Din cinci pe care le avem ar fi bine să închidem două anul acesta, suntem avansaţi cu câteva dintre ele, avem companii cu care avem o chimie bună“.

În 2021, fondul de investiţii Mor­phosis Capital s-a asociat cu o serie de investitori pentru a prelua o parti­ci­paţie de 51% din EMI Interna­tio­nal, într-o tranzacţie de 15 milioane de euro. Fondatorul deţine astăzi 47,62% din business, Morphosis Ca­pital are 33,5%, compania Belemi din Belgia are 16%, iar restul de 3% din titluri sunt împărţite.

ZF a scris în luna mai, conform sur­selor din piaţă, că Morphosis Ca­pi­tal negociază cu polonezii de la Innova Capital pentru a-i atrage în acţionariatul producătorului de siste­me industriale EMI. Cele două părţi nu au dorit să comenteze informaţia.

Dacă în privinţa acţionariatului EMI rămâne de văzut care sunt planurile şi cum se vor concretiza ele, un lucru este cert când vine vorba despre companie: planurile de extindere internaţională au accelerat anul trecut.

Compania a avut anul trecut un plan de investiţii de peste 12 mil. euro, care s-a concretizat prin două achiziţii şi o nouă linie de business. În 2022, EMI International a cumpărat 70% din firma belgiană Access Systems, iar câteva luni mai târziu a preluat integral producătorul belgian de uşi industriale Decran, care are şi o capacitate de producţie în Slovacia.

„Sunt două achiziţii de succes, am reuşit să le facem să se dezvolte, să ridicăm nivelul de rentabilitate în firmele respective la nivelul EMI şi să avem un parteneriat care funcţionează foarte bine. Cu Access Systems fondatorii sunt alături de noi în continuare, unul era prevăzut să iasă şi ceilalţi doi nu ne-au lăsat oportunitatea să îl înlocuim şi au dorit ei să-şi crească participaţia. Asta e un semnal bun pentru noi. La fel şi la Decran, fondatorul a vrut să rămână mai mult cu noi“.

Belgia nu a fost prima încercare de internaţionalizare a companiei, întrucât EMI International este prezentă în Ucraina şi în Rusia de câţiva ani, dar acolo lucrurile au început să meargă mult mai greu de la începutul războiului din Ucraina.

„Noi avem în continuare  operaţiunile din Ucraina, ne-am concentrat să putem să acoperim, să punem echipele noastre în situaţii de siguranţă pentru că din ziua întâi am spus că orice se întâmplă suntem aici să vă putem asigura salariile. În continuare Ucraina funcţionează, reuşim să ne acoperim cheltuielile, firma se susţine singură, avem proiecte cu clienţi industriali. Piaţa nu s-a oprit şi lucrăm în continuare“.

Dar povestea pieţei din Rusia este mai complicată. Chiar dacă EMI a folosit ruta Serbia pentru a duce la capăt proiectele începute de divizia rusească, fluxurile devin din ce în ce mai greoaie, iar compania va ieşi din Rusia.

„În Rusia o să oprim activitatea. Vom găsi o soluţie să putem transfera activele către angajaţii noştri, să putem sprijini în continuare ce am început să facem ca să devină o firmă 100% locală. Dar va fi trecută către angajaţii noştri pentru ca ei să continue această activitate. (...) Este o firmă mică, sunt până la 20 de persoane“.

Când vine vorba de extindere internaţională, strategia EMI se bazează pe utilizarea serviciilor de mentenanţă ca vârf de lance, întrucât este o activitate pe care s-a axat încă de la începuturile de acum peste două decenii şi este acea activitate la care nu se pricep producătorii, lăsând pe masă o parte importantă din piaţă.

„Avem capacitatea de producţie şi capacitatea de a găsi produse pe piaţă şi chiar în industria noastră sunt foarte mulţi producători în Europa care au centre de producţie şi care produc şi pentru noi şi pentru companii de talie mondială şi pentru mai mulţi. (...) În schimb, să fii aproape de clienţi, să ştii nevoile lor, să poţi să anticipezi, să poţi să propui servicii de mentenanţă preventivă, flexibilitate, reactivitate, este foarte important. Şi firmele de producţie nu ştiu să facă asta. Noi am avut mentenanţa în ADN încă de la început“.

Fabrica EMI International din România este situată în lo¬calitatea Căteasca, judeţul Argeş, în apro¬¬pie¬re de municipiul Piteşti. Acolo, compania a lansat anul trecut un proiect de investiţii de circa 2 mil. euro finanţat din fonduri europene, prin măsura POR 2.2.

„Acum le-am implementat aproape pe toate, suntem la 90% din implementare şi începem să vedem rezultatele, deschidem linii de business noi cu utilajele care au intrat, deci am reuşit să le valorificăm“.

Echipamentele dedicate prelucrării metalului în care a investit compania îi permite să realizeze proiecte speciale la comandă. Spre exemplu, Jérôme France spune că poate oferi acum şi soluţii de protecţie, rafturi şi alte tipuri de produse din metal, dincolo de cele de acces.

În ceea ce priveşte piaţa din România, EMI are un portofoliui solid pe mentenanţă, dar şi un flux solid de proiecte noi, atât din industrial-logistic, cât şi din zona de retail.

„În general noi suntem legaţi de industrial, logistic şi retail, dar în primul rând vorbim acum de zona de retail. Este un an record la nivel de deschidere de centre comerciale, sunt centre comerciale care se deschid la Craiova, cu NEPI este un proiect, mai sunt proiectele cu AFI, la Arad, proiectele cu Prime Kapital şi mai sunt alte proiecte de extindere tot cu NEPI, plus diverse alte proiecte care intră. La nivel de centre comerciale este un an record“.

Pe segmentul logistic antreprenorul observă o anumită pauză comparativ cu ultimii ani, dar şi aici apar proiectele dezvoltate speculativ de diverşi jucători. De celealtă parte, segmentul industrial înregistrează un boom.

„După aceea avem zona industrială unde este un mare boom, multe proiecte au fost puse în aşteptare de investitori industriali având în vedere costurile de cosntrucţie care creşteau şi vedem că s-a deblocat anul acesta, deci pe segmentul de industria s-au deblocat investiţiile“.

Cifra de afaceri a companiei a ajuns în 2022 la circa 25 mil. euro, dintre care aproape jumătate-jumătate între piaţa din România şi cea din Belgia, comparativ cu circa 16,5 mil. euro în 2021. Pentru anul acesta, compania ar putea ajunge la 50 mil. euro dacă realizează tranzacţiile pe care le are în plan.

„Dacă ne ies tranzacţiile pe care ne-am propus nu ar fi utopic să dublăm cifra de afaceri, să ajungem la 50 mil. euro, dar totul va fi legat de viteza cu care ne vom mişca în ceea ce priveşte M&A. Pe creşterea organică rămânem rezonabili. Pomul nu creşte până la cer. Ne-am propus să fim constant plus 5%, nu este exagerat“.

EMI International are puţin peste 100 de angajaţi în România, circa 90 de oameni în Belgia, 30 în Slovacia şi încă 20-30 de persoane în Ucraina.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank