ZF IT Generation

Ediţie Specială ZF IT Generation. Daniel Rusen, Microsoft România, şi Dan Berteanu, Bittnet Group: Pentru a continua dezvoltarea proceselor de digitalizare este nevoie de accelerarea investiţiilor în programe de training şi skilling. Degeaba alocăm zeci de milioane unui proces de digitalizare sau de inovaţie dacă angajaţii noştri, colegii noştri nu au competenţe digitale

20 dec 2021 Autor: Alexandra Cepăreanu

„În ultimii ani investiţiile în tehnologie au fost vizibile, motiv pentru care ceea ce observăm astăzi este că educaţia urmează investiţiile în tehnologie.”

Accelerarea digita­lizării şi transformării digitale ca urmare a contextului pandemic trebuie completată de investiţii în programe de training, skilling, upskilling şi reskilling pentru angajaţi şi candidaţii din piaţă, pentru ca aceştia să ţină pasul cu evoluţia noilor tehnologii. Momentan însă piaţa nu înregistrează acest salt în direcţia educaţiei.

„Cred că suntem într-un moment în care am plafonat aceste investiţii, suntem într-un moment în care ar trebui să accelerăm aceste investiţii ca să putem beneficia de tot acest proces de dezvoltare, de inovaţie. Noi nu putem absorbi inovaţia asta dacă nu avem şi competenţele necesare. Cele două lucruri se îmbină perfect. Degeaba alocăm zeci de milioane unui proces de digitalizare sau de inovaţie dacă angajaţii noştri, colegii noştri nu vor şti să folosească inovaţia pe care o implementăm. De asemenea, dacă clienţii noştri nu au trainingul necesar nu vor putea folosi inovaţia la adevărata ei valoare. De aceea cred că e important să ne uităm şi către societate”, a spus în cadrul ediţiei speciale ZF IT Generation Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni în cadrul Microsoft România.

El a adăugat că lipsa de competenţe digitale de pe piaţă are un impact negativ şi la nivel de implementare a proiectelor de transformare digitală pe care companiile le încep.

„Nu poţi dezvolta, nu poţi inova fără a avea aceste competenţe digitale şi fără a avea un plan de dobândire a acestor competenţe. Foarte multe companii, şi aici nu vorbesc de România, ci la nivel global, au întârzieri în procesul de digitalizare şi de transformare digitală pentru că nu au oamenii cu competenţele digitale necesare pentru a pune în practică o strategie care e bună şi se gândesc că strategia nu a fost bună. Deci, în primul rând trebuie să ne uităm pe strategia de digitalizare, vedem care sunt proiectele pe care vrem să le implementăm în perioada următoare şi ce nevoi de competenţe digitale avem pentru a implementa acele proiecte cu succes.”

Dan Berteanu, vicepreşedinte al diviziei de educaţie din cadrul Bittnet Group, este de părere că procesul de educare şi creştere a competenţelor digitale ale candidaţilor şi angajaţilor se va întinde pe o perioadă mai lungă, mai ales că piaţa forţei de muncă este formată din două segmente de candidaţi: cei care au fost obişnuiţi să utilizeze tehnologia în munca de zi cu zi şi cei care nu au avut contact cu noile tehnologii.

„Procesul cel mai dificil vine din zona asta de dezvăţ, adică trebuie să te dezveţi, să uiţi şi să înveţi un nou fel de a face un anumit lucru, e un proces foarte dificil care necesită timp şi în marea majoritate a cazurilor necesită ajutor, pentru că de unul singur e mai greu. Aş spune că observăm cumva în piaţă focusul ăsta şi concentrarea companiilor de a uita felul în care făceau lucrurile înainte şi de a îmbrăţişa noile oportunităţi date de tehnologie, ceea ce generează cumva un alt tip de presiune, pentru că trebuie să te mişti repede cu oamenii, să îi dezveţi, să îi înveţi şi să îi pui să folosească, să aplice. De aceea cred că acest proces o să mai dureze. Dar cu siguranţă el a fost început şi începem să vedem deja rezultate”, a spus Dan Berteanu.

El a menţionat că deşi există interes din partea companiilor active în industria de IT de a investi în educarea digitală a angajaţilor este nevoie ca tot mediul de business să dobândească astfel de competenţe pentru a evolua.

„Există interes dar ar trebui să începem într-un mod concertat să stârnim interesul pentru educaţia digitală pentru toată lumea, nu doar pentru un număr restrâns de companii care acţionează în IT.”

De asemenea, companiile şi instituţiile care investesc în programe de training sau skilling pentru angajaţi obţin un profit mai mare cu 24% faţă de companiile care nu investesc în astfel de programe.

„Participarea la astfel de programe oferă o multitudine de avantaje pentru angajat, dar şi pentru angajator. Un studiu realizat de Microsoft arată că firmele care au investit în dezvoltarea de competenţe şi au programe de training bine puse la punct obţin un profit mai ridicat cu 24% faţă de companiile care nu investesc în astfel de programe sau nu au neapărat un program de training. Şi un alt avantaj este legat de faptul că managerii şi mulţi lideri din industrie apreciază sau prioritizează CV-urile care au competenţe şi observăm asta inclusiv pe LinkedIn. În momentul în care un angajat şi-a adăugat o competenţă nouă este mai vizibil pentru angajatori, pentru manageri”, a adăugat Daniel Rusen.

Un studiu realizat de Deloitte arată că în Europa Centrală şi de Est doar 3,5% dintre angajaţi au competenţele digitale necesare în momentul de faţă, ceea ce face ca nevoia de candidaţi cu astfel de abilităţi şi cunoştinţe să fie şi mai crescută.

„Trebuie să ne gândim cum facem să dezvoltăm aceste programe pentru a dobândi competenţele care să ne susţină afacerea pe mai departe. Acum sunt avantaje majore atât pentru companii cât şi pentru angajaţi să îşi dezvolte aceste competenţe. Studiul făcut de Microsoft pe o serie de clienţi şi angajaţi arată că peste jumătate dintre angajaţii care şi-au dobândit o competenţă nouă sau au îmbunătăţit o competenţă au obţinut în trei luni o creştere de salariu. Dacă lărgim perioada către şase luni, procentul creşte spre 77%, adică trei sferturi dintre angajaţi”, a mai spus reprezentantul Microsoft.

De asemenea, un raport McKinsey arată că aproximativ 85% din joburile care vor exista în 2030 nu au fost inventate încă.

„Vor fi din ce în ce mai multe meserii pe care nu le cunoaştem în momentul de faţă sau doar le intuim pe hârtie sau doar sunt la început de drum. Noi trebuie să pregătim societatea pentru aceste meserii, pentru aceste competenţe. Prin urmare cred că este absolut necesar să începem acest proces de acum şi să accelerăm din ce în ce mai mult investiţiile în astfel de programe”, a conchis Daniel Rusen.

 

Ce a mai spus Daniel Rusen la ZF IT Generation

„Din punctul meu de vedere competenţele digitale sunt absolut necesare vremurilor în care trăim. În momentul de faţă orice companie a devenit o companie digitală. Nu mai facem diferenţieri majore între companii de IT şi companii care nu activează în domeniul IT.

Fiecare industrie este profund afectată de transformarea digitală şi procesele de digitalizare care au accelerat în orice zonă. Dacă ne uităm de exemplu la healthcare, care este o industrie profund legată de oameni şi de abilităţile oamenilor de a interacţiona, vedem că interacţiunea digitală între personalul medical şi consumatori a crescut de peste 50 de ori în ultimul an. Vorbim aici de soluţii de telemedicină. Aceste lucruri nu se pot face fără a avea competenţe digitale de bază, atât din partea furnizorilor din zona de healthcare, dar mai ales din partea pacienţilor. Deci consider că este absolut necesar şi normal să vorbim din ce în ce mai mult despre dobândirea de competenţe digitale de bază cât şi de competenţe digitale avansate.

La fel ne uităm în manufacturing. Nu cred că mai există în momentul de faţă un plan pentru o fabrică, indiferent de domeniul de activitate, de industrie, care nu are în plan o componentă digitală, de digital twin de exemplu, să avem aceeaşi fabrică construită într-un format digital astfel încât să putem face managementul procesului de producţie mai eficient şi cu o productivitate crescută“.

Prin urmare, din punctul meu de vedere, când vorbim de tehnologie, când vorbim de industrie trebuie să avem în minte două componente, pe de o parte tehnologia în sine, dar pe de altă parte o componentă foarte importantă: competenţele, cum folosim tehnologia. - dacă ştim, dacă avem competenţele necesare pentru a folosi tehnologia respectivă astfel încât să o folosim la maxim. Prin urmare cred că această parte de a înţelege şi a învăţa să foloseşti tehnologie este extrem de importantă pentru fiecare companie, pentru fiecare industrie şi pentru fiecare individ care activează fie că vorbim de startup-uri, fie că vorbim de companii mai mari, fie că vorbim de sectorul public.

Cred că este extrem de important să ne uităm din ce în ce mai atent şi să alocăm atât investiţii cât şi timp şi interes către dezvoltarea de competenţe digitale.

Eu consider că în permanenţă a existat un focus pe programe de training care completau sau dezvoltau anumite competenţe în cadrul diverselor companii. Totuşi, în ultimii 10 ani investiţia în programele de training din punctul meu de vedere s-a plafonat, în sensul în care probabil la începuturile procesului democratic a existat un interes din ce în ce mai mare din partea companiilor private. Ştiu mai puţine din zona sectorului public, dar în zona companiilor private am văzut un interes în creştere pentru programele acestea de training - la un moment dat bugetele către programele de training s-au plafonat şi din punctul meu de vedere s-au plafonat într-un moment când era şi mai mare nevoie de ele.

Deci am vorbit de joburi care nu au apărut încă şi de avantajul pe care competenţele digitale le oferă către angajat respectiv angajator. Aş mai adăuga faptul că în momentul de faţă în industria noastră, şi aici mă refer specific la România, avem un mare decalaj în ceea ce priveşte oamenii cu competenţe, de la competenţe de bază către cele avansate. Şi ăsta e un subiect care cred eu că ne pasionează şi ne intrigă în acelaşi timp, cum putem face să susţinem pe mai departe digitalizarea, dezvoltarea României şi construirea de competenţe noi care să alimenteze această digitalizare? Nu se poate face digitalizare fără să ai competenţe, deci este al treilea lucru care cred că este important de înţeles. Să vedem unde suntem şi cum putem să avansăm spre viitor. Într-un studiu al LinkedIn pe care l-am publicat anul trecut spuneam că până în 2025 de la aproximativ 200.000 de persoane care activează în momentul de faţă cu competente mediu prea avansate în domeniul tehnologiei informaţiei, numărul acestora trebuie să crească până undeva spre 600.000, deci trebuie să triplăm numărul, iar necesarul acesta nu va veni din rândul companiilor de tehnologie, în momentul de faţă mare parte din aceşti oameni lucrează în companii de tehnologie, acolo unde desfăşoară activitatea şi acolo îşi aduc aportul. Dar pe viitor îi vom vedea la Dacia, la Continental, la Mercedes, la Regina Maria, peste tot, în sectorul public, pentru că toate industriile vor avea nevoie de oameni cu competenţe digitale.

Deci e clar că plecăm de la o bază bună pentru noi, dar necesarul este mult mai mare faţă de nivelul la care suntem în momentul de faţă.

De asemenea, oamenii care aveau deja nişte competenţe digitale de bază am observat că s-au îndreptat către Microsoft Learn, o altă platformă creată pentru dezvoltarea de competenţe digitale şi vedem şi acolo o creştere fantastică a numărului de persoane care au parcurs diversele tooluri gratuit. Peste 100.000 de oameni au parcurs diversele programe care sunt disponibile pe Microsoft Learn. În acelaşi timp ne-am orientat şi către companii, către clienţii noştri şi am venit în întâmpinarea lor cu programe dedicate astfel încât să-i ajutăm şi pe angajaţii acestora să îşi dezvolte competenţele digitale pe care le au. A fost un program adresat tuturor companiilor din România se numeşte Microsoft Virtual Training Days unde avem subiecte specifice, acolo dacă doreşti să devii un expert pe AZURE, de exemplu, pe platforma de cloud sau doreşti să devii un expert în securitate sau în productivitate, mentenanţă şi aşa mai departe.

Oferim posibilitatea angajaţilor din aceste companii care sunt clienţi Microsoft să acceseze gratuit aceste programe de training şi la sfârşitul programului de training au oportunitatea să obţină uşor certificări, certificarea fiind extrem de esenţială. Doar anul trecut peste 5000 de oameni au participat la programul Microsoft Virtual Training Days. Inclusiv certificarea pe care o oferim la finalul programului este oferită gratuit. Şi mergând într-o zonă şi mai avansată, către o serie selectă de companii, am oferit un program numit Enterprise Skills Initiative, de data aceasta către companii corporate şi companii mari din România unde în funcţie de profilul fiecărei companii în parte selectăm un număr de angajaţi care participă la nişte programe mai avansate pentru dobândirea de competenţe, şi aici mă refer la data analyst, AI,  cloud. Şi aici aş puncta parteneriatul pe care îl avem cu Bittnet, pentru că mare parte din toate aceste cursuri, în special în zona aceasta de skilling initiative au fost furnizate şi livrate prin Bittnet, acesta fiind principalul nostru partener de learning din România şi având o experienţă de peste 10 ani în furnizarea de cursuri specializate Microsoft şi cu ei am reuşit să dezvoltăm programul acesta pentru România şi să ne asigurăm că oferim acest suport către companii care îşi continuă procesul de digitalizare.

Aş mai adăuga un program care nu este nou la Microsoft, nu a fost recent adus pe piaţă, este un program mai vechi dar a suferit un rebranding major şi anume Microsoft Learn for Educators, deci mergem în zona de universităţi unde considerăm că este absolut esenţial să dezvoltăm aceste competenţe digitale, ca studenţii când vor termina procesul lor de educaţie din universitate să aibă deja o competenţă digitală, să aibă deja o certificare pe care o pot folosi ulterior la compania pentru care doresc să se angajeze sau startup ul pe care doresc să-l înfiinţeze. Şi aici am dezvoltat în special în ultima perioadă de timp, am avut parteneriate foarte bune cu câteva universităţi din România şi continuăm şi sperăm noi să le atingem chiar pe toate. Aş menţiona Universitatea Danubius din Galaţi, Medicină şi Farmacie Târgu Mureş, Ovidius din Constanţa şi Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, cu toţi am iniţiat programul care funcţionează în momentul de faţă şi înregistrează peste 1.000 de studenţi ce au acces la cursuri şi pe lângă faptul că au acces la cursuri au acces la laboratoare, profesorii au acces la dedicate lor, au acces la resurse gratuite de cloud şi asa mai departe. Vorbim de un program din ce în ce mai complex, care să ofere atât profesorilor cât şi studenţilor toate resursele necesare şi la final certificarea pe care ulterior o pot folosi în cariera pe care ei şi o dobândesc. E un domeniu care este de maxim interes pentru noi ca furnizori de tehnologie, este extrem de important ca oamenii să înţeleagă să folosească tehnologia şi să-şi dezvolte aceste competenţe pentru a obţine tot ce e mai bun şi tot ceea ce oferă mai bun tehnologia pentru ei şi pentru companiile pentru care activează.

Cred că punctul bun de început este să facă un test să vadă care sunt competenţele angajaţilor. Văd mulţi clienţi ai noştri care folosesc de exemplu Microsoft 365, soluţia noastră de productivitate, securitate, colaborare şi inovaţie. Totuşi, dacă mă uit în detaliu către aceste companii nu toate componentele care sunt incluse în această suită şi care au fost deja plătite sunt folosite de către angajaţii din cadrul companiei respective. Aş începe chiar de acolo, să vedem cum putem să ne asigurăm că oamenii ştiu să folosească toate aceste componente şi să observăm ulterior un grad mare de creştere a productivităţii a acestor angajaţi avem o sumedenie de exemple din cadrul diverselor companii care au început, de exemplu, cu un tool digital cum este Microsoft Teams -  nu este doar o platformă de colaborare şi comunicare, aici colaborezi, faci echipe, este o platformă în sine pentru diverse aplicaţii.

Deci astea ar fi trei zone care cred eu că sunt esenţiale: zona de productivitate - toate companiile folosesc tool-uri în momentul de faţă de productivitate şi cred că sunt multe multe zone care încă sunt nedescoperite. Şi aici vorbim de o dezvoltare largă către toţi angajaţii şi mai specializat către dezvoltarea de aplicaţii moderne şi către a înţelege datele pe care le ai. Peste toată zona asta asa ca umbrelă vine o componentă de securitate. Aici vorbim de specialişti care sunt ancoraţi în zona asta de securitate şi unde, de asemenea, trebuie să-şi dezvolte competenţele în permanenţă. Vedem mai ales în zona de securitate că ceea ce ştiai în urmă cu doi ani de zile nu mai este actual în momentul de faţă, şi o competenţă pe care obţinut o nu ştiu în urmă cu doi ani de zile ea nu mai este neapărat valabilă şi trebuie din ce în ce mai mult să te apleci din nou către o altă certificare sau către un update a certificării respective.

E clar că viitorul trebuie să includă o componentă clară de dezvoltarea de competenţe pentru oricine, pornind de la şcoală, mergând către mediul de companii comerciale şi bineînţeles incluzând şi zona aceasta de sector public, tot ce înseamnă aparatul de funcţionari publici şi angajaţi în zona publică. Foarte relevant cred eu este să ne gândim spre viitor şi să înţelegem că este nevoie de toţi aceşti oameni care să susţină dezvoltarea economiei româneşti şi care să susţină procesul de digitalizare.

O componentă extrem de importantă de digitalizare este cuprinsă în Planul Naţional de Rezistenţă şi Redresare (PNRR). Mulţi bani sunt puşi acolo. Avem o zonă clară de digitalizare. Avem o zonă clară de educaţie prin România Educată. Cred că dacă executăm toate aceste programe, toate aceste lucruri reprezintă un pas important către a ne pregăti să avem oamenii calificaţi pentru a susţine acest proces de creştere economică şi să avem acei 600.000 de specialişti. Nu ştiu dacă vom obţine cei 600.000, în momentul de faţă România dacă ne uităm doar la zona de educaţie, doar la zona universitară este pe un loc fruntaş în ceea ce priveşte numărul de absolvenţi de STEM, 43%  dintre absolvenţii noştri vin din acest domeniu care este peste o medie europeană de aproximativ 30%, dar nu este suficient. Vorbim de câteva zeci de mii de studenţi anual, deci în mod clar nu cred că ajungem cu câteva mii de studenţi anual la cei 400.000 de specialişti de care vom avea nevoie în următorii 3-4 ani.

Deci educaţia pe lângă faptul că trebuie crescută şi dezvoltată, cred că trebuie completată într-o zonă de reskilling de către oameni care în momentul de faţă au anumite competenţe şi vor să dezvolte competenţe noi şi aici o să mă bazez foarte mult pe parteneriatul pe care l-am construit alături de Bitnett, pe programe, pentru a construit din ce în ce mai multe competenţe digitale de la început, mediu, către avansat pentru fiecare individ care doreşte să îşi dezvolte cariera în domeniul respectiv. Eu tot timpul privesc cu optimism toată această zonă pentru că mă uit în trecut şi văd cum era în urmă cu 10 ani, cum era în urmă cu cinci ani şi unde suntem în momentul de faţă. Doar faptul că vorbim foarte deschis, că am inclus în programe guvernamentale, că sunt din ce în ce mai multe companii comerciale care privesc zona aceasta de skilling de resKilling ca pe o prioritate pentru ele îmi dă foarte multă încredere pe viitor. Mai sunt foarte mulţi paşi de făcut, dar privesc cu încredere în toţi aceşti paşi. Cred că universităţile sunt din ce în ce mai mult focusate pentru a produce studenţi care au competenţe digitale şi pentru a produce din ce în ce mai multă forţă de muncă calificată care să rămână în România şi să ajute la dezvoltarea României.

Cred că în zona comercială avem din ce în ce mai multe companii care privesc zona aceasta de skilling şi reskilling ca pe o zonă prioritară pentru dezvoltarea businessului lor şi vedem mulţi lideri de business care îşi pun această întrebare şi încep să investească şi cred că şi în zona de public sector vedem, cel puţin declarativ, cel puţin inclus în program că există un focus deosebit către dezvoltarea de competenţe digitale plecând de la liceu, dar mai ales către Universitate şi pentru a sprijini toate aceste eforturi. Sunt încrezător în ceea ce priveşte viitorul dar cred că trebuie să continuăm să vorbim despre acest lucru şi trebuie să ne aplecăm din ce în ce mai mult să fim siguri că toate aceste planuri sunt puse în practică şi că fiecare companie sau actori din economie poate sprijini zona aceasta de dezvoltare de competenţe şi o face în mod proactiv şi planificat.

 

Ce a mai spus Dan Berteanu la ZF IT Generation

Unul din lucrurile pe care eu le consider extrem de importante şi dificile deopotrivă este procesul ăsta de a te dezvăţa de ceea ce ai făcut şi a încerca să uiţi felul în care ai făcut lucruri până la momentul ăsta, fiindcă sunt două mari categorii de oamenii aş zice în piaţa forţei de muncă: sunt cei care au fost obişnuiţi să folosească tehnologia şi ei sunt cei care o vor folosi şi în continuare, se vor specializa şi aşa mai departe, dar în acelaşi timp este o categorie destul de largă care nu a fost obişnuită să folosească tehnologia fiindcă nu a existat presiunea asta din business sau din piaţă. Se spune că în ultimii doi ani am învăţat să folosim tehnologia pe repede înainte sau cu forţa. Acum tehnologia oferă foarte multe oportunităţi şi deschide noi drumuri.

Cred că în organizaţiile care au fost obişnuite să investească în educaţie, cu preponderenţă în educaţia digitală, într-adevăr cumva investiţia s-a plafonat. Nu ştiu dacă neapărat şi pentru că investind timp de 10 ani începi să nu mai ai nevoie de acelaşi volum de investiţie care a existat, dar cu siguranţă acum sunt mult mai multe opţiuni în piaţă prin care poţi să înveţi şi singur, motiv pentru care o parte din bugete au fost realocate. Ceea ce vedem în momentul de faţă este că se deschide o piaţă a companiilor care nu au investit în tehnologie până de curând - afaceri antreprenoriale româneşti care au decis să cumpere tehnologie şi să se digitalizeze, companii multinaţionale dar de dimensiune mai mică şi care nu apar atât de uşor pe radarul nostru.

Vedem uşor uşor o deschidere şi un interes pentru educaţia digitală, o educaţie în tehnologie şi pentru zona asta de companii care până acum nu erau atât de prezente în zona asta.

Cred că următoarea etapă foarte importantă - astăzi a fost publicat un raport al INS în care spuneau că accesul la internet a crescut şi avem aproape 90% sau peste 80% din gospodării cu acces la internet, a crescut şi în mediul rural şi în mediul urban dar zona în care am rămas în urmă este zona asta de folosire a internetului pentru populaţia între 55 şi 70 de ani. Cred că ea va fi o zonă foarte importantă în viitor în care să începem să ducem educaţie digitală la nivel de societate aşa cum a făcut Irlanda, spre exemplu, cu 15 ani în urmă şi vedem un salt uriaş pe care ţara asta l-a făcut doar investind semnificativ, disciplinat în a-şi crea competenţe digitale la nivel de societate, ca bază.

Cumva e o situaţie paradoxală fiindcă pe de o parte asistăm la o polarizare, ăsta cred că este mesajul pentru că pe de o parte excelăm din perspectiva competenţelor digitale la cei care din asta trăiesc, cei care sunt specializaţi şi lucrează în tehnologie. Acolo sunt mulţi oameni foarte bine pregătiţi care au atenţie pentru a se dezvolta, care lucrează pentru proiecte internaţionale şi aşa mai departe. Cred că locul nostru din raportul privind economia digitală (DESI) se datorează în principal şi felului în care abordăm educaţia digitală în şcoală, pentru copii şi asta bine un val la pachet cu nevoia de a învăţa profesorii să folosească tehnologie şi să predea tehnologie, şi am văzut împreună în pandemie cam cât de pregătit este corpul nostru profesoral să folosească tehnologia şi cât de surprinşi au fost fiindcă au fost doar câteva excepţii nu cei care au folosit o într un mod susţinut. Pe de altă parte vine fix în completarea a ceea ce spuneam mai devreme, fiindcă la nivel de societate noi folosim destul de puţină tehnologie, adică în principiu accesul la internet pe care îl avem este folosit ca să vorbim cu copiii sau cu părinţii plecaţi prin străinătate sau să stăm pe reţelele sociale. Dar tehnologia şi educaţia digitală poate să ne ajute la nivel de societate mai mult, să descoperim alte joburi, să folosim şi să interacţionăm cu statul, să plătim pe internet şi aşa mai departe. Deci cred că aici este de lucrat, la cum coborâm educaţia digitală la oameni cât mai diverşi, atât cei care o folosesc în mod obişnuit, cât şi la cei care o folosesc accidental, cred că asta va face măsura succesului nostru cum devenim o societate digitală pe bune.

Aş vrea să dau un exemplu fiindcă mi se pare foarte relevant ce a spus Daniel mai devreme şi seamănă cu ceva cu ce am trăit. Noi astăzi ne lăudăm cu o viteză de internet net superioară multor ţări europene. Sigur, motivul pentru care avem această situaţie este că noi în loc să întindem fir de cupru aşa cum au făcut cei care au implementat tehnologia pas cu pas, am avut oportunitatea venind din bezna comunistă să punem direct fibra optică şi am întins fibra optică. Cred că suntem într-o situaţie similară, fiindcă astăzi putem să observăm că tehnologia va face redundante, inutile, o mare parte din job-urile care presupun muncă manuală şi avem o şansă uriaşă să facem un salt şi să nu trecem prin tot procesul prin care au trecut cei din Europa de Vest, ci să facem un salt şi implementând tehnologia să începem să folosim oamenii care până mai ieri făceau muncă manuală, la munci creative şi să-i învăţăm, să le furnizăm abilităţile astea tehnologice fiindcă brusc vor avea timp la dispoziţie, timp pe care îl putem transforma din forţă de muncă ieftină într-un timp creativ care să producă valoare adăugată. Deci cred că avem o mare oportunitate în momentul de faţă şi chiar dacă plecăm de la o bază relativ scăzută putem să facem saltul şi putem să recuperăm diferenţa faţă de ţările mai dezvoltate.

Am încercat să replicăm în plan local ceea ce Microsoft a făcut în plan global şi ne-am asumat rolul de a furniza burse de educaţie în tehnologie şi de a ajuta oameni care fie şi-au pierdut jobul, fie au joburi la risc în a fi automatizate fie pur şi simplu îşi doresc o viaţă mai bună şi un job mai bine plătit, să îi ajutăm să intre în domeniul ăsta al tehnologiei, un domeniu unde nu există şomaj iar cererea pentru joburi este în creştere în permanenţă. Întotdeauna e nevoie de mai mulţi oameni care să ştie tehnologie decât se găsesc pe piaţă.

Astăzi există în piaţă suficiente organizaţii care se pricep să pună în funcţiune un program educaţional. Dacă există organizaţii non tech care îşi doresc să facă aşa ceva, care îşi doresc să investească o sumă mai mare sau mai mică pentru un număr mai mic sau mai mare de angajaţi, contează foarte tare să înceapă cât de repede se poate, fiindcă pe măsură ce lucrurile avansează, pe măsură ce începem să educăm angajaţii, pe măsură ce cumpărăm tehnologie şi începem să o folosim, business ul o să crească, apoi prindem îcredere şi investi mai mult.

O parte din tehnologiile astea există, aşa cum este cazul Microsoft 365. Aş mai spune că în zona de date este absolut esenţial să introducem şi sisteme de planificare şi de management al resurselor. Deci cred că odată cu deschiderea organizaţiilor către tehnologie şi felul în care îşi pun problema cum ar putea să folosească tehnologia pentru a face business ul mai productiv, mai profitabil şi mai rapid şi aşa mai departe, ulterior vine şi componenta asta de educaţie.

Pentru companiile non tech cred că este extrem de important să-şi pună o întrebare mai ales proprietarii acestor companii. Dacă ar fi să se inventeze o companie ca a mea, care ar putea să folosească întreaga tehnologie m-ar scoate din business? Dacă răspunsul e da şi m-ar scoate cu uşurinţă din business, cred că e un moment bun să încerc să pun problema cum aş putea la rândul meu să folosesc tehnologia şi să educ oamenii în abilităţi de tehnologie şi digitale ca să nu ajungă acolo.

Nu cred că la planuri am suferit noi ci la execuţie, la a pune în practică. Eu aş vrea să introduc o nuanţă aici fiindcă vin din educaţie, ăsta este business ul care activez de mai bine de 20 de ani şi e ceea ce mă preocupă, mă frământă şi mă obsedează pe alocuri. Cred că ar trebui să mai facem ceva şi anume să facem prestigios să fie cu cap şi să ai carte, să ai cunoştinţe, să fii deştept. Cred că ăsta e un lucru pe care îl putem face cumva introducând pe agenda publică exemple, modele şi discutând despre avantajele educaţiei şi avantajele, beneficiile de a şti, de a cunoaşte şi aşa mai departe.

Cred că în mentalul colectiv există părerea că terminăm şcoala, liceul, facultate şi aşa mai departe după care am bifat chestia cu şcoala şi ne apucăm de muncă. Din perspectiva mea, şcoala nu este egal educaţie, e doar o parte. Educaţia e ceva ce avem pe toată durata vieţii şi ar trebui chiar învăţarea asta continuă să reprezinte un punct focal de comunicare, de întărire cumva, pe care să o facem la nivel de societate fiindcă atunci am putea învăţa orice şi competenţe digitale şi orice altceva ar fi nevoie.

Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni în cadrul Microsoft România: Companiile care au investit în dezvoltarea de competenţe şi au programe de training bine puse la punct obţin un profit mai ridicat cu 24% faţă de companiile care nu investesc în astfel de programe.

Dan Berteanu, vicepreşedinte al diviziei de educaţie din cadrul Bittnet Group: Ar trebui să începem într-un mod concertat să stârnim interesul pentru educaţia digitală pentru toată lumea, nu doar pentru un număr restrâns de companii care acţionează în IT.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR