ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Vlad Năstase, Concilium Consulting: Este o falsă impresie că restructurarea înseamnă exclusiv concedieri. O restructurare poate însemna concedieri într-un departament, dar angajări în altul

07.06.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

„Restructurarea nu se face doar când situaţiile financiare sunt proaste, ci atunci când există factori care modifică fundamental businessul“.

Companiile româneşti ar trebui să apeleze la un proces de restruc­turare atunci când există factori care modifică semnificativ businessul sau condiţiile de business, nu doar în mo­mentul în care afacerea se îndreaptă cu paşi repezi spre insol­venţă, a explicat Vlad Năstase, CEO al Concilium Consulting, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Restructurarea nu se face doar când situa­ţiile financiare sunt proaste. Restruc­tura­rea se face când există factori care modifică fun­damental businessul sau ecosistemul în care compania îşi defăşoară activitatea. O res­tructurare aduce plusuri de cele mai multe ori, chiar dacă măsurile nu sunt cele mai populare câteodată, dar în cele din urmă trebuie să gândim raţional şi nu neapărat emoţional“. 

În piaţa locală, procesul de restructurare este asociat de cele mai multe ori cu intrarea în insolvenţă, însă realizarea unei restructurări preventive ar putea ajuta afacerea să îşi revină mai repede şi să păstreze o imagine bună în faţa finan­ţatorilor. 

„Pentru restructurarea preventi­vă există şi o directivă care tratează acest subiect şi ar trebui transpusă în legislaţia naţională în luna iulie a acestui an. Directiva de restructurare preventivă încearcă să stabilească un cadru în care să se facă restructurarea anterior procedurilor de insolvenţă, anterior procedurilor judiciare“. 

În ceea ce priveşte momentul în care îţi poţi da seama că ai nevoie de un proces de restruc­turare, acesta ar putea fi legat de întâm­pi­narea unor dificultăţi financiare pe o pe­rioadă mai lungă sau de un declin prelungit la nivelul încasărilor. 

„Un moment pe care toată lumea începe să îl identifice foarte uşor este acela în care începi să ai dificultăţi constante în a-ţi plăti datoriile la bănci, furnizori sau la stat. Acela este primul semn că ceva nu funcţionează bine. (...) Al doilea moment este cel în care ai o scădere accelerată şi nefirească a vânzărilor faţă de anii precedenţi. Trebuie înţeles ce s-a întâmplat de produsele tale nu mai sunt căutate şi nu mai reuşeşti să le vinzi“. 

Ce înseamnă restructurarea

Restructurarea presupune o ana­li­ză în care compania trebuie să iden­tifice care este poziţia în care se află într-un anumit moment şi ce pers­pective are în funcţie de evoluţia eco­sis­te­mului de business în care acti­vează. În urma diagnozei se realizează un plan şi o serie de acţiuni care tre­buie implementate. 

„Este o falsă impresie că restructurarea înseamnă exclusiv concedieri. O restructurare poate însemna concedieri într-un departament, dar angajări în altul“. 

Vlad Năstase a explicat că specialiştii care se ocupă de restructurare analizează situaţia companiei, respectiv dacă îşi poate plăti datoriile, în ce măsură reuşeşte să încaseze creanţele sau dacă produsele pe care le are mai sunt cerute şi competitive în piaţă. 

„Pentru că în această perioadă asistăm şi la o schimbare a obiceiurilor de consum, care pe termen scurt poate părea fără impact semnificativ, dar pe termen mediu anumite afaceri vor avea de regândit această strategie, cu siguranţă. În acelaşi tip, avem costuri în creştere cu utilităţile, care au un efect indirect în costul de producţie pentru anumiţi antreprenori“. 

Procesul de restructurare începe cu o diagnoză şi se finalizează cu un plan de măsuri concrete pe care compania trebuie să le implementeze în drumul spre „sănătatea“ financiară şi operaţională. 

„Plecăm de la o diagnoză care poate dura circa trei luni în funcţie de dimensiunea companiei şi de disponibilitatea documentelor. Prima schiţă de plan de restructurare vine relativ repede, astfel încât după 3-4 luni de zile de când am intrat în subiect să avem ceva concret la care să ne uităm. (...) Implementarea în sine durează undeva între 3-4 trimestre, deci pe acolo sunt măsurile pe care noi le identificăm la prima vedere“. 

Totodată, el a menţionat că antreprenorii români nu ar trebui să lase componenta emoţională să stea în faţa raţiunii, şi să renunţe la anumite activităţi când acestea devin neperformante. 

Mai mult, creditorii preferă de multe ori ca o companie să intre în restructurare, în loc să intre în insolvenţă, mai ales dacă acel business ar putea merge înainte cu un suflu nou. 

„Creditorii au început să înţeleagă beneficiile şi să conlucreze cu compania, câtă vreme aceasta poate prezenta un model de business restructurat în mod credibil. Aici intervine şi rolul consultantului, care poate transpune inclusiv o parte din credibilitate pentru că vine şi prezintă într-o formă educată şi documentată tot acest plan de restructurare în care un creditor vede exact cum va fi poziţia lui, unde, ce trebuie să facă pentru a spera la o recuperare de bani din afacerea respectivă“. 

Cu toate acestea, specialistul este de părere că abordarea preventivă este de preferat, iar companiile ar trebui să îşi urmărească vulnerabilităţile şi să acţioneze în conformitate cu ceea ce descoperă în propriile businessuri. 

„În primul rând, companiile trebuie să vadă şi să înţeleagă zilnic piaţa şi dinamica ei, atât piaţa în care îşi desfăşoară activitatea, cât şi piaţa conexă care o influenţează în business. De exemplu, disponibilitatea materiei prime poate influenţa fluxul de producţie de aşa natură încât să fii nevoit să opreşti activitatea pentru o anumită perioadă. Disponibilitatea materiei prime o poţi preîntâmpina dacă eşti ancorat şi înţelegi care este cererea, factorii de influenţă şi te poţi proteja făcându-ţi stocuri anterior“. 

Un al doilea factor pe care companiile ar trebui să îl urmărească ţine de tehnologie şi evoluţia tehnologiilor aplicabile în domeniul lor, ca modalităţi de a-şi eficientiza anumite activităţi sau de a-şi reduce costurile. 

Compania de consultanţă financiară Concilium Consulting este implicată în procese de turnaround management, în finanţări corporate sau în operaţiuni de fuziuni şi achiziţii. 

„Lucrăm în prezent în vreo 13 sectoare de activitate, pornind de la FMCG, la zona de ospitalitate, zona de servicii, producţie, construcţii, automotive şi energie mai nou, întrucât a revenit subiectul energie în România“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank