ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de medicamente Zentiva pregăteşte noi investiţii în producţie în 2025 şi continuă să aducă noi produse pe care să le fabrice la Bucureşti. Cifra de afaceri a grupului la nivel cumulat în România s-a ridicat la 1,4 miliarde de lei în 2023, cu un profit de 280 de milioane de lei

11.12.2024, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Zentiva este în procesul de delistare a acţiunilor de la Bursa de Valori Bucureşti.

Producătorul de medicamente Zentiva plănuieşte noi investiţii în producţie în România şi vrea să aducă noi produse pe care să le fabrice la Bucureşti, a explicat Simona Cocoş, directorul general al Zentiva România şi Republica Moldova, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Continuăm să facem transferuri de produse, înseamnă că vrem să aducem de la partenerii noştri externi şi să transferăm producţia la noi în fabrică. Sunt programe care continuă an de an. Şi în 2024 au fost asemenea transferuri, iar planurile sunt foarte ambiţioase pentru 2025, în special pentru fabrica Labormed“.

Grupul operează fabricile Zentiva şi Labormed în Bucureşti, motiv pentru care producătorul nu a putut să atragă ajutor de stat, întrucât măsurile de ajutor de stat au o intensitate redusă sau nu sunt disponibile în regiunile considerate dezvoltate.

„Avem planuri foarte ambiţioase, avem un plan gândit până în 2028, am discutat şi cu autorităţile pentru că anul acesta au existat mai multe facilităţi, ajutoare de stat, pentru stimularea industriei. Din păcate, noi nu am putut accesa aceste facilităţi pentru că suntem localizaţi în Bucureşti. (...) Căutăm soluţii cu autorităţile. Este păcat, pentru că noi suntem interesaţi să investim aici, în Bucureşti, unde avem fabricile, nu vrem să plecăm din această zonă“.

Zentiva are în continuare terenuri disponibile lângă fabricile actuale şi în lipsa unei măsuri de sprijin de ajutor de stat compania va continua investiţiile din surse proprii.

„Acţionarii noştri sunt foarte deschişi la investiţii, cred că dacă am putea beneficia şi de aceste facilităţi probabil am putea dubla investiţiile în planul pe care îl avem până în 2028. Dar vom continua să facem investiţiile şi dacă nu putem accesa aceste fonduri“.

Istoria Zentiva se întinde pe o perioadă de şase decenii, din 1962, când a luat naştere Uzina de Medicamente Bucureşti. În 1990, această unitate a funcţionat sub numele Sicomed, acronim de la sinteze-condiţionări de medicamente.

În 2009, în urma unei tranzacţii internaţionale, Zentiva ajunge în portofoliul francezilor de la Sanofi, iar în 2018 fondul de investiţii Advent Inter­national a devenit acţionarul produ­cătorului de medicamente.

În noiembrie 2024, grupul ceh Zentiva a decis delistarea acţiunilor companiei Zentiva România de la Bursa de Valori Bucureşti, după ce a ajuns să deţină 96% din acţiuni.

Întrebată acum dacă delistarea este un semnal pentru piaţa din România, Simona Cocoş a subliniat că mutarea a fost legată strict de bursă, întrucât Zentiva consideră în continuare că este un moment bun de investit în România.

„Aş zice că numărul de acţiuni care erau tranzacţionate la BVB era foarte mic şi nu aducea niciun beneficiu, nici companiei, nici acţionarilor şi de aceea grupul a decis să delisteze compania de la Bursă“.

La nivel de grup, Zentiva şi-a păstrat primul loc în piaţa producţiei de medicamente după cifra de afaceri în anul 2023, conform calculelor ZF, cu două companii de producţie şi una de distribuţie. Afacerile cumulate s-au ridicat la 1,4 mi­liarde de lei şi profitul la 280 de milioane de lei. Cifrele au fost transmise de companie la nivel consolidat şi au fost eliminate tranzacţiile intercompany.

„Cred că piaţa de medicamente din România a fost foarte dinamică în 2024, în valoarea ea a crescut cu două cifre, în volume poate o creştere mai puţin spectaculoasă, în jur de 3-4%, dar în continuare piaţa creşte. Este nevoie de medicamente, au fost lansate multe produse pe piaţă“. Zentiva este unul dintre cei mai mari producători din piaţa medicamentelor generice, adică acele medicamente care reprezintă echivalentul farmaceutic al produsului original şi care apar la aproximativ zece ani după acesta.

„Suntem producători de medicamente generice, medicamente care sunt lansate pe piaţă în momentul în care patentul medicamentului original a expirat. Am avut în plan aceste lansări de noi produse, cred că am lansat foarte multe în 2025. Dacă ne uităm la cât am lansat versus media companiilor farmaceutice din România, Zentiva a lansat de 11 ori mai multe produse decât media“.

Grupul are aproximativ 1.300 de angajaţi în România, dintre care 850 lu­crează în cele două fabrici din Bucureşti.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank