ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Silvia Răileanu, fondatoare, Serele SupeR: Investim încă 5,7 mil. euro într-o nouă seră hidroponică de 3 ha şi o hală. Vom tripla producţia de specialităţi de roşii

05.10.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Roşiile cultivate de Serele SupeR ajung în reţelele de magazine Lidl, Auchan, Profi, Carrefour şi Mega Image, iar antreprenoarea vrea să vândă noua producţie tot pe aceste canale, întrucât cererea depăşeşte cu mult capacitatea de producţie.

Producătorul Serele SupeR are în plan o nouă investiţie de 5,7 mil. euro în judeţul Timiş, într-un proiect care cuprinde o nouă seră hidroponică de 3 hectare şi o hală tehnică, ceea ce va creşte producţia anuală de specialităţi de roşii cherry de la 500-600 de tone la peste 1.800 de tone, a explicat Silvia Răileanu, fondatoare, Serele SupeR, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

Serele hidro­po­nice sunt sere unde plan­­­tele nu sunt culti­­­vate în pământ, ci direct în apă sau în vată minerală alimen­tată cu apă în mod siste­matic. „Avem un nou pro­iect şi ne dez­vol­­tăm, am început con­strucţia a încă 3 hec­tare de seră. In­­ves­­tiţia se ridică la 4,7 mil. euro, iar planul este să ieşim cu producţia pe piaţă în octombrie anul viitor. Vom funcţiona în contrasezon. Este o seră mai modernă, făcută doar din fonduri proprii şi credit bancar, tot prin CEC Bank. De data aceasta nu am mai ales fondurile europene pentru că am făcut un calcul şi nu merită să mai aşteptăm 1-2 ani până vin fondurile pen­tru că piaţa se dez­voltă, vine altul şi îţi ia locul. Dacă sun­tem primii şi ne des­cur­­căm bine, este păcat să pierdem opor­tu­nitatea, mai ales că am găsit des­chi­dere pen­tru finan­ţare”, a declarat Silvia Răi­lea­nu, care a înce­put proiectul pen­­tru Se­­rele SupeR în urmă cu şase ani. 

Pe lângă investiţia în noua seră din comuna Biled, judeţul Timiş, antre­pre­noa­rea construieşte şi o nouă hală pen­tru ambalare.

Această investiţie este finan­ţată prin acelaşi mix de fonduri proprii şi finanţare bancară şi nu include fon­duri europene.

Asta, chiar dacă investiţia iniţială a Silviei Răileanu a început printr-o astfel de co-finanţare. 

„Vom construi şi un nou spaţiu de depozitare, ambalare, o hală tehnică, pentru că ne trebuie o suprafaţă mai mare, iar ce avem acum nu se pretează. Facem o hală la standarde moderne, unde poate veni tirul să încarce la rampă mult mai uşor. Costul va fi de circa 1 mil. euro. Toţi banii sunt prin finanţare, noroc de programele de garanţii pentru că nu am fi avut garanţii de 6 mil. euro pentru bancă. Avem prima seră dar nu se ridică la această valoare. Am apelat la Fondul de Garantare şi mergem mai departe”, a spus ea. 

Dacă investiţia iniţială de 1,8 mil. euro s-a concretizat într-o seră de 1,7 ha care produce 500-600 de tone pe an, cu noua seră de 3 ha producţia ar trebui să se majoreze cu minim 1.200 de tone pe an. Strategia pentru a doua seră este aceea de funcţionare în contra-sezon, întrucât cererea pentru specialităţi de roşii cherry este foarte mare primăvara şi toamna. 

„Planul nostru de funcţionare este să rămânem cu prima seră pe modelul de acum, în care plantăm în ianuarie, dăm cu producţia din martie până în decembrie, iar cu cealaltă să mergem în contra-sezon, să plantăm la final de septembrie şi să avem producţie până în luna iulie, să nu avem niciodată întrerupere. Iarna trecută foarte mulţi oameni ne întrebau ce fel de seră suntem dacă de 3 luni de zile nu ne găsesc pe piaţă. Noua seră ne asigură producţie continuă”, a explicat Silvia Răileanu. 

Roşiile cultivate de Serele Super ajung în reţelele de magazine Lidl, Auchan, Profi, Carrefour şi Mega Image, iar antreprenoarea vrea să vândă noua producţie tot pe aceste canale, întrucât cererea depăşeşte cu mult capacitatea de producţie. 

„Vindem către aceeaşi parteneri, doar că mărim cantităţile. Cererea pe piaţă este mare. De exemplu, dacă discutăm de Lidl Timişoara, noi nu livrăm nici 10% din necesarul lor, pentru că nu am cum să le dau mai mult. Vreau să fiu prezentă şi în Auchan şi în Profi. Am împărţit producţia în cinci părţi egale pentru a fi prezenţi peste tot. Cererea este foarte mare, doar că trebuie să respecţi cerinţele retailerului. Nu vinzi la 5kg pentru că aşa îţi e ţie mai uşor şi vinzi la 250gr, chiar dacă este puţin mai greu”, a adăugat ea.

După ce va demara producţia în noua seră de 3 ha, Silvia Răileanu vrea să meargă la bancă şi să înceapă discuţiile pentru următoarea seră de 3 ha, până când va ajunge la o suprafaţă de 14 ha de sere. 

Cifra de afaceri s-a ridicat în 2019 la aproximativ 1,3 mil. euro, iar pentru 2020 antreprenoarea estimează o creştere de circa 20%. 

În prezent, Serele SupeR lucrează cu 23 de angajaţi, dar odată cu noul proiect forţa de muncă va ajunge la circa 80 de oameni. 

 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Serele SupeR:

►Infrastructura rutieră pe noi ne omoară. Aici pot spune că eu o văd ca pe cea mai mare problemă. Bucureşti se află la 600 km. de Timişoara. Faci 12 ore sau mai mult să ajungi la Bucureşti.

►Birocraţia. Încerc să nu mă consum, dar a fost foarte greu să aducem gaz să putem încălzi sera în condiţii normale. În 2014 am avut avizul şi abia anul trecut am fost conectaţi la gaz. Răspunsul pe care îl primeam era că nu avem suficient gaz în zonă. Dar acum un racord şi pentru următoarea seră.

►Infrastructura rutieră Este o problemă pentru că nu te încadrezi în timpii de descărcare la depozit şi trebuie să aştepţi să livrezi a doua zi. (...) Fiecare retailer are contracte foarte ferme şi penalităţi mari stabilite pentru nelivrare la timp. Nu le aplică tot timpul pentru că suntem un furnizor care 99,9% se încadrează în termenii de livrare şi calitate. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank