ZF IT Generation

ZF IT Generation. Andrei Pitiş, proprietar, Simple Capital: Vreau să atrag 5-10 oameni alături de care să fac investiţiile în start-up-uri tech

23 ian 2020 Autor: Adrian Seceleanu

Până acum Simple Capital, vehiculul înfiinţat de Andrei Pitiş pentru a-şi gestiona investiţiile, a intrat în 15-16 start-up-uri, suma totală alocată proiectelor fiind de o jumătate de milion de euro. „Toate proiectele au şanse de a-i transforma pe fondatori în milionari.“

Simple Capital, vehiculul creat de Andrei Pitiş - unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în IT din România, ca parte a programului său de a contribui la crearea a încă 100 de milionari în euro din proiecte de IT pe plan local, a investit deja în 15-16 proiecte.

Andrei Pitiş a povestit în cadrul emisunii ZF IT Generation că planul său de a crea 100 de noi milionari în euro din proiecte de IT, anunţat la finele anului 2018, în preajma aniversării a 100 de ani de la Marea Unire, în cadrul unei emisiuni ZF Live, a generat o reacţie peste aşteptări.

„Ştirea care a apărut în ZF pe prima pagină după emisiunea ZF Live din noiembrie 2018 a avut o mega audienţă şi am început să primesc telefoane din toate colţurile ţării, lumii aş putea spune, de la antreprenori, de la fonduri de investiţii, de la oameni care voiau să ajute, deci pur şi simplu se pare că am declanşat cu acel anunţ o energie mai mare decât doar a mea şi decât doar cea pe care o anticipam şi a prins viaţă programul în sine. Nu a fost foarte clar cum, la început primeam şi telefoane şi mesaje de la oameni care credeau că vreau eu să investesc milioane de euro în ei, ceea ce nu era cazul pentru că nu sunt chiar aşa de milionar ca să pot face eu 100 de români milionari“, a spus Pitiş. El este cunoscut pe piaţă atât pentru implicarea în programele de susţinere şi descoperire a start-up-urilor, cât şi pentru proiectul ceasului inteligent Vector Watch vândut către gigantul american Fitbit şi investiţiile sale în proiecte precum Clever Taxi, achiziţionat de gigantul german Daimler.

Ecosistemul este într-o plină efervescenţă, adaugă el. „Apar foarte multe start-up-uri. Acum un an când am făcut acea declaraţie la ZF Live nu-mi imaginam că o să fie aşa de tare, adică în ce am spus eu atunci, acel 100, a fost foarte multă speranţă atunci. Foarte multă. Acum mi se pare realizabil. Este adevărat că nu într-un an, doi, trei, aşa cum se aştepta lumea - gata în doi ani. Probabil că în zece ani ca să dau un orizont de timp cât de cât, dar mi se pare chiar realizabil. Atunci nu credeam că o să descopăr oameni noi din interacţiunea asta deschisă cu publicul, dar chiar am descoperit start-up-uri noi.“

Pentru a-şi duce mai uşor la îndeplinire planul, Pitiş a luat decizia de a crea o companie prin intermediul căreia să-şi administreze participaţiile. „Mi am dat seama că intrând în diferite firme semnam tot felul de acte şi era destul de complicat de administrat o participaţie de genul acesta, minoritară, în mai multe start-up-uri. Mi-am dat seama că trebuie să înfiinţez o companie, şi mi-a venit ideea să aleg numele Simple Capital, este un nume la care ţin pentru că eu cred că lucurile bune şi frumoase sunt simple. Şi când spun capital nu gândesc neapărat la bani, ci mă gândesc la noţiunea aceea frumoasă de capitalism în care sunt oameni liberi care interacţionează între ei şi fac schimburi libere, reciproc avantajoase. De aceea Simple Capital pentru mine este un nume foarte bun şi plin de semnificaţii. După care am început să îmi creez o structură, am cooptat-o director executiv pe Valerica Dragomir cu care lucrasem la ANIS şi lucrez şi cu alţi consultanţi, cu avocaţi astfel încât să creez această structură prin care să investesc în alte firme.“

Procesul de transfer al acţiunilor către noua structură nu este încă finalizat, a adăugat Pitiş, care a dezvăluit apoi şi numărul de proiecte în care este implicat. „E încă un proces care nu este finalizat. Văd Simple Capital tot ca un start-up până la urmă. Chiar dacă există o mulţime de reţete de fonduri mici de investiţi, eu nu cred în reţete eu cred că acele reţete trebuie adaptate tot timpul şi eu vin cu o reţetă proprie. Din momentul noiembrie 2018 şi până acum - aveam şi atunci participaţii în vreo 3 companii, acum sunt prezent în 15-16 proiecte şi am investit cam 500.000 de euro“.

El a precizat că Simple Capital vizează trei tipuri de companii. „Sunt trei tipuri de companii în care am investit prin Simple Capital: sunt companii de servicii - cum este firma mea de headhunting mai veche - Techmind, este o agenţie de marketing - Perceptum, este o firmă de servicii de IT, de dezvoltare de software - Softbinator. Sunt nişte firme de servicii care generează şi care alimentează într-un fel Simple Capital cu profitul respectiv.

Sunt şi nişte firme cu care start-up-urile cu care lucrez pot să colaboreze pentru a-şi dezvolta produsele sau să facă marketing.

După care este următorul tip de firme, cele de tip scale-up, sunt start-up-uri la început care în general vând online, vând ceva şi au un profit, vând de câteva mii, zeci de mii de euro pe lună şi intrând eu în acţionariat fie cu bani dar mai ales cu timp pot să le ajut să treacă la zeci, sute de mii de euro vânzări pe lună şi deci să ajungă la evaluări de milioane, zeci de milioane de euro. Din categoria asta este Pentest Tools, de exemplu, care a evoluat foarte bine şi stă foarte bine în peisajul de firme mici de cybersecurity.

Mai sunt şi start-up-urile «zero day» în care intru alături de fonduri de investiţii. Câteva investiţii s-au anunţat: Feexers în care am intrat alături de Gapminder şi de Roca X într-o rundă care a fost mai mare, de 0,5 mil. euro. Eu am intrat cu puţin 30.000 de euro şi cu nişte procente pentru faptul că îi ajut cu anumite lucruri în nişte şedinţe de board.

Un start-up foarte interesant fondat de trei tineri este Social Insider, care oferă un set de instrumente pentru cei care lucrează în social media, prin care poţi să îţi faci dashboard-uri să vezi ce performanţe au paginile pe care le administrezi faţă de alte pagini ale competiţiei de exemplu.

Sunt o mulţimime de lucruri de îmbunătăţit care pot să îi ducă la nivelul următor. Ei au deja clienţi din toată lumea şi mi se pare genul de start-up foarte agil, creat de nişte tineri şi care poate de monstra că într-adevar poţi să ieşi peste hotare cu produse informatice de calitate pe care să le plasezi la acelaşi nivel sau chiar, de ce nu, un pic mai sus faţă de produsele din SUA sau din alte ţări.“

Ce urmează pentru Simple Capital? Compania se va deschide pentru a primi alături un număr mic de alţi oameni din industrie sau din afara ei care şi-au exprimat interesul de a investi alături de Andrei Pitiş în start-up-uri.

„În momentul acesta aş vrea să consolidez ce am deja. Nu cred că pot să fac un plan pe un an ci pe o jumătate de an. Planul pe o jumătate de an este să consolidez ceea ce am şi aş vrea cumva să deschid Simple Capital astfel încât să poată să pună şi alţii capital în companie, pentru că am primit deja cererea asta de la oameni care mi-au spus <<ia-mă şi pe mine să investesc cu tine în ce ţi se pare ţie interesant>>. Aş putea să fac asta dar mi s-ar părea <<unfair>>. De ce? Mie mi s-ar putea părea interesant acum start-up-ul A să spunem. Şi pot să iau pe cineva care are 100.000 de euro de investit şi lui să-i placă start-up-ul pe care i-l propun. Să fie exact ce îi place lui şi pun eu 50.000 de euro, el 50.000 de euro, să spunem. Şi mai pune şi un fond. Problema este că după aceea pentru mine start-up-ul acela este unul din 16 sau 17 sau 20, iar pentru el este unu din unu. Dacă acel start-up moare este unul din 20 adică riscul meu este mult mai mic decât riscul lui. Şi atunci oamenii care au bani să investească mi s-ar părea corect să îi investească alături de mine, adică în toate proiectele. Şi de aceea vreau să pună bani în Simple Capital ca să se reflecte în tot ce fac. Pentru că tot ce fac eu este structurat pe cele 3 verticale, ca să creeze valoare cu totul“.

Andrei Pitiş a precizat că nu are în plan să creeze un fond de investiţii, ci doar să atragă un număr de oameni apropiaţi în proiectul său. „Mi s-a propus să fac un fond, să ridic bani, dar nu vreau să fac asta. Colaborez prea bine cu fondurile ca să fac un fond prin care să concurez cu ele. Nu mi se pare că aceasta este valoarea pe care eu o pot aduce, care este total diferită, mai degrabă în zona de angel decât de fund manager. Vreau să creez un angel fond, să fie cum am spus ca un start-up în sine. Nu vreau să iau mai mult de câţiva oameni, 5-10 oameni maximum pentru că aş vrea să fie oameni cu care mă cunosc, care să aducă între 200.000 şi 500.000 de euro. Unii dintre ei sunt români care sunt în Silicon Valley şi care vor să participe, care sunt la companii mari. Aş vrea să fie o chestie foarte ţintită şi personalizată. Eu cu toţi fondatori mei am o relaţie personalizată. De aceea aş vrea să văd cum o să fac, eu nu cred că o să scalez până la 100 de investiţii. Aş vrea să mă concentrez pe ceea ce am acum şi să vedem cum le mişcăm pe acestea înainte şi când poate unii dintre ei vor avea mai puţină nevoie de mine să mai aduc pe altcineva astfel încât să câştige toată lumea.“

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Innovation Partner:
Partener: