ZF IT Generation

ZF IT Generation. Andrei Ciobotaru, cofondator Bob: Căutăm o finanţare de 750.000 euro pentru finalizarea produsului şi intrarea pe o piaţă externă.

9 ian 2020 Autor: Ioana Nita

„Sperăm ca la finalul acestui an să avem un portofoliu de 5-10 clienţi şi venituri de 500.000 euro.“

Start-up-ul local Bob, care a dezvoltat o aplicaţie mobilă de realitate augmentată pretabilă pentru spaţii de co-working, clădiri de birouri, obiective turistice, spaţii comerciale, cafenele şi hoteluri, are în prezent nevoie de circa 750.000 euro pentru a putea finaliza dezvoltarea soluţiei şi pentru a se extinde în străinătate, prima regiune vizată fiind Asia-Pacific. Aplicaţia mobilă Bob a fost lansată la finalul anului trecut în urma unei investiţii de circa 5.000 euro, la care se adaugă şi orele lucrate de membrii echipei.

„Finanţarea ne va ajunge o perioadă de 6-8 luni în care vom putea să finalizăm dezvoltarea produsului, să adăugăm noi funcţionalităţi aplicaţiei şi să atragem clienţi dintr-o piaţă externă. Am observat că cel puţin pe partea de co-working, regiunea Asia-Pacific este cea mai dezvoltată - foarte multe spaţii de co-working şi foarte mulţi membri ai acestora“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Andrei Ciobotaru, cofondator al Bob. El a adăugat că Asia este o piaţă în care este mult mai uşor de prezentat şi vândut o soluţie bazată pe tehnologia de realitate augmentată.

„În Asia oamenii consumă foarte mult conţinut pe telefon şi sunt obişnuiţi cu realitatea augmentată şi cu realitatea virtuală. Este mult mai uşor să prezinţi acolo produsul şi să faci conexiunile cu ce fel de proiecte poate fi folosită aplicaţia Bob.“

Ce face însă mai exact aplicaţia mobilă Bob? „Bob transformă orice tip de spaţiu fizic într-un canvas digital şi permite interacţiunea, digitalizarea lui, personalizarea lui şi augmentarea lui prin intermediul smartphone-ului“, a explicat Andrei Ciobotaru. Soluţia are aplicabilitate în mai multe domenii, tehnologia folosită putând fi folosită în spaţii de co-working, clădiri de birouri, spaţii comerciale, cafenele, hoteluri sau obiective turistice. Pentru început însă, start-up-ul a decis să se axeze doar pe spaţiile de co-working, membrii acestora şi partenerii lor.

„Practic Bob transformă spaţiul de co-working într-un mediu digitalizat pe care managerul comunităţii îi poate personaliza în funcţie de necesităţile membrilor hubului, rezervarea unei săli de conferinţă se face mai uşor – mergem la sala respectivă, scanăm markerul şi vedem care programul ei / disponibili­tatea sau se pot obţine direcţii către o altă sală disponibilă“, a menţionat cofondatorul Bob. Mai exact, compo­nenta de realitate augmentată a aplicaţiei Bob se împarte în trei – o parte dependentă de un marker (cum e în cazul sălii de şedinţe), o parte în care conţinutul de realitate augmentată este disponibil oriunde s-ar afla utilizatorul şi o parte în care este necesară o scanare prealabilă a spaţiului pe care se pune un layer digital în care se poate adăuga orice fel de conţinut disponibil doar în acel spaţiu.

Modelul de business al Bob se bazează pe patru surse de venit: abonament lunar (software de management al locaţiei), partea de content as a service (activări, informaţii de la parteneri), monetizarea datelor puse la dispoziţia clientului (modul în care interacţionează oamenii cu plat­forma, clienţii) şi partea de publicitate.

Start-up-ul estimează că la finalul acestui an va avea un portofoliu de 5-10 clienţi şi venituri de 500.000 euro.

„Avem deja parteneriate în în China, Singapore şi Coreea de Sud, iar anul acesta urmează să demarăm un proiect pilot cu 1-2 cafenele din Bucureşti“, a punctat el. Primul proiect pilot al Bob a fost în spaţiul de co-working Commons din Bucureşti.

Proiectul Bob s-a desprins dintr-un alt start-up fondat de Andrei Ciobotaru, numit Vreestory, care se axează la rândul lui pe tehnologiile de realitate virtuală şi realitate augmentată. El a înfiinţat Vreestory în România la finalul lui 2017 în urma unei investiţii de circa 15.000-20.000 euro. Anterior, antreprenorul locuise timp de şapte ani în Marea Britanie, perioadă în care a făcut facultatea şi a început să lucreze ca bancher.

Vreestory se axează pe partea de educaţie prin intermediul realităţii virtuale şi al realităţii augmentate, precum şi pe zona de enterprise training – simulări şi scenarii realizate cu ajutorul realităţii virtuale care să îi ajute pe oameni cum să navigheze mai bine în spaţiul în care se află sau să înveţe cum să facă anumite mişcări şi să răspundă astfel mai bine în anumite situaţii critice. Start-up-ul Vreestory are în prezent clienţi din Marea Britanie, China şi România.

„Piaţa de realitate augmentată este prognozată să crească la peste 150 mld dolari în 2025. Şi piaţa din România a crescut în ultima perioadă la nivel de activări şi folosire a tehnologiilor noi“, a menţionat el.

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania şi casa de avocatură Stratulat & Albulescu are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Innovation Partner:
Partener: