ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Marius Grada, Romasia: Reducerea dependenţei faţă de producţia din China e doar la nivel de lozincă. Costul pentru un container de 2.000 de dolari a ajuns la 15-16.000 de dolari şi ar putea ajunge la 20.000 de dolari până la finalul anului

27.09.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Costurile de producţie în România sunt semnificativ mai mari, chiar dacă preţul transportului a crescut de aproape opt ori în pandemie.

Companiile continuă să achiziţioneze pro­duse din China sau să producă în a doua cea mai mare economie a lumii la acelaşi ni­vel ca înaintea pandemiei, întrucât costurile fi­nale rămân mai mici, chiar dacă a crescut de aproape opt ori preţul transportului în perioada pandemiei, a explicat Marius Grada, cofondator al Romasia, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parte­neriat cu CEC Bank.

„Mie personal mi se pare că e doar la nivel de discurs, la nivel de lozincă. E fru­moa­să ideea să reducem dependenţa faţă de im­porturile din China, dar problema e cu ce în­locuim acele produse. (…) În momentul acesta ce se produce în România e nesem­ni­ficativ în total volume şi nu e fezabil din punct de vedere al costurilor. Costurile de pro­ducţie în România sunt semnificativ mai mari pe produs similar decât costurile de pro­duc­ţie în China. Tot nu funcţionează, chiar şi la costurile majorate pe transport“. 

Romasia este o companie de trading, fon­da­tă în 2008 de Marius Grada alături de tatăl său, care funcţionează ca un depar­ta­ment de achi­­ziţii în China pentru companiile din piaţa lo­­cală interesate de mărfurile din acea piaţă. Tot­­odată, oferă servicii de grupaj, aşa cum le nu­­meşte, prin care ajută clienţii din România să cumpere produse variate din piaţa chine­zeas­că.  „2021 pare să fie un an cu totul şi cu totul spe­cial din perspectiva majorării fantas­ti­ce a cos­tu­rilor de transport, ceea ce îi pune pe im­­portatori în dificultate şi implicit pe noi. Pre­ţu­­­rile au crescut de aproximativ opt ori. Înain­te de pandemie discutam de un cost pe un con­tai­­ner de 40 de picioare de circa 2.000 de do­lari, iar astăzi discutăm de 15.000-16.000 de dolari.“ Preţurile ridicate de transport se re­gă­sesc şi în preţurile cu care ajung să fie vân­dute produsele în piaţa locală, întrucât pen­tru unii dintre clienţi scumpirea a reprezentat o lovitură puternică. 

„Cineva care importa mobilier de grădină, de terasă, avea o valoare pe container de până la 20.000 de dolari, ceea ce înseamnă că impactul transportului în cost era de 10% înainte de pandemie. În momentul acesta impactul de cost e de aproape 100% şi ori renunţă la importuri dacă găseşte alternative locale, ceea ce nu prea se întâmplă, ori majorează foarte tare preţurile şi sunt multe exemple de acest gen“.

Invitatul a subliniat că există mai multe motive pentru are preţurile de transport au crescut abrupt, dincolo de pandemie şi de încetinirea producţiei pe anumite bunuri în Europa. 

„A existat şi o cerere crescută pentru produse din China, care a pus o mare presiune pe transportatori. Sunt multe situaţii în care chiar şi la acest preţ mare nu avem echipamente, adică suntem dispuşi să plătim 15-16.000 de dolari pe un container, dar nu avem containerul în sine şi trebuie să aşteptăm 1-2 săptămâni“. 

El spune că s-a redus şi numărul de curse care deservea această parte a lumii, întrucât operatorii de transport au trecut de la 1-2 curse pe săptămână la 2 curse pe lună. 

„Sunt echipamente blocate în alte direcţii. China se aprovizonează foarte mult cu materii prime. De exemplu, ei au avut un focar de gripă porcină care a fost lichidat şi au revenit pe partea zootehnică şi au început să importe masiv porumb, grâu, din alte părţi ale lumii, folosind infrastructura de transport şi containerele pentru operaţiuni de genul acesta“. 

Toate acestea sunt cumulate cu evenimente meteorologice şi focare de Covid care au început să apară în ultimul timp şi care au dus la închiderea pentru câteva săptămâni a unor terminale portuare din China. 

Marius Grada consideră că primele semne de temperare în ceea ce priveşte costurile de transport ar putea apărea abia în februarie-martie 2022, după Anul Nou Chinezesc. 

„Până atunci, eu personal cred că şansele sunt extrem de mici să asistăm la o scădere a preţurilor pentru că acum vine perioada aglomerată. Adică în fiecare an aveam o cerere mare de containere în perioada octombrie-decembrie, înainte de sărbătorile din Europa, şi apoi înaine de Anul Nou Chinezesc, care e în februarie“. 

Cu toate acestea, creşterile de preţ ar putea să nu se oprească aici şi să ajungă până la 20.000 de dolari pentru acelaşi container, înainte de a se observa o temperare sau o scădere. 

„Noi avem un serviciu de transport în regim de grupaj, în care facem achiziţia pentru client, grupăm marfa, facem vama, plătim taxele în România şi eliberăm marfa din depozitul din Bucureşti. (…) Pe acest serviciu noi lucrăm deja pe scenarii în care containerul va ajunge în jur de 20.000 de dolari, cam acesta e scenariul pentru care ne pregătim“. 

Cofondatorul Romasia este de părere că dacă preţurile nu vor începe să scadă după luna martie noua realitate ar putea însemna o stabilizare a transportului în intervalul 10-15.000 de dolari per container. 

Clienţii companiei sunt din trei catgorii: companii mari de distribuţie şi retail care aduc produse sau produc în China sub brand propriu; clienţi care vor să utileze un spaţiu de producţie sau de evenimente şi comandă o singură dată; o categorie de clienţi mici, care vând în online, şi care comandă o dată pe lună sau la două luni. 

Romasia are două birouri în China, unul în oraşul Yiwu din provincia Zhejiang, şi unul în oraşul Guangzhou din provincia Guangdong. Totodată, compania are un birou în Bucureşti şi unul în Arad. 

Compania deţinută în proporţie de 60% de Marius Grada, respectiv 40% de tatăl său, şi-a menţinut cifra de afaceri la 10 milioane de lei în 2020, iar pentru 2021 ţinteşte o creştere de 20%. Numărul de angajaţi se ridică la 20, dintre care 5 lucrează în România.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank