ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Laurenţiu Duică, Winstone Real Estate Services: Investiţiile în industrial şi logistică ajung la 700 mil. euro în 2022. Se vor inaugura şi vor demara proiecte de un milion de metri pătraţi

02.02.2022, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Cererea în creştere pentru spaţii de depozitare, dar şi pentru noi unităţi de producţii determină pe marii dezvoltatori să construiască noi centre logistice, dar şi să cumpere teren sau să achiziţioneze depozite existente.

Creşterea comerţului online şi nevoia de noi spaţii de depozitare duc la o accelerare a livrărilor de noi spaţii logistice la nivel naţional, consultanţii estimând că în 2022 se va depăşi pragul de 6 mil. mp.

Anterior, pragul de 5 mil. mp a fost depăşit în 2020 când s-au livrat aproape 700.000 mp de noi centre logistice.

„Anul 2022 va fi cel mai dinamic an pentru sectorul industrial şi logistic din România. 2021 a adus investiţii mari, livrări de peste 650.000 mp însă acum, în 2022, prin prisma investiţiilor anunţate şi pipelineului pe care îl au dezvoltatorii, vom ajunge la investiţii totale de peste 700 mil. euro. Investiţiile nu vor fi doar în construcţia de noi proiecte, ci şi în achiziţii de terenuri şi achiziţii de depozite deja existente, în tranzacţii de tip sale&lease back. Ca suprafaţă vom vedea în acest an lucrări la peste un milion de metri pătraţi de depozite finalizate şi de proiecte demarate“, a spus  Laurenţiu Duică, managing partner şi co-fondator al Winstone Real Estate Services. El anterior a mai lucrat pentru FM Logistic, P3, Colliers şi Avison Young.

Pe de altă parte, în 2022 dezvoltarea va fi sub presiunea costurilor construcţiilor care au crescut puternic în ultimul an. Principala problemă a livrărilor este reprezentată de întârzierile din materiale de construcţii. Capacităţile de producţie nu fac faţă acum. „În prezent multe dintre materialele de construcţii sunt importate din ţările vecine, altfel poţi aştepta şi şase luni pentru tablă sau instalaţii de răcire. Toate materialele au devenit greu de cumpărat din cauza timpului de livrare, iar preţurile au crescut“, a subliniat Laurenţiu Duică.

În plus, în 2021 CTP, cel mai mare jucător de pe piaţa logistică, a depăşit pragul de 2 mil. mp centre logistice la nivel naţioanal, prag depăşit atât prin dezvoltări noi, cât şi prin achiziţii – cea mai recentă achiziţie fiind cea prin care a cumpărat centrele Mobexpert de la Târgu-Mureş, din Parcul Industrial Mureş de lângă Aeroportul Internaţional Târgu-Mureş, cu o suprafaţă de 25.000 mp şi care include atât depozitare, cât şi producţie. CTP România are în construcţie peste 270.000 mp în Bucureşti şi în oraşe precum Timişoara, Sibiu, Turda şi Piteşti, România fiind un motor de creştere pentru grupul CTP, cu 26% din totalul spaţiilor aflate în construcţie la nivelul întregii reţele CTP.

În cursul anului 2021, CTP România şi-a extins prezenţa în noi oraşe, precum Braşov, Craiova şi Oradea – unde compania va începe în 2022 construcţia unui proiect special, terminalul cargo de la aeroportul Oradea. Proiectul va fi legat direct de pista aeroportului din Oradea şi presupune lucrări complexe de construcţie.

„Majoritatea noilor investiţii, noilor proiecte, se bazează pe contracte deja semnate. Nu investesc speculativ prea mult, ci foarte puţin. Acum cererile sunt diverse, de la depozite pentru consolidarea volu­melor, dedicate comerţului electronic. Acum retailerii nu vor să mai rămână fără stocuri, iar ruptura din lanţul logistic a fost una dramatică şi abia spre finalul anului 2022 - început de 2023 vom intra într-o normalitate din punctul de vedere al timpilor de livrare. Ei vor să ajungă la toţi consu­matorii, să fie şi online şi offline, iar sectorul logistic a devenit «prinţesa din poveste» datorită randamentelor investi­ţionale sigure. În plus, vedem şi cererea de a muta companii din depozite vechi care nu respectă normele într-unele noi“, a explicat Laurenţiu Duică.

Spaţiile noi consumă mai puţină energie, oferă mai mult spaţiu de manevră, amplasate în afara oraşelor şi dotate cu sisteme moderne de stingere a incendiilor.

"În piaţă încă sunt centre industriale care pot fi cumpărate prin sale&lease back. Sunt spre exemplu producători din automotive care şi-au construit singuri halele de producţie iar acestea acum pot fi vândute, sunt logisticienii care pot rămâne în chirie şi dezvoltatori care vor să marcheze un exit. Sunt jucători care investesc în platforme, cumpără terenuri în oraşe secundare urmaţi de infrastructură precum Tg Mureş, Craiova, Slatina – sunt zone de interes care cresc odată cu infrastrucura. Acum aşteptăm astfel de investiţii şi spre Buzău sau Alexandria, oraşe cu potenţial", a spus Laurenţiu Duică.

El a subliniat că apar şi noi zone de interes în goana după forţă de muncă. Acum logisticienii aduc forţă de muncă cu autocarul şi de la 100 km, cheltuieli mari. Iar acum A0 apropie forţa de muncă de platformele logistice din zona Bucureştiului. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank