ZF IT Generation

ZF IT Generation. Andra Pavel, fondatoare a CompoGO - platformă pentru reducerea risipei alimentare: Până la finalul anului viitor am vrea să avem minim 15 clienţi şi, tot anul viitor, vom căuta o investiţie de 100.000 de euro

14 oct 2022 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Acum vrem să validăm soluţia şi să vedem dacă are nevoie de îmbunătăţiri“ „Într-o lună o să aducem primul aparat de compostare a deşeurilor, iar anul viitor vrem să ajungem la 15 astfel de aparate“

Start-up-ul local CompoGo, care a dezvoltat o platformă care co­nectează jucătorii economici din in­dustria alimentară cu fermele, creând îngrăşământ organic din resturile alimentare, urmează să îşi valideze soluţia - după ce va aduce pe piaţa din România primul aparat de compos­tare a deşeurilor, luna viitoare - şi a­poi are în plan să caute o investiţie de 100.000 de euro pentru a-şi continua dezvoltarea pe piaţa naţională.

„Acum vrem să validăm ideea, apoi vrem să mergem către un inves­titor, dar facem acest pas atunci când lucrurile sunt clare, când avem rezulta­te. Pe lângă această investiţie o să ve­nim şi noi cu o parte de bani“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Andra Pavel, fondatoare a CompoGO.

Ea a adăugat că pentru prima fi­nan­ţare va căuta un investitor român, care să cunoască piaţa şi care să poată contribui la dezvoltarea start-up-ului nu doar pe partea financiară.

„Ne vom adresa unui angel in­vestor din România, deoarece pentru noi este important ca investitorii să ne fie şi mentori, să ne fie alături şi să cunoască piaţa, să aibă contacte şi cunoştinţe în domeniu. Apoi, desigur, vom vrea să facem paşi şi pe alte pieţe, dar asta va depinde de care va fi modelul de business final. Ulterior, la următoarea investiţie, e binevenit un investitor din afară.“

Andra Pavel a menţionat că ideea de business a luat naştere în anul IV în cadrul The Entrepreneurship Acade­my, când a început să facă cercetare pe subiectul risipei alimentare.

„Cercetarea a durat şase luni. Am discutat cu 15 manageri şi fondatori de restaurante şi am condus un chestio­nar cu 200 de persoane fizice. Am avut rezultate surprinzătoare, mai ales după ce am aflat că risipa alimentară, cel puţin în 2021 a fost de 931 de mili­oane de tone, la nivel global. Şi m-am hotărât că gă­sesc o soluţie. Aşa am descoperit şi că sunt astfel de soluţii atât în America cât şi în Europa de Vest şi de Nord. Dar, în afară, aceste soluţii sunt impu­se de legislaţie sau de mediul privat prin campanii de conştientizare sau prin modele de business.“

Despre aparatele de compostare a deşeurilor care vor fi utilizate şi de clienţii start-up-ului CompoGo, Andra Pavel a menţionat că acestea sunt acum prezente în China, Malaezia şi în Statele Unite ale Americii - pieţe pe care se încearcă deja reducerea risipei alimentare. De asemenea, fondatoarea start-up-ului românesc vrea ca anul viitor CompoGo să înregistreze cel puţin 15 clienţi - restaurante.

„Până la finalul anului viitor am vrea să avem minim 15 clienţi recurenţi, ceea ce ar însemna 15 aparate de compostare. De altfel, în următorii cinci ani, vrem ca măcar 20% din restaurantele din oraşele mari din România să aibă această soluţie de compostare pentru deşeuri. Şi partea de legislaţie mergem în pas cu noi, spre exemplu, în 2020 s-a dat legea compostului şi se vede că ne îndreptăm în direcţia asta, iar noi trebuie să fim acolo când jucătorii economici vor fi obligaţi să facă asta, aşa cum sunt obligaţi acum să recicleze uleiul folosit.“

 

Ce a mai spus Andra Pavel la ZF IT Generation

La nivel european, dacă am reduce măcar 1% din risipa alimentară care la momentul acesta este de 88 de milioane de tone la nivelul Uniunii Europene, unde sunt date clare, ar fi un mare impact şi pentru noi dar şi pentru planetă. Uniunea Europeană a început să pună presiune pe fiecare stat în parte să înceapă să reducă risipa alimentară şi nu cred că va mai dura mult până când se va reglementa.

O bună parte din mâncarea care ajunge să fie aruncată nu mai este comestibilă, adică sunt resturi din farfurie sau fructe, legume, care se strică,  mi-am dat seama că o astfel de soluţie este potrivită. Am căutat soluţii, am găsit nişte aparate care transportă alimentele acestea în îngrăşământ organic în 24 de ore - ceea ce ar dura mai mult dacă am folosi alte metode.

Aceste aparate de compostare a deşeurilor nu sunt încă pe piaţa din România, dar vreau să le aduc în ţară, iar într-o lună o să avem primul aparat, iar până atunci vrem să discutăm cu cât mai mulţi jucători din piaţa de profil. Vrem să vedem care este numărul de persoane dispuse să plătească pentru acest serviciu - pentru a avea o listă de clienţi potenţiali şi pentru a şti de câte aparate de acest fel avem nevoie. Am avut şi săptămâna aceasta discuţii cu un producător de astfel de aparate.

Ideea de business este ca aceşti jucători economici să plătească serviciul nostru, precum plătesc acum managementul deşeurilor. Şi sperăm ca la finalul anului 2023 să avem o ofertă finală pe care să o lansăm pe piaţă. Spre exemplu, dacă restaurantul este mai mic şi vrea să beneficieze de această soluţie va trebui să plătească între 500 - 600 de lei pe lună. Iar dacă este un complex mare, aparatul va trebui să fie mai performant şi mai mare, astfel că şi costul va fi mai mare. Noi am început pe piaţa de restaurante, urmează să ne gândim şi la partea de complexe şi mall-uri.

În prezent, din echipa CompoGo fac parte două persoane - una dintre acestea fiind Andra Pavel, iar planurile vizează recrutarea unei persoane pentru partea tehnică şi o persoană care să se ocupe de partea de marketing.

Am primit în cadrul Black Sea ClimAccelerator un grant în valoare de 5.000 de euro, pe lângă două luni de cursuri şi formare. Cu aceşti bani am dezvoltat site-ul web şi achiziţionăm primul aparat de compostare a deşeurilor.

Cel mai mare competitor sau cea mai mare provocare este chiar modul în care se fac lucrurile până să aducem noi inovaţia sau tehnologia. Pentru că asta înseamnă să venim şi să educăm piaţa, să aducem schimbări la nivel de mentalitate.

Oamenii simt nevoia de o astfel de soluţie. Când am povestit antreprenorilor din industria HoReCa îmi spuneau „uite numărul meu, când lansezi soluţia să mă suni, te rog, contactează-mă“, pe mine asta m-a mişcat cel mai mult. Eu am găsit problema şi am zis să vin cu o soluţie.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR