ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Iordache, investitor şi fondator How to Web: UiPath va genera mai mulţi milionari în România decât toate celelalte companii de tehnologie

23 sep 2020 Autor: Adrian Seceleanu

De la o piaţă în care fondatorii de start-up-uri primeau oferte de a vinde 51% din acţiuni pe 10.000 de euro, România a ajuns acum la un ecosistem în care o competiţie din cadrul unei conferinţe vine cu o investiţie-premiu de peste 200.000 de euro.

Acum 10-15 ani accesul fon­­datorilor de start-up-uri la capital era aproape in­exis­tent, iar antreprenorii pri­meau oferte să-şi vândă acţi­uni­le pe sume derizorii, situaţie care nu mai este posibilă acum după perioada de dezvoltare prin care a trecut întregul eco­sistem local. „În 2007 / 2006 am fondat un startup care se chema Conectoo pe care l-am vân­dut mai târziu şi în momentul acela sin­­gura ofertă de angel investment pe care am pri­­mit-o a fost de 10.000 de euro pentru 51% din acţiuni.“

 Aşa era atunci, aşa arăta piaţa de capital locală. După care a venit Seedcamp în 2008 şi au oferit 50.000 de euro pentru 10% ceea ce mi se părea ceva ieşit din comun. Apariţia Seedcamp a schimbat foarte mult piaţa. În 2010 ne-am apucat de How to Web, atunci când mergeam la întâlniri de business sau întâlniri chiar şi cu jurnalişti prima oară explicam ce înseamnă un start-up. Atunci ni se cerea să explicăm ce este un start-up”, a povestit în cadrul emisiunii ZF IT Generation Bogdan Iordache, investitor şi fondator al conferinţei How to Web.

Dacă la primele ediţii ale evenimentului premiile pentru start-up-uri constau în bilete la evenomente în străinătate, fără costuri de transport sau cazare - care erau susţinute de câştigători – acum competiţia pentru start-up-uri organizată în cadrul How to Web are, pentru ediţia din acest an, un premiu investiţie de 225.000 de euro. S-a ajuns aici pentru că ecosistemul a crescut în ultimii ani, explică Iordache. „S-au întâmplat foarte multe. Eu îmi imaginez că direcţia aceasta de a avea o atitudine pro antreprenoariat este una implacabilă, întrebarea este cum să facem să se întâmple mai repede. Oportunităţile pe care le oferă dezvoltarea unui start-up - financiară, personală, sunt foarte mari. S-au întâmplat foarte multe lucruri pozitive. Am avut un val de antreprenori care au demarat companii noi în 2007 / 2008 ţi din acel val am avut două exituri şi anume Brainient şi UberVu. Apoi începând cu 2012 / 2013 a început să se dezvolte piaţa de capital, a apărut primul fond de investiţii, 3TS avea Catalyst Romania Fund, au apărut investitori angel activi, atunci a început să investească Andrei Pitiş de exemplu, dar şi alte iniţiative semnificative. Investiţiile acelea de angel au ajuns să fie leaduri pentru fondurile de capital de risc.”

Un imbold puternic a fost dat de succesul fulminant al UiPath, compania de roboţi software, care a devenit un exemplu că se poate construi o companie globală de succes plecând din România. „Acele companii au crescut, după care a venit UiPath, care a schimbat totul. Aşa este în tehnologie, câştigătorii iau totul în sensul că eu cred că UiPath va genera mai mulţi milionari decât toate celelalte companii de tehnologie din România împreună, exiturile de până acum luate toate laolaltă. UiPath este un fenomen mondial, este cel mai rapid Saas B2B european din istorie ca şi creştere până la venituri anuale recurente de 100 de milioane de dolari şi apoi au venit din nou alte oportunităţi de capital. Este un cerc virtuos.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR