ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul Natural, care exportă prăjituri din Slatina în peste 30 de ţări: Avem mulţi producători în România care exportă cu succes, dar drumul e greu şi l-am făcut cam de unii singuri

03.10.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Cele mai noi pieţe pe care a intrat producătorul de prăjituri şi fursecuri sunt SUA şi Polonia.

Producătorii români nu sunt sprijiniţi la export pe măsura potenţialului lor sau pe măsura rezultatelor pe care le-au obţinut până acum, ceea ce îi împinge să se descurce mai mult pe cont pro­priu când vine vorba de cucerirea pieţelor interna­ţionale, a explicat Elena Zoica, director comercial, Natural, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Natural exportă în momentul acesta în peste 30 de ţări de pe patru continente, iar principala piaţă de export este Europa. (...) Noi avem în România producători din mai multe industrii care exportă foarte frumos afară, dar drumul a fost greu şi l-am făcut cam de unii singuri“.

Exporturile repre­zintă în prezent aproape 38% din vânzările com­pa­niei. Cele mai noi pieţe pe care a intrat produ­că­torul de prăji­turi şi furse­curi Natural sunt piaţa din SUA, un­de a început să livreze pe finalul anului 2023, res­pectiv piaţa din Polo­nia, unde a intrat în 2024.

„Anul acesta am des­chis Polonia şi este una dintre cele mai provoca­toare pieţe cu care am avut de-a face în ultimii cinci ani. După cum ştiţi, Polonia este cea mai mare piaţă din Europa Centrală, a şasea piaţă din Europa. Este o piaţă de volum, dominată de discounteri, vorbim de o prezenţă de peste 45% a discounterilor în piaţă, ceea ce este foarte mult. Polonia este o piaţă în care preţul este unul dintre principalii factori în decizia consumatorului“.

Compania Natural a intrat pe piaţa din Polonia atât prin brandul Accasă, unul dintre brandurile proprii din portofoliu, cât şi prin proiecte de marcă privată. Per total, compania a muncit timp de doi ani şi jumătate pentru a intra pe aceasă piaţă.

„Noi am mers acolo cu un produs exclusivist şi cu o capacitate destul de mare pentru acest produs. V-am spus că Polonia este o piaţă de discounteri, care discută de capacităţi mari de producţie şi capacităţi mari de achiziţie pe comandă“.

De cealaltă parte, piaţa din SUA este una în care consu­matorul caută constant noutăţi şi caută produse europene, dar intrarea în piaţă a fost complexă din punct de vedere legislativ şi din punct de vedere al etichetelor specifice.

„Avem un an de zile în care am livrat constant în SUA. Acolo ne adresăm şi unor comunităţi, putem vorbi despre comunităţile care solicită certificări speciale, cum ar fi certificările kosher şi halal. În piaţa kosher din America sunt 30 de milioane de consumatori“.

Când vine vorba despre sprijinul pe care l-ar putea primii producătorii români atunci când atacă pieţele internaţionale, Elena Zoica se uită spre modul în care sunt susţinuţi producătorii din alte ţări.

„Sunt diferite exemple şi aici putem discuta începând de la modul de promovare a unei ţări, modul de promovare al producătorilor. Aici putem discuta despre ţări ca Turcia, Germania, Spania, Italia şi cum arată prezenţa lor la târgurile internaţionale. Nu spun că România nu o face, noi în ultimii 10-12 ani am fost prezenţi la minim 4-5 târguri pe an dintre târgurile internaţionale, dar nu este îndeajuns. Câteodată ca să ajungi la aceste târguri ca producător nu este suficient să ţi se aloce un spaţiu“.

Astfel, producătorii au nevoie şi de campanii susţinute de marketing pentru promovare şi pentru promovarea ţării. Pe lângă târgurile internaţionale la care participă cu standul României, Natural mai are în planuri şi alte expoziţii în 2025.

„Din punct de vedere al participării la târguri internaţionale, anul viitor facem cinci expoziţii în afară de cele la care participăm cu standul României“.

Soţii Florina şi Dumitru Popescu au înfiinţat încă din 1991 compania Natural din Slatina, care a evoluat de la o cofetărie la un producător de prăjituri cu distribuţie atât la nivel naţional, cât şi pe plan internaţional. Compania produce astăzi în două fabrici situate una lângă cealaltă în Slatina şi comercializează prin brandurile proprii Irina şi Accasă, dar şi prin mărci private.

„Private label este un punct important în tot ceea ce vedem astăzi în coşul consumatorului final. Dacă analizăm, cred că o să vedem că private lbael are o pondere de peste 25% în coşul consumatorului final“.

În ultimii ani, compania a derulat investiţii cumulate de circa 19 milioane de euro în producţie, retehnologizare şi extindere. În urma acestor investiţii, întreaga producţie Natural a fost mutată în fabrica de 8.000 mp a companiei, în timp ce în fabrica de 3.000 mp şi-a făcut loc un proiect bazat pe inovaţie, adică produse fresh cu un termen de valabilitate prelungit. Astăzi, Natural produce la 75% din capacitatea totală.

„Avem proiecte noi pentru fabrică, inclusiv investiţii, inclusiv de îmbunătăţire a tehnologiei, deşi fabrica a fost retehnologizată complet în urmă cu trei ani, dar avem proiecte şi acestea sunt direct corelate cu proiectele pe care le facem pentru clienţi, proiecte private label, dar şi dezvoltările pe care le preconizăm pentru brandul propriu“.

Compania Natural a înregistrat afaceri de peste 8,6 milioane de euro în 2023, în creştere de la 7,3 milioane de euro în 2022. Compania are 140 de angajaţi.

Pe lângă producătorul de prăjituri Natural, Dumitru Popescu deţine alături de Marius Popescu şi compania Pop Industry, care produce remorci auto, remorci agricole şi containere, care a avut afaceri de circa 23,5 milioane de euro în 2023, conform datelor publice.

În 2024, familia Popescu a demarat şi un proiect pentru construcţia unui hotel Hampton by Hilton cu 75 de camere în Slatina.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank