ZF IT Generation

Ediţie Specială FOMO. Răzvan Dobre, Glimtek – automate inteligente de vânzare: Lansăm prototipul la finalul acestui an. În paralel, avem deschisă şi o primă campanie de strângere de fonduri pe SeedBlink pentru dezvoltarea platformei de rezervări. În total avem nevoie de o finanţare de 200.000 de euro

03.06.2025, 08:00 Autor: Ioana Nita

 Start-up-ul dezvoltă un prototip de automat inteligent de vânzare care combină spaţiul pentru produse fizice cu publicitatea digitală  Modelul de business se bazează pe închirierea de spaţii în aceste automate către branduri pentru campanii de promovare şi vânzare pe termen scurt, urmând ca scalarea să se realizeze printr-un sistem de franciză şi o platformă centralizată de booking  Glimtek a atras un investitor internaţional interesat de proiect, investiţia de 300.000 euro urmând a fi finalizată după validarea prototipului.

Start-up-ul românesc Glimtek lucrează la dezvoltarea unui aparat inteligent de vânzare automată care îşi propune să unească pieţele de automate de vânzare, publicitate digitală OOH (out-of-home) şi retail tech. Proiectul Glimtek a fost demarat în urmă cu doi ani, iar prototipul va fi gata spre sfârşitul acestui an, urmând a fi testat în Bucureşti. Viziunea pe termen lung a start-up-ului include scalarea prin franciză şi un exit strategic în cinci ani.

„Este un concept nou care merge pe trendul de automatizare. Noi toţi astăzi la supermarket, ne facem check-out-ul singuri. Şi sunt deja testate şi magazine inteligente în care intri, nu mai e nimeni acolo, dar tu îţi faci cumpărăturile. Este un trend şi noi vrem să urmărim acest trend.“

„(…) Lucrăm deja la prototipului automatului nostru inteligent de vânzare. Este investiţia noastră proprie în acest moment şi sperăm ca spre sfârşitul anului să avem prototipul gata şi să-l putem aduce şi pune în piaţă, însemnând piaţa din Bucureşti, unde ne dorim să îl testăm“, a declarat Răzvan Dobre, fondator şi CEO al Glimtek, în cadrul unui interviu realizat la Festival of Modern Owners (FOMO) -eveniment susţinut de BCR. Fiind inginer de profesie, el a precizat că ideea de a dezvolta un automat de vânzare inteligent a pornit din curiozitate şi din dorinţa de a da un suflu nou clasicelor automate de vânzări (vending machines).

„Sunt curios din fire, şi curiozitatea m-a împins şi mă împinge deseori să-mi închipui, când văd ceva care îmi atrage atenţia, cum ar fi şi altfel, cum ar putea să funcţioneze şi altfel. Aşa am luat vending machine-urile astea pe care le ştim toţi: sunt urâte, sunt ascunse undeva prin subsolurile magazinelor sau centrelor comerciale, şi am zis: «OK, hai să facem un produs vedetă, să facem o maşină care să fie <<catchy>>, care să poată să stea în faţă, pe un hol principal, fără probleme, să fie atractiv.“

Dezvoltarea conceptului şi design-ului automatelor Glimtek a durat destul de mult, fiind un produs complex în care este implicată şi partea hardware.

„Noi am gândit conceptul şi, împreună cu parteneri, dezvoltăm automatele. Avem parteneri cu care lucrăm - de la tăiat şi îndoit metale până la partea electronică. Trebuie să spun că la baza designului produsului nostru am avut modelul de la Apple care ne-a ghidat în formele pe care le-am dat, experienţa <<seamless>> şi orientată către utilizator“.

Spre deosebire de automatele tradiţionale care se concentrează pe distribuţia de produse esenţiale, Glimtek va pune la dispoziţia brandurilor spaţii de închiriere pe perioade scurte, de exemplu 30 de zile, pentru a-şi expune şi vinde produsele, beneficiind simultan de reclamă digitală pe ecranele aparatului. „Noi vrem să-ţi dăm aparatul ca un hotel în care tu să vii cu produsele tale şi să-ţi faci <<brand awareness>>“, a explicat Dobre.

Automatele Glimtek vor integra mai multe inovaţii, inclusiv un ecran frontal tactil transparent, prin care se văd produsele, un dispenser de parfum pentru produsele asociate cu un miros specific şi un dispenser de pungi branduite. De asemenea, vor fi echipate cu camere video pentru a măsura traficul şi interacţiunea cu reclama, oferind brandurilor rapoarte detaliate. „Ce ne dorim foarte tare este să dezvoltăm şi să producem acest echipament în România şi să plece ca un produs românesc“, a subliniat fondatorul Glimtek.

În faza iniţială, Glimtek va opera direct automatele în locaţii cu trafic ridicat din Bucureşti, gestionând şi logistica. Ulterior, scalarea, inclusiv cea internaţională, se va baza pe un model de franciză, susţinut de o platformă de booking centralizată. „Va fi fix ca la Booking.com. Te duci pe o hartă interactivă, intri într-un oraş, într-un centru comercial şi acolo vei vedea expuse unul sau mai multe aparate, iar dacă decizi să închiriezi spaţiu în aparatul respectiv pentru o anumită perioadă, poţi să o faci la fel de simplu“, a detaliat Răzvan Dobre. Brandurile îşi vor stabili propriile preţuri şi le vor putea modifica de la distanţă prin platformă.

„Atuul pentru toţi este platforma de booking care uneşte toate aceste aparate şi de care pot beneficia atât francizorii din România, cât şi francizorii din Franţa, spre exemplu.“

Finanţare şi planuri de viitor

Producţia prototipului este susţinută din fonduri proprii şi o mică investiţie de la un prieten, după cum a precizat Răzvan Dobre. În plus, Glimtek a securizat deja un angajament de investiţie de 300.000 de euro de la un angel investor străin – care este şi un potenţial client, având linii de produse cosmetice – sumă ce va fi direcţionată pentru a face „product-market fit“ după validarea prototipului.

Totodată, start-up-ul are deschisă în prezent o rundă de finanţare privată de 50.000 de euro pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink, destinată dezvoltării platformei de booking şi testării acesteia în piaţă. Ulterior, odată ce va fi gata şi prototipul şi va fi testat în piaţă, Glimtek va lansa o a doua campanie de strângere de fonduri pe SeedBlink în valoare de 150.000 de euro.

Obiectivele pentru acest an sunt finalizarea prototipului, obţinerea finanţării subsecvente şi crearea unui „proof of concept“ pentru platforma de booking. Anul viitor este dedicat testării intensive în piaţă. „Pe termen lung, viziunea este să lucrăm cu un model de franciză. Odată ce am demonstrat cu 50-100 de maşini implementate că funcţionează modelul, o să creştem accelerat", a concluzionat Răzvan Dobre.

Echipa Glimtek este multidisciplinară, alături de Răzvan Dobre fiind şi experţi pe zona de marketing, retail, tehnologie şi finanţe - Viorela Lucescu (cofondator şi CMO), George Ioniţă (cofondator şi CTO) şi Mădălina Ciupercă (cofondator şi CFO).