ZF IT Generation

ZF IT Generation. Alexandru Popescu, partener Cleverage Venture Capital are 1 mil. euro pentru finanţarea start-up-urilor care au soluţii bazate pe tehnologie pentru industria de sănătate

19 mar 2020 Autor: Adrian Seceleanu

Asocierea dintre Wargha Enayati, Voicu Oprean, Alexandru Popescu, Sergiu Neguţ şi Georgios Sofianos îşi propune să ajungă la finanţări de 20 mil. euro în 5 ani pentru proiecte din România şi din regiune.

Cleverage Venture Capital, o asociere între cinci dintre cele mai cunoscute nume din me­diul local de business şi cu o experienţă lungă în industria de sănătate, are pentru început un buget de un milion de euro pentru investiţii în start-up-uri din segmentul de health tech – care au soluţii bazate pe tehnologie pentru industria de sănătate.

„Suma iniţială pe care am hotărât să o punem în ajutorul acestui proiect a fost în jurul unui milion de euro, fără ca asta să însemne că nu putem să o creştem, cu siguranţă că vrem să o creştem pe măsură ce oportunităţile vor veni spre noi“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Alexandru Popescu, un executiv cu peste 20 de ani de experienţă la nivel C-level în industria medicală în Europa Centrală şi de Sud-Est, care este partener în proiect. Ceilalţi parteneri în cadrul Cleverage sunt: Wargha Enayati - fondator Regina Maria  şi preşedinte Enayati Group, Georgios Sofianos, antreprenor în industria de sănătate şi CEO al Sofmedica, Sergiu Neguţ - business angel şi co-fondator Fintech OS şi Voicu Oprean - fondator AROBS Transil­vania Software.

Cleverage VC a investit deja într-un proiect, dar a aprobat şi alte două tranzacţii, care încă nu sunt publice, a adăugat el. „Noi am aprobat în ultima şedinţă de board trei in­vestiţii, una dintre ele s-a şi anunţat, este vorba de SanoPass, mai sunt două dintre ele, pe care le discutăm la momentul ăsta şi planul este ca undeva în primele şase luni să adunăm cinci investiţii. După care, dacă lucrurile merg în direcţia dorită, şi nu văd de ce nu ar merge, să mergem către piaţă şi să cerem o nouă finanţare astfel încât să putem să creştem accelerat.“

Planul celor cinci fondatori este să atragă noi oameni în proiect, a adăugat Popescu. „Un alt doilea aspect este că această asociere nu este închisă, noi aşteptăm şi chiar încurajăm alţi oameni care au experienţă similară să vină să se alăture proiectului nostru pentru că într-o fază ulterioară care sper să nu fie foarte îndepărtată, într-un interval de 6 luni - un an, vrem să mergem să cerem o nouă finanţare din piaţă după ce vom fi demonstrat că ştim să lucrăm în piaţa aceasta - şi să ridicăm o sumă mai mare, că vor fi 5 milioane sau că vor fi 10 milioane de euro asta urmează să stabilim. Vrem să luăm bani de la toţi oamenii care vor să inves­tească alături de noi şi care îşi vor pune încrederea în expertiza noastră. Fără ca asta să însemne că noi nu acceptăm din partea investitorilor, oricare vor fi ei, ajutor şi sfaturi.“

Dincolo de finanţare, ceea ce Cleverage le propune start-up-urilor este acces la know-how-ul şi reţeaua de contacte a partenerilor, spune Alexandru Popescu. „Am mers în paralel cu formalităţile pentru crearea companiei, care se numeşte Cleverage, o combinaţie între «clever» (deştept - în limba engleză) şi «leverage» (pârghie - în lb. engleză), adică vrem să ajutăm companiile să crească deştept. Formal proiectul a luat fiinţă în urmă cu două săptămâni dar cum spuneam noi în paralel am lucrat, am văzut proiecte din piaţă, ne-am întâlnit cu tineri antreprenori, cu celelalte fonduri generaliste şi ne-am pregătit terenul pentru primul pas, care a fost făcut odată cu prima noastră investiţie în SanoPass. Fond de investiţii este un termen mult prea sofisticat pentru proiectul nostru, noi suntem mai degrabă un proiect unde câţiva business angels, adică noi 5, am hotărât să punem mai întâi de toate know-how-ul nostru, cunoştinţele noastre la un loc. 

„Am făcut o socoteală şi ne apropiem de 100 de ani de experienţă cumulată în industria de sănătate şi evident fonduri pentru investiţii. Dar aş insista pe faptul că valoarea pe care noi o aducem şi diferenşiatorul nostru este acest uriaş know-how, experienţa noastră, reţeaua noastră de contacte şi de ce nu şi proiectele noastre reuşite în industria de sănătate.“

 

Ce a mai declarat Alexandru Popescu în cadrul emisiunii:

# Ideea de a crea un fond care să investească în start-up-urile din zona de sănătate a pornit undeva în mai anul trecut de la Sergiu Neguţ.

# Unul dintre parteneri este Sergiu Neguţ, cunoscut în lumea fondurilor de investiţii şi acţionar la FintechOS, o companie foarte la modă acum, şi Wargha Enayati - care nu are nevoie de foarte multe prezentări, numele lui este unul ădintre cele mai importante din industria de sănătate românească, el este fondatorul reţelei Regina Maria iar acum este preşedintele Enayati Group.

# Eu am avut nevoie de două luni şi să asimilez propunerea, la vremea aceea eram market leader pentru Philips pentru Europa Centrală şi de Est, deci corporatist, după care am spus da, îmi place ideea, hai să pornim. Pentru că este un proiect generos şi este o piaţă la început am spus că trebuie să mai cooptăm nişte oameni la fel de buni ca noi, la fel de interesaţi ca noi, şi aşa am ajuns la Georgios Sofianos care este directorul general al Sofmedica şi de asemenea un antreprenor de mare succes din industria de sănătate românească. De asemenea ne-am oprit asupra unei persoane care nu era din sănătate, dar pe care o întâlnisem la Techsylvania, Voicu Oprean din Cluj, care conduce AROBS şi atunci am spus că aceasta este echipa cu care ar trebui să pornească proiectul.

# Tehnologia este în zilele noastre este o condiţie sine qua non chiar şi pentru sănătate, nimic nu se mai poate face fără tehnologie. Realitatea zilelor de astăzi arată că trebuie să ne adaptăm la tehnologie inclusiv cu serviciile medicale. Sănătate şi tehnologia din spate.

# Atunci când am hotărât să mă alături acestui proiect unul dintre argumentele care m-au convins a fost faptul că în ultimii cinci ani eu am activat cum spuneam în Europa Centrală şi de Est, am condus divizia de healthcare a Philips. Aici m-am întâlnit cu foarte mulţi actori din lumea medicală, de la entităţi, doctori şi de ce nu şi inovatori. Şi atunci am spus, da, îmi place ideea, mai ales că într-o fază ulterioară vom putea ieşi din graniţele României şi vom putea investi în Europa Centrală ţi de Est, care este o piaţă la fel de dinamică şi ofertantă precum cea din România. 

# Iniţial unul dintre semnele de întrebare a fost <<vom găsi oare destule proiecte bune în care să investim?>> Şi nu am ştiut răspunsul atunci, am spus doar probabil că da pentru că vedem că piaţa de tehnologie, alta decât cea medicală, se mişcă foarte bine. Şi de asemenea am mizat pe faptul că odată apărut un proiect ca al nostru, specializat pe sănătate care să încurajeze oamenii care au idei în acest domeniu, să vină cu idei către noi, să se gândească la idei noi, la proiecte noi, că piaţa va creşte. Surpriza a fost să întâlnim mai multe proiecte decât aş fi estimat la început. Şi ele în continuare vin către noi. Aşa că previziunea mea de la început s-a adeverit. Este un fenomen de creştere a pieţei pe măsură ce apare awarnessul. 

# Ce ne-a adus împreună este experienţa noastră destul de mare. Eu cu Sergiu şi cu Wargha am mai trăit o perioadă în 2008, când a apărut marea criză economică, atunci eram împreună la Regina Maria, care era deţinută de un fond de investiţii, şi am văzut că de fapt sănătatea este o industrie aciclică, în sensul în care nu e afectată în momentul în care apare o problemă economică majoră. Acum, fenomenul care se întâmplă zilele acestea, şi care are directă legătură cu sănătatea, şi care nu ştim dacă va antrena sau nu şi un fenomen economic, poate să aducă mai multă lumină asupra industriei de health care - zona de sănatetea creşte susţinut de peste 15 ani cel puţin în partea noastră de lume şi va continua să crească în acelaşi ritm. Ce va aduce însă în plus perioada aceasta va fi atenţia sporită asupra tututor soluţiilor la distanţă, pentru că la un moment dat vrem să fim în siguranţă indiferent de ce se întâmplă. Aceste soluţii sunt şi mai eficiente şi cum bine vedem în zilele acestea, ele aduc o valoare importantă. Mă aştept ca soluţiile remote să aibă din ce în ce mai multă căutare. 

# Compania pe care am fondat-o investeşte în companie pe care ne dorim să o finanţăm şi noi, fiecare dintre noi, avem o parte din Cleverage, prin urmare intrăm după mecanismul de înfiinţare al companiei.

# E dificil de spus unde vom fi peste 5 ani pentru că lucrurile se mişcă cu o viteză pe care nu o putem anticipa. Eu cred şi îmi doresc ca în 5 ani de zile proiectul nostru să fie deja o referinţă în piaţa aceasta, îmi doresc să putem să ajutăm cât mai mulţi antreprenori din România în primul rând dar ş regiune, îmi doresc să avem parteneriate cu toate fondurile şi asociaţiile de angels din România pentru finanţarea proiectelor, îmi doresc să atragem alături de noi alţi oameni care vor dori să contribuie la proiectul nostru. Dacă ar fi să dau o cifră acum îmi doresc ca în următorii 5 ani să reuşim să investim 20 de milioane de euro.

 

Urmăreşte zilnic emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

O campanie Ziarul Financiar Seedblink și Banca Transilvania
Innovation Partner: