ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! ROCA Industry este în discuţii pentru a deschide o fabrică de vopseluri Evolor în Rep. Moldova. Ionuţ Bindea: „Estimăm că va fi mai uşor să intrăm în Ucraina din Rep. Moldova decât din România“

04.11.2024, 09:00 Autor: Alex Ciutacu

Pe lângă fabricile din România, holdingul produce astăzi fibră de sticlă în Republica Moldova, respectiv Lituania, prin companiile Terra şi Europlas, respectiv Iranga, pe care le controlează prin BICO Industries.

Holdingul ROCA Industry este în discuţii cu autorităţile din Re­publica Moldova pentru a construi o fabrică de vopseluri Evolor în ţara vecină, motivaţi atât de planurile de investiţii anunţate de la Chişinău, cât şi de potenţialul de a intra de acolo spre piaţa din Ucraina, a explicat Ionuţ Bindea, CEO al ROCA Industry, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Suntem în discuţii pentru a deschide o fabrică de vopseluri Evolor şi în Republica Moldova. Este vorba de o investiţie greenfield şi vom lua decizia finală cel târziu în T1/2025“.
Compania nu merge în Republica Moldova după mână de lucru mai ieftină, întrucât „salariile la Chişinău sunt mai mari decât în Vaslui sau Piatra Neamţ“, dar vede oportunităţi legate de investiţiile publice pe care le pregăteşte ţara vecină.

„Republica Moldova este ţara care are cel mai mare cost al încălzirii locative pe mp din toată Europa şi demarează şi ei proiecte de eficientizare energetică. Şi sunt foarte determinaţi să le demareze cu producţie internă, spre deosebire de greşelile pe care le-am făcut noi în România, că am făcut multe proiecte care au alimentat importurile şi acum avem probleme să echilibrăm balanţa comercială. Ei încearcă de la început să construiască aceste programe în aşa fel încât să susţină propria economie“.

A doua oportunitate pe care o întrevede holdingul de materiale de construcţii ROCA Industry este legată de piaţa din Ucraina. Companiile de materiale de construcţii din Europa, şi nu numai, speră că vor câştiga sau recâştiga o nouă piaţă importantă atunci când va lua sfârşit războiul din Ucraina.

„Ne uităm foarte activ la zona de Ucraina şi aşteptăm momentul în care vom putea intra mult mai puternic acolo, iar Republica Moldova are nişte particularităţi, inclusiv culturale şi istorice, mai favorabile decât cele pe care le are România în relaţia cu Ucraina. Estimările noastre sunt că va fi mai uşor să intrăm în Ucraina din Republica Moldova decât din România“.

Din discuţiile holdingului româ­nesc cu autorităţile din Republica Moldova merită menţio­nată abordarea proactivă pe care o are ţara vecină pentru a atrage investiori.
„Am avut o surpriză foarte plăcută în Republica Moldova, unde ei au o agenţie de investiţii care ne-a luat de mână, a căutat inclusiv hale pentru Evolor prin ţară, ne-a luat în maşină şi ne-a dus să ne arate ei hale, numai să mergem să investim acolo.“

„E o abordare foarte bună, noi nu avem în România o asemenea agenţie care să facă aşa ceva pentru investitorii străini“.

Holdingul ROCA Industry este format astăzi din 9 companii pe care le deţine direct sau indirect, mai exact producătorul de fibră de sticlă BICO Industries, producătorul de vopsele Evolor, ex-Sarcom, producătorul de uşi Eco Euro Doors, producătorul de uşi Workshop Doors, producătorul de produse din fir metalic DIAL, producătorul de cabluri electrice Electroplast, precum şi producătorii de fibră de sticlă Terra, Europlas şi Iranga, pe care îi controlează prin BICO Industries.

Dintre aceste companii, Terra şi Europlas produc în Republica Moldova, Iranga produce în Lituania, în timp ce restul au fabrici doar în România. ROCA Industry vinde în peste 30 de ţări, în special prin BICO Industries.

Una dintre cele mai importante mutări ale holdingului în 2024 a fost cea prin care a început mutarea producţiei Evolor pe fosta platformă Oltchim, un plan de investiţii de 8-9 mil. euro care se întinde pe următorii doi ani.

„Până acum am mutat secţia de tencuieli decorative în noua locaţie. Urmează ca paşi suplimentari să mai construim încă 2 hale de producţie ca să putem muta şi celelalte secţii. Undeva la final de 2026 ne aşteptăm să terminăm toate investiţiile, anul viitor ne apucăm de partea de construcţii, am mai achiziţionat nişte loturi de teren în apropiere pentru a avea mai mult spaţiu, iar în 2026 achiziţionăm şi echipamentele“.

O altă mutare importantă din 2024 a fost achiziţia producătorului de uşi Workshop Doors din Reghin, care a avut loc în două etape, mai întâi un pachet de 70% printr-o tranzacţie finalizată în februarie, iar ulterior printr-o altă tranzacţie pentru restul de 30%. Tranzacţia a fost realizată prin intermediul producătorului de uşi Eco Euro Doors, controlat deja de ROCA Industry.

„Trebuia să luăm doar cei 70%, ulterior am văzut loc de multe sinergii, pentru că vorbim de primii doi jucători din piaţa de uşi pentru rezidenţial, care au trei fabrici în acelaşi oraş. Am anunţat deja la BVB că am demarat fuziunea Workshop Doors cu Eco Euro Doors, sperăm să o finalizăm până la finalul anului. (...) Urmează să facem un proiect prin care să reaşezăm fabricile, practic sunt trei linii principale de producţie, avem trei fabrici, putem merge pe o linie pe fiecare fabrică să eficientizăm producţia“.

În 2024, holdingul a anunţat şi un plan de 9 milioane de euro pentru retehnologizarea Electroplast la Bistriţa, un plan care va fi realizat până în 2026. 

Înfiinţat în urmă cu mai puţin de trei ani, holdingul ROCA Industry a investit în 2022-2023 în achiziţii şi extindere, iar în 2024 în eficientizare şi optimizare. În 2025, holdingul ar putea trece din nou la achiziţii. „2025 va fi probabil unan de reluare a creşterii. Vom trage linie la finalul anului şi dacă vom considera că zona de eficientizare şi de aşezare a ajuns la un nivel mulţumitor, atunci 2025 va fi un nou an de creştere“.

Ionuţ Bindea a estimat că până acum a fost investit un capital de aproape 100 de milioane de euro pentru formarea şi dezvoltarea holdingului şi a companiilor din portofoliul acestuia. „Noi ca holding suntem la 1.200 de angajaţi şi 130 de milioane de euro cifră de afaceri“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank