ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Nicuţa Enache, restaurantele Ciao Niki: S-au pierdut multe businessuri pentru că banii au ajuns foarte târziu. Am obosit psihic şi fizic să tot pregătesc dosare, documente şi să stau doar în aşteptare

02.08.2021, 21:00 Autor: Alex Ciutacu

♦ A doua locaţie Ciao Niki a fost deschisă în 2019, printr-o investiţie de 450.000 de euro, şi nu a prins încă un an întreg de funcţionare în condiţii normale ♦ Antreprenoarea nu a mai aplicat pentru cel mai recent grant destinat sectorului HoReCa, întrucât banii de la Măsura 2 nu au ajuns la Ciao Niki nici după un an şi jumătate.

Pandemia a adus o provocare fără pre­ce­dent pentru jucătorii din sectorul HoReCa, în special pentru micii antre­prenori care îşi construiau deja de câţiva ani propriile afaceri şi branduri, iar ajutorul oferit de stat a venit de multe ori cu întârziere sau nu a venit deloc, a explicat Nicuţa Enache, fondatoare, Ciao Niki, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Mă gândeam la un moment dat să vând tot ÅŸi să plec înapoi în Italia. Mă gân­deam că am muncit în zadar toÅ£i anii ăştia ÅŸi nu reuÅŸesc să merg mai departe, pentru că nu am fost lăsaÅ£i să merg­em mai departe. Åži acum stăm cu teamă legat de toamnă. Nu ÅŸtiu ce aÅŸ mai putea să rein­ven­tez pentru a merge mai departe“. 

NicuÅ£a Enache s-a întors în urmă cu câţiva ani în România, după ce a lu­crat timp de 12 ani în Italia. Ea este una dintre româncele care au fost date exemplu destul de frecvent în ceea ce priveÅŸte întoarcerea în Å£ară ÅŸi intrarea în antreprenoriat. Osteria Ciao Niki a fost fondată în 2014, iar în 2019 a deschis res­ta­urantul Ciao Niki, de patru ori mai mare decât prima locaÅ£ie, pri­ntr-o investiÅ£ie de circa 450.000 de euro. 

„Am apucat să funcÅ£ionez cu restauran­tul doar 6 luni, după care am închis. Mă gândeam sincer că nu voi reuÅŸi să trec peste pan­demie. De aceea am ÅŸi păstrat Osteria, întrucât este inima businessului, de acolo a pornit, iar în pandemie am început să gătesc ÅŸi să lucrez de acolo ÅŸi au fost momente în care Osteria Å£inea restaurantul“. 

ÃŽn ceea ce priveÅŸte ajutorul din partea sta­tu­lui, antreprenoarea a explicat că nu a primit nici după un an ÅŸi jumătate fondurile din aÅŸa-numita Măsură 2, iar birocraÅ£ia ÅŸi erorile auto­ri­tăţilor au determinat-o să nu mai aplice pen­tru grantul destinat sectorului HoReCa. AÅŸa cum a relatat presa de mai multe ori în ulti­me­le săptămâni, mulÅ£i antre­prenori din HoReCa nu au mai aplicat pentru grantul actual. 

„S-au piedut multe businessuri pentru că banii au ajuns foarte târziu ÅŸi mă întreb ce făceam dacă depindeam de banii ăştia. Pentru ultima măsură de la guvern nu am mai aplicat pentru că am obosit psihic ÅŸi fizic să tot pregătesc dosare, documente ÅŸi să stau doar în aÅŸteptare ÅŸi să nu se întâmple nimic“. 

Pe parcursul anului 2020, Ciao Niki a început să ÅŸi livreze la domiciliu, însă a făcut-o mai mult cu oamenii proprii, întrucât NicuÅ£a Enache nu a fost mulÅ£umită de colaborarea cu platformele de livrare de mâncare. 

„Nu aÅŸ mai lucra nici astăzi cu acele platforme, a rămas un tarif foarte mare acolo. Am încheiat colaborarea ÅŸi prefer să îmi aÅŸez terenul, să mă gândesc la un viitor în care dacă suntem nevoiÅ£i să închidem vom lucra noi pe site-ul nostru, cu oamenii noÅŸtri“. 

Cifra de afaceri înregistrată atât pe Osterie, cât ÅŸi pe restaurant, s-a situat la circa 1,8 mil. lei în 2020, în scădere cu aproape 15% faţă de 2019, conform datelor de pe platforma Confidas. Cu toate acestea, impactul este mai mare în contextul în care 2020 a fost primul an întreg de funcÅ£ionare al restaurantului deschis prin investiÅ£ia de 450.000 de euro. 

Invitata a menÅ£ionat că anul 2021 este mai bun decât 2020, mai ales odată cu relaxarea restricÅ£iilor pe perioada verii, întrucât clienÅ£ii au început să se reîntoarcă la mese. 

„La restaurant avem o terasă mare care este plină seară de seară, iar comenzile acasă merg în continuare, precum ÅŸi micile evenimente. (...) Faţă de 2020, astăzi oamenii sunt dispuÅŸi să cheltuie mai mult, să consume mai mult, atât la restaurante, cât ÅŸi în ieÅŸiri, vacanÅ£e, etc“. 

Ciao Niki lucrează în prezent cu circa 30 de angajaÅ£i, revenind astfel la numărul de angajaÅ£i de la începutul pandemiei. 

„Eu nu am dat pe nimeni afară, am ţinut toţi oamenii. După toată nebunia cu lockdown-ul au fost oameni care au plecat singuri pentru alte meserii, dar astăzi angajăm iar şi suntem la aproximativ 30 de oameni“.
 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank