ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Un proiect ZF&CEC Bank. Costin Bănică, JLL: Autorităţile locale trebuie să aibă o strategie pentru a atrage investitori şi planul de a extinde reţelele de utilităţi spre viitoarele parcuri industriale

18.02.2021, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Autorităţile locale, judeţene sau primăriile, trebuie să pregătească „terenul“ investitorilor pe măsură ce o autostradă avansează în proximitatea acestora pentru a facilita atragerea unor depozite sau a unor noi unităţi de producţie.

Investitorii sunt interesaţi de proceduri cât mai clare atunci când merg către o anumită zonă pentru a construi o nouă fabrică, iar un sistem care să faciliteze acest aspect ar reduce timpul între decizie şi demararea producţiei.

„Autorităţile locale trebuie sa facă paşi în pregătirea terenului pentru investitori, în vederea de a fi receptivi, a pregăti documentaţia pentru terenurile din zona autostrăzilor care să deservească partea de infrastructură logistică, pentru ca atunci când va veni, pentru producţie sau logistică, investitorii vor ca într-un an sau un an şi jumătate, să se întâmple. Dar discuţiile durează. O autoritate care să fie pregătită pentru o astfel de dezvoltare cu plan de a aduce utilităţi în zona respectivă, nu neapărat pe banii autorităţilor dar planul se poate face. Ajută când se poate face. Trebuie doar desenat şi gândit şi când deja mergi pentru o investiţie, pentru 10-100 ha, autorităţile trebuie să răspundă rapid. De multe ori însă autorităţile locale sunt mai pregătite decât cele centrale“, a explicat Costin Banică, head of industrial department JLL.

El explică faptul că autorităţile locale trebuie să pregătească documentaţia, nu să investească efectiv în construcţia reţelelor.

„Nimeni nu vrea să îngroape zeci de mii de euro într-un teren despre care nu se ştie când va produce. Zona trebuie să fie pregătită, documentaţia trebuie făcută, iar autostrada trebuie conectată la o reţea şi să existe forţă de muncă în acea zonă“, a explicat Costin Bănică.

Cerererea pentru sectorul logistic şi industrial s-a ridicat la 700.000 mp în 2020, iar aceasta va continua şi în 2021. „Premisele sunt bune pentru 2021. Anul trecut a fost cerere pentru 700.000 mp de spaţii logistice şi industriale. Dezvoltatorii nu au încetinit ritmul, apar proiecte noi şi extinderi noi. Investitorii sunt încrezători şi anunţă proiecte noi. Ponderea cea mai mare o are partea de logistică, care a crescut datorită consumului tot mai mare. Activitatea industrială este axată pe zona de development, dezvoltare directă a companiilor care vor să deţină. Caută locaţii, iar locaţia contează mult - unde există infrastructură şi forţă de muncă“, a explicat consultantul.

În condiţiile în care producţia auto revine treptat spre un nivel similar celui de dinainte de pandemie, şi interesul furnizorilor pentru noi investiţii este în creştere.

„Spre deosebire de anul trecut când s-au oprit căutările pentru locaţii mici de producţie, din electronică sau automotive, anul acesta au revenit destul de multe solicitări, care vor aduce sute sau chiar mii de locuri de muncă. Majoritatea solicitărilor sunt pentru zona de vest a ţării unde ai autostrăzi. Producţia se face de către furnizori care trimit spre Vest subansamblele şi cu cât trimit mai repede, cu atât presiunea pe producţie este mai mică“, a subliniat Costin Bănică.

Pe de altă parte, lipsa unor autostrăzi care să traverseze Carpaţii, zonele din sud şi est încă sunt mai puţin atractive pentru investitori. Pe de altă parte, aceştia merg acum dinspre zona de graniţă, precum Timişoara, Arad sau Oradea, tot mai mult spre centrul ţării, iar Clujul ar putea atrage noi investiţii. „Moldova a suferit de faptul că o perioadă distribuţia s-a putut face din Bucureşti, dar odată cu creşterea marilor retaileri, s-au stabilit huburi în zona Bacăului. Bacău este în discuţie ca zonă de interes pentru mulţi investitori, dar nu au reuşit să facă acest pas. Discutăm cu cei de la Dedeman pentru proiectele lor pe componenta de industrial, dar încă sunt discuţii. Apariţia autostrăzii dă un semn bun pentru zonă deoarece traficul va fi unul îmbunătăţit“, a subliniat Costin Bănică.

Miza dezvoltării Moldovei o reprezintă însă construcţia celor două autostrăzi - A7 de la Ploieşti la Siret şi A8, de la Tg. Mureş - Iaşi - Ungheni pentru a conecta zona cu Bucureştiul şi cu vestul. „Roman şi Iaşi devin tot mai căutate pentru investiţii în industrial. Avem solicitări din zona de logistică, distribuţie şi servicii conexe. Autostrada A7 cu siguranţă va impulsiona, mai ales dacă vor exista conexiuni cu Bucureşti, Braşov şi Sibiu“, a subliniat Costin Bănică.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank