ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ciprian Borodescu, cofondator şi CEO al MorphL: Suntem în discuţii pentru o finanţare de 1 milion de euro cu investitori din Canada şi Europa, inclusiv din România

27 ian 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„Statistic vorbind start-up-urile care ies din Techstars Montreal sunt evaluate undeva între 4 şi 6 milioane de euro pentru prima rundă de investiţii. Cam acesta este intervalul şi cred că se aplică şi în cazul nostru.“  

MorphL, un start-up care a dezvoltat o soluţie bazată pe inteligenţa artificială (AI) pentru a ajuta magazinele online să-şi majoreze vânzările, este în discuţii cu investitori din Canada, Europa şi România pentru o finanţare de 1 mil. euro, care să ajute compania să accelereze creşterea.

„Luăm bani pentru că vrem să accelerăm şi strângem în jur de un milion de euro. Suntem în discuţii cu investitori atât din Canada cât şi din Europa şi România în general“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ciprian Borodescu, cofondator şi CEO al MorphL. El a adăugat că banii sunt necesari pentru a accelera creşterea, şi nu pentru a susţine compania. „Dacă răspundem câţi bani ne trebuie din punct de vedere al veniturilor nu avem nevoie de bani pentru asta. Nu de asta mergem să facem finanţare, pentru că avem suficiente venituri.“ Antreprenorul estimează că start-up-ul ar putea fi evaluat între 4 şi 6 milioane de euro. „Nu ştiu dacă eu trebuie să evaluez eu compania, asta se întâmplă în fiecare rundă de finanţare. Statistic vorbind start-up-urile care ies din Techstars Montreal sunt evaluate undeva între 4 şi 6 milioane de euro pentru prima rundă de investiţii. Cam acesta este intervalul şi cred că se aplică şi în cazul nostru.“

Banii vor fi utilizaţi pentru expansiune în principal pe piaţa din SUA, a explicat cofondatorul MorphL. „Finanţarea aceasta va fi folosită în trei direcţii: vrem să dezvoltăm o echipă de vânzări în SUA şi în jurul unui vicepreşedinte de vânzări pe care l-am angajat deja în timpul Techstars. A doua parte este pentru strategia de ieşire pe piaţă - marketing şi vânzări. Iar a treia direcţie ar fi dezvoltarea produsului în continuare pentru că este o piaţă în care avem extrem de multe posibilităţi de dezvoltare atât din punct de vedere AI cât şi al integrării cu alte platforme.“

Compania are deja clienţi de pe mai multe pieţe pentru soluţia sa bazată pe inteligenţa artificială, a adăugat Boro­descu. „Am pornit MorphL cu viziunea că inteligenţa artificială (AI) ar trebui să fie accesibilă, uşor de folosit şi transpa­rentă. MorphL este o platformă care fa­cili­tează accesul la tehnologia AI pentru magazinele online. Spre exemplu, dacă intri pe Amazon.com pagina ta de homepage are o anumită structură, un anumit conţinut diferit de pagina mea de Amazon. La fel şi Netflix, filmele pe care le vezi tu sunt diferite de filmele care sunt preferate de mine. Noi asta facem pentru toată lumea pentru magazinele online care nu au bugetele companiilor Netflix şi Amazon. Iar tehnologia din spate este AI. În România lucrăm cu Mobexpert, cu care lucrăm să persona­lizăm experienţa utilizatorilor în maga­zinul lor online, mai lucrăm cu Orange România - am început această colabo­rare prin intermediul Orange Fab. În România sunt destul de puţine colabo­rări pentru că piaţa este destul de mică, mai ales în momentul în care vrei să fo­loseşti AI pentru că ai nevoie de volume mari de date. Majoritatea clienţi­lor pe care noi îi ţintim sunt în vestul Europei şi în SUA. Am început să avem clienţi şi din aceste regiuni. De anul tre­cut, din momentul lansării versiunii comerciale, am generat 4 milioane de predicţii. Avem între 10 şi 20 de clienţi aflaţi în diferite stagii ale procesului de vânzare: unii testează, alţii sunt deja plătitori.“

 

Ce a mai declarat Ciprian Borodescu în cadrul emisiunii:

  • MorphL facilitează accesul companiilor de ecommerce la tehnologia AI iar modul în care facem acest lucru este prin a reduce complexitatea integrării soluţiilor de AI în întreg fluxul unui magazin online.

  • În general lumea când aude de AI crede că este vorba de o entitate unică atotştiutoare. Motiv pentru care ne este teamă că ne va lua joburile. Realitatea este că tehnologia astăzi nu este acolo iar AI are mai multe părţi. Machine learning este o componentă a AI iar deep learning este o componentă a machine learning. Astăzi cele mai întâlnite aplicaţii de AI sunt extrem de verticalizate. Spre exemplu noi oferim în platforma noastră cinci modele de machine learning. Unul dintre modele este specfic pentru a detecta sau predicţiona la nivel de utilizator dacă el va cumpăra, dacă va adăuga ceva în coşul de cumpărături sau dacă vei abandona. Ne conectăm la o sursă de date care se numeşte Google Analytics - şi analizăm efectiv tot comportamentul utilizatorului de la prima zi în care a intrat în magazinul online până la momentul în care a comandat odată şi încă odată, şi încă odată. Analizând tot acest comportamet al utilizatorului putem să predicţionăm cu o anumită probabilitate, de 75% să spunem, că el va cumpăra sau că va adăuga un produs în coşul de cumpărături la următoarea sesiune.

  • Pe retailer platforma noastră îl ajută pentru că poate oferi discount-uri utilizatorului în momentul în care estimarea că utilizatorul va face o achiziţie este foarte redusă. Dacă estimarea undeva la 40% rolul magazinului este să te facă pe tine ca utilizator să cumpăre. Poate apărea o reducere, livrare gratuită sau altceva pe pagina de produs la care te uiţi. Altă utilitate a platformei este că dacă probabilitatea ca un client să cumpere este foarte ridicată, de 80-90%, atunci magazinul online te lasă în pace şi nu îţi mai dă niciun discount, pentru că nu are sens. Dacă însă totuşi tu nu ai cumpărat mai există posibilitatea ca această bază de clienţi să fie ţintită din nou prin canale precum Facebook sau Google.

  • MorphL este a treia companie pe care am fondat-o. Iniţial am început cu o firmă de outsourcing, după care am avut un alt start-up care crea aplicaţii mobile. O platformă de creat aplicaţii mobile. De la o aplicaţie la alta ne-am gândit dacă există cumva o posibilitate de a adapta interfaţa pe baza comportamentului utilizatorului. Şi aşa a venit această idee. Cu această idee am aplicat iniţial la Google Digital News Innovation Fund, care este un fond creat de Google pentru publisherii din UE. Am aplicat cu această idee - un plan fără absolut nicio linie de cod şi am obţinut un grant de 50.000 de euro la începutul anului 2018. Aşa a pornit toată evoluţia MorphL. Am lansat versiunea de open source ţn septembrie 2018 şi atunci era ţintită către industria de publishing. Ne-am dat seama că suntem destul de limitaţi în industria aceasta de publishing şi cumva şi organic am fost contactaţi de firme de ecommerce, companii de comerţ electronic şi atunci am pivotat către zona aceasta de ecommerce. Am fost selectaţi la European Data incubator, de unde am luat un nou grant de 100.000 de euro şi asta ne-a permis nouă să livrăm la începutul anului 2019 şi versiunea comercială şi de atunci am început să facem bani şi totul a culminat anul trecut prin selectarea la Techstars Montreal.

  • Techastars este unul dintre cele mai mari 3 acceleratoare din lume şi faptul că am fost acceptaţi acolo şi mai mult decât atât la verticala de AI pentru noi a fost o validare cum nu se poate mai bine că ceea ce facem este în direcţia corectă. Canada în general investeşte foarte mult în AI şi sunt foarte multe start-up-uri în zona asta şi atunci este interesant să fii înconjurat de alţi antreprenori, alţi fondatori care au aceleaşi obiective ca şi tine. Reţeaua de oamneni care ai acces este extraordinar. Techstars ca şi accelerator se bazeză foarte mult pe puterea mentorilor care sunt de la companii - de la Microsoft, Google, Element AI - acest UiPath al Montreal-ului. A fost o experienţă interesant atat din punct de vedere antreprenorial. Am petrecut acolo 3 luni de zile.

  • Programul este astfel. În prima lună te întâlneşti în fiecare zi cu 8-10 mentori, 20 de minute cu fiecare. Tu îţi prexzinţi produsul, ideea, busnessul, iar ei îţi oferă feedback. Iar după această lună de zile în care în fiecare zi se înâplă chestia asta, ajungi să ai o conexiune cu 80-100 de oameni, şi prin restul introducerilor care se întâmplă.

  • Pentru noi au fost bune aceste întâlniri chiar dacă la un moment dat ne întrebam ce să facem, în ce direcţie să mergem. Pentru că începeam să fim confuzi: fiecare dintre mentori avea un background, privea subiectiv unele lucruri, şi oferea feedback într-o direcţie, altcineva poate da feedback în altă direcţie. Dar până la urmă rolul nostru este şi de a filtra acest feedback. Şi de a lua deciziile cele mai bune în a merge mai departe. Spre exemplu: în prima săptămână noi când am ajuns la Techstars produsul nostru era atât pentru publisheri cât şi pentru ecommerce. Nu ne definitivasem încă piaţa. În prima săptămână am validat că trebuie să renunţăm la partea de publishing şi să ne concentrăm pe ecommerce. După a doua săptămâna ne am validat ideea că trebuie să vindem doar către marketeri, nu doar către developeri. Până la urmă marketerul este cumpărătorul, chiar dacă dezvoltatorii ajută la implementare. Şi tot aşa, de la săptămână la săptămână. În a atreia săptămână am avaliodat strategia prin care să ieşim pe piaţă. Deci a fost o experienţă foarte valoroasă.

  • În a doua lună a fost accent pe execuţie - întâlniri cu clienţi, cu parteneri, iar în a treia lună accentul a fost pus pe showul de la Demo Day, este un eveniment dus la nivel de artă.

  • Când am început cu MorphL în 2018 am avut un plan pe 3 ani. Primul an a fost de validare a tehnologiei şi am făcut asta. anul 2 a fost să existe venituri, să vedem dacă există interes pentru ca o companie sau alta să platească. S a intâmplat asta. Anul 3 este momentul în care vrem să accelerăm creşterea motiov pentru care suntem în discuţii pentru a obţine o finanţare.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR