ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank. Răzvan Crişan, Kane Group: Pe termen lung încercăm cu Localnicii să creăm o infrastructură educaţională şi investiţională pentru oamenii care chiar produc ceva

25.11.2022, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

♦ Reprezentanţii Localnicii analizează diferite modalităţi prin care pot genera vânzări pentru producătorii locali pe tot parcursul anului ♦ Acceleratorul Localnicii este gratuit şi va fi organizat de două ori pe an, primăvara şi toamna. 

Proiectul Localnicii, care sus­ţine antreprenorii locali, îşi pro­pune să se dezvolte drept o infrastru­ctură educaţională şi investiţională pentru micii producă­tori din eco­nomie, oferindu-le acestora şi modalităţi de realiza vânzări, a explicat Răzvan Crişan, cofondator al Kane Group, în emi­siunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Noi pe termen lung cu Local­nicii încercăm să creăm o infras­tructură educaţională şi investiţio­nală pentru oamenii care chiar produc ceva. Începem cu dulceaţă, cu acele cutii cu produse şi sperăm ca în timp să îl putem creşte şi mai departe”. 

Localnicii este un proiect dezvoltat de Kane Group şi CEC Bank, alături de Mastercard şi, mai nou, Vodafone România, care a început în 2020 din dorinţa de a sprijinii antreprenorii locali aflaţi la început de drum care activează în zona de producţie. 

Prima iteraţie a acestui proiect s-a tradus printr-o cutie cadou lan­sată cu ocazia Crăciunului din anul 2020, o cutie care a reunit di­ferite produse de la antreprenori locali. 

Ulterior, CEC Bank şi Mastercard au dezvoltat în 2021 Pachetul Start-up Localnicii, un produs bancar gândit pe nevoile imediate şi reale ale antreprenorilor aflaţi la început de drum. În tot acest timp, platforma a oferit românilor şi o serie de interviuri sub egida „Localnicii”, cu ajutorul căreia consumatorii puteau afla poveştile din spatele producătorilor locali. 

„Noi am început chiar în 2020, când era cel mai rău moment al pande­miei, părea că nu o să mai mergem la restaurant niciodată. Mi-a venit ideea să vedem cum putem să gândim o cutie cadou împreună cu partenerii noştri. Era Crăciunul şi ne-am pus întrebarea «de ce oamenii îşi dau cadou panettone, de când a pă­truns panettone în viaţa noastră?». (...)

Ni s-a mai părut interesant că nu ştiam niciodată de la cine este acest panettone. Este important să ştii cine face un produs şi o dulceaţă şi asta e o preocupare foarte mare pentru noi, să gândim un pachet care să arate bine şi să fie o misiune a fiecărui producător în parte de a face un produs de foarte bună calitate, să poţi să îl descoperi cu ocazia Crăciunului şi ulterior să devii clientul respectivului producător”. 

După cutia cadou de Crăciun, platforma Localnicii a testat şi alte tipuri de cutii cadou, de 14 februarie, de 8 martie, de Paşte sau de vară, iar în scurt timp oamenii din spatele proiectului au realizat că au început să înveţe cum funcţionează piaţa, canalele de distribuţie şi care sunt provocările cu care se confruntă micii antreprenori.

Astfel, Kane Group, CEC Bank, Mastercard şi Vodafone au lansat la începutul lunii noiembrie Acceleratorul Localnicii, un program gratuit, dedicat antreprenorilor la început de drum activi în producţie. 

„Este prima noastră ediţie şi am luat-o ca pe un test, în care să vedem care e cea mai bună formă de structurare a unui astfel de eveniment, gândit pentru antreprenorii care s-au apucat de treabă de curând, în ultimii 2-3 ani, care produc ceva, fie pe zona de fashion, fie zona alimentară, bricolaj, ambalaje, nu contează domeniul. Punem accent pe antreprenorii care chiar produc lucruri şi l-am gândit ca o şcoală concentrată pe două zile în care îi punem pe antreprenori în faţa unor profesionişti foarte buni, fiecare în domeniul lor”. 

Prin urmare, în zilele de 4-5 noiembrie mai mulţi antreprenori au învăţat cum gândeşte un bancher de la Adina Călin, director Produse CEC Bank, au învăţat cum construieşti o strategie de vânzări de la Valentin Coca, directorul naţional de vânzări al Autonom, au discutat despre perspectiva unui investitor alături de Ondina Olariu de la Impetum sau au învăţat de la Daniel Mischie, cofondatorul City Grill, cum gândeşte un client care cumpără de la producători locali. La aceştia s-au adăugat şi alţi profesionişti din economia locală.

„Am căutat să fie două zile foarte practice, pragmatice, nu vrem să vorbim de teorii, ci despre realităţi care se întâmplă pe piaţa din România. Logica este să facem acest accelerator de două ori pe an, toamna şi primăvara, şi vrem să îl legăm de un nou canal de vânzare pe care l-am descoperit şi mi se pare foarte interesant, şi-anume târgurile de producători”. 

Aşa cum a subliniat Răzvan Crişan, Localnicii se diferenţiază prin alte proiecte de sprijin pentru antreprenori prin faptul că vrea să îi ajute pe micii producători să înregistreze şi vânzări, nu doar să obţină cunoştinţe. Astfel, Localnicii ar putea funcţiona ca un agregator pentru producători locali, un mod de a intra în diferite canale de vânzare. 

„Am văzut şi de curând am şi experimentat o astfel de băcănie pop-up la un eveniment, unde am descoperit că există o deconectare între oamenii care sunt clienţii acestor târguri şi producătorii care au apărut în ultimii 2-3 ani. Şi asta se întâmplă în principal pentru că agregatorul lipsea. Noi am testat băcănia Localnicii, în care am făcut o băcănie de două zile prin care să vedem cum ar fi să avem un astfel de integrator”. 

Un alt canal de vânzare de care micii producători nu se pot apropia neapărat astăzi din cauza volumelor şi a structurii din piaţă este cel al retailului modern, care este responsabil pentru cea mai mare parte a vânzărilor din comerţul alimentar. De aceea, un agregator precum Localnicii ar putea ajunge pe viitor să ofere şi o soluţie de intrare la raft pentru producători mai mici. 

„Noi în direcţia asta ne ducem, lucrăm la o alianţă de genul acesta cu un lanţ destul de mare de retail, şi ei au fost foarte deschişi către ideea noastră de a gândi un format, încă gândim un format, nu ştim dacă va fi vorba de un raft permanent, un sezon, dacă trebuie să gândim diferit pe regiuni geografie, e puţin mai complicat şi pentru că gusturile audienţei sunt diferite, ce se cumpără în Bucureşti este diferit de Iaşi sau Timişoara”.

Crişan este de părere că un model de colaborare de tip cooperativă se conturează atât în alte pieţe din lume, cât şi în România, drept o soluţie viabilă prin care micii producători să pătrundă în rafturile marilor magazine.

„Acesta e un model care a funcţionat cam peste tot în lume şi va funcţiona şi la noi, pentru că marii retaileri nu au capacitatea să facă agregare la nivelul foarte mic, dar înţeleg că au clienţi tot mai interesaţi de aşa ceva, deci ar fi dispuşi să dedice un raft, două, trei către o astfel de iniţiativă, iar noi în direcţia asta încercăm să mergem cu Localnicii”. 

Dincolo de distribuţie, Kane Group şi CEC Bank au învăţat din experienţele micilor producători că există o problemă de finanţare a activităţii în rândul acestora. Mai exact, un producător trebuie să cumpere astăzi materii prime şi să investească astăzi pentru marfa pe care o va vinde peste câteva luni, iar piaţa locală nu le oferă un mecanism de finanţare avantajos pentru acest proces. 

„Lucrăm cu CEC să găsim instrumente financiare pentru a ne asuma riscul să finanţăm în avans lucrurile, să îi putem plăti pe producători. În ultimii doi ani am încercat tot felul de modele, am făcut multe greşeli, dar face parte din antreprenoriat. Am zis să vedem cum creăm un mecanism mai înţelept în care să găsim şi canale alternative de vânzare, iar anul acesta de Crăciun avem tot felul de idei despre cum putem fi mai creativi în canalele pe care le identificăm pentru a vinde aceste cutii cu Localnicii, care sunt pline cu produse locale, pe care noi le antamăm şi le comandăm acum, asumându-ne riscul că s-ar putea să nu se dea”.

De la lansare şi până acum, proiectul Localnicii a însemnat peste 120 de antreprenori implicaţi în campanie, atât în serialul Localnicii cât şi în cele 11 ediţii ale Cutiei cu Localnici, care au generat vânzări de peste 2,3 mil, lei, reprezentând 50.000 de produse achiziţionate.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank