ZF IT Generation

ZF IT Generation. Claudiu Petria, cofondator şi COO Questo, gamification pentru turism: Am ajuns la investiţii de peste 2 milioane euro. Continuăm să ne extindem. Activăm pe o piaţă de între 50-100 mld. dolari pe care ne dorim să ajungem lideri de piaţă în următorii cinci ani

22 feb 2021 Autor: Ioana Nita

„Potenţialul este imens. Activăm pe o piaţă de între 50-100 mld. dolari pe care ne dorim să ajungem lideri de piaţă în următorii cinci ani. Acesta este obiectivul nostru. Ne aşteptăm ca atunci să avem 5-10 mil. de oameni care se vor juca cu Questo pentru a descoperi oraşele.“

Start-up-ul local Questo, care a dezvoltat o aplicaţie mobilă cu jocuri de explorare a oraşului care le permit turiştilor şi localnicilor să descopere un oraş pe cont propriu, a reuşit să atragă până acum investiţii totale de peste 2 milioane euro de la fonduri de investiţii şi business angels, la care se adaugă şi investiţia proprii ale fondatorilor. Cea mai recentă investiţie şi cea de-a doua la număr se ridică la 1,5 milioane euro şi a fost obţinută de la fondurile de investiţii Early Game Ventures şi Sparking Capital.

„Suntem printre cei norocoşi, care au crescut în perioada asta, practic faţă de anul trecut echipa s-a dublat. Eram 7 oameni, azi suntem 14, am reuşit să ne extindem foarte mult prezeţa, suntem în peste 100 de oraşe din toată lumea, faţă de 40 anul trecut. Lucrăm foarte, foarte mult la dezvoltare şi expansiunea internaţională şi încă un lucru bun care ni s-a înâmplat chiar dacă ne confruntăm cu un context total nefavorabil am reuşit să atragem chiar două runde de finanţare, una anul trecut în vară şi cea de-a doua, de acum, în valoare de 1,5 milioane de dolari, atrasă de la două fonduri locale“, a declarat în cadrul ZF IT Generation Claudiu Petria, cofondator şi COO Questo. Împreună cu Alexandru Govoreanu, el a pus bazele proiectului în 2017, iar doi ani mai târziu cei doi fondatori au reuşit să convingă mai mulţi business angels să finanţeze Questo cu 300.000 euro. Apoi, anul trecut start-up-ul a reuşit din nou să ia o rundă de finanţare de 300.000 euro de la aceleaşi două fonduri de investiţii - Sparking Capital şi Early Game Ventures. 

„În prima rundă de finanţare a contat echipa şi produsul şi faptul că noi am fost pregătiţi pentru felul în care o să călătorească oamenii în timpul pandemiei şi după pandemie, de dinainte de pandemie. A contat tot ceea ce am făcut, iar progresul din ultimele luni a cântărit destul de mult. Dincolo de aceste lucruri, potenţialul este uriaş pentru că noi acum construim o platformă pentru jocuri de explorare urbană şi lucrăm cu creatori de conţinut de la nivel local care sunt scriitori, operatori de business şi care vor să facă genul acesta de experienţe pentru explo­rarea unui oraş“, a precizat Claudiu Petria.

El a adăugat că deşi anul trecut a fost marcat de pandemie, pentru Questo 2020 a fost un an foarte bun: „August 2020 a fost cea mai bună lună din istoria Questo. S-au jucat foarte mulţi oameni cu Questo pentru că au avut flexibilitatea de a face acest lucru atunci când li s-a potrivit lor cel mai bine. S-au jucat probabil mai mult în ţara lor decât au călătorit internaţional, sau chiar s-au jucat în oraşul în care locuiesc pentru că suntem o soluţie de explorare a oraşelor atât pentru turişti, cât şi pentru localnici.“

Ce face mai exact Questo? Questo oferă jocuri de explorare a oraşului care permit turiştilor şi localnicilor să descopere un oraş pe cont propriu, ghidaţi de aplicaţia mobilă. Jucătorii explorează oraşe rezolvând provocări şi ghicitori în împrejurimile lor, astfel deblocând noi locuri şi poveştile acestora. Fiecare joc are o temă unică şi o componentă de tip role-playing, iar jocuri noi sunt lansate în fiecare săptămână. Ele sunt inspirate din fapte istorice, legende locale, cărţi sau filme şi conduc jucătorii pe la aproximativ 15 atracţii diferite, durata medie a unui quest fiind de două ore.

„Fiecare joc pe care îl numim noi <<quest>> este ca o misiune pe care utilizatorul trebuie să o ducă la îndeplinire în oraş - să urmărească indiciile din aplciaţie, să le rezolve, iar pe măsură ce le rezolvă primesc poveşti despre locurile pe care le descoperi pe traseu. Practic tu nu participi pasiv ca atunci când te uiţi la un film, ci eşti personaj în acea poveste, ai parte de acţiune  - poţi fi Sherlock Holmes în Londra sau poţi merge pe urmele samurailor în Tokyo sau poţi afa istoria veche a oraşului Dubai şi multe alte astfel de experienţe.“

Printre categoriile care folosesc cel mai mult Questo se numără cuplurile de toate vârstele sau familii cu copii.

„De când am lansat Questo şi până acum avem peste 100.000 oameni care au terminat cel puţin un <<quest>>.“ a spus Claudiu Petria, adăugând că cel mai activ jucător a făcut peste 40 de "quest-uri" în mai puţin de un an şi jumătate.

„Pe multe dintre ele le-a jucat în România din cauza restricţiilor de călătorie la nivel internaţional, dar deja a vizitat două ţări. Deci practic a devenit un obicei de a călători cu Questo.”

În Bucureşti, start-up-ul are peste zece "quest-uri", dar sunt alte oraşe în care sunt disponibile doar 1-2 "quest-uri".

„Sunt însă oraşe mari precum New York, Londra sau Paris, unde vrem să avem peste 20 de <<quest-uri>>.”, a punctat el.

Ca atare, cu ajutorul noii runde de investiţii, Questo vrea să se concentreze pe extinderea în anumite ţări în care numărul anual de vizitatori este foarte mare – SUA, Germania, Austria şi Italia, Franţa şi Spania.

„Acum cu această rundă nouă de investiţie încercăm să creştem cât mai mult, să dezvoltăm cât mai mult conţinut - vrem să ajungem de la 100 de oraşe acum la 200 de oraşe la finalul anului şi să le oferim oamenilor posibilitatea să se joace mai des acolo unde merg să viziteze”, a menţionat cofondatorul Questo.

Printre utilizatorii care călătoresc cel mai mult cu Questo se numără britanicii, germanii, olandezii, francezii şi americanii.

„Ne aşteptăm ca până la finalul anului să avem câteva sute de mii de oameni în aplicaţie jucându-se,dar depinde foate mult de restricţii”, a precizat el.

Un "quest" costă între 8 şi 20 euro şi se pot cumpăra din aplicaţiile Questo de pe platformele iOS şi Android, de pe website, TripAdvisor, Expedia, GetYourGuide, Klook sau Musement)

Toate jocurile sunt create de localnici sau în parteneriat cu alte companii - operatori de turism, atracţii turistice, companii aeriene, pe modelul revenue share.

„Fiecare creator de conţinut primeşte un procent din încasările pentru <<quest-ul>> creat de el.”

Anul trecut, încasările Questo s-au situat la peste 70.000 euro, mai puţin decât în 2019, când încasările s-au situat la 100.000 euro, efectele pandemiei resimţindu-se puternic în industria de turism la nivel internaţional în 2020.

„Anul trecut, am adus într-o lună ca parteneri peste 50 de operatori foarte mari din toată lumea – GTB (cel mai mare operator din Japonia), Destination Asia (Thailanda, Singapore), Arabian Adventure (Dubai) plus alţi parteneri din Marea Britanie, Portugalia, SUA cu care lucrăm şi dezvoltăm conţinut special pentru locurile de acolo. Investim foarte mult în dezvoltare şi ne pregătim pentru anii viitori, când ne aşteptăm să facem cifre mari”, a subliniat Claudiu Petria.

Start-up-ul se pregăteşte ca în vara anului viitor să ia o nouă finanţare pentru a-şi susţine în continuare creşterea şi extinderea la nivel global.

„Potenţialul este imens. Activăm pe o piaţă de între 50-100 mld. dolari pe care ne dorim să ajungem lideri de piaţă în următorii cinci ani. Acesta este obiectivul nostru. Ne aşteptăm ca atunci să avem 5-10 mil. de oameni care se vor juca cu Questo pentru a descoperi oraşele.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR