ZF IT Generation

ZF IT Generation. Dan Mihăescu, partener fondator: Fondul de investiţii GapMinder Ventures: Continuăm investiţiile, dar numai în companii care arată că pot rezista situaţiei dificile încă cel puţin doi ani

3 apr 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„Noi suntem unul dintre fondurile bine poziţionate, suntem un fond tânăr cu rezerve mari puse deoparte pe care acum le prioritizăm pentru susţinerea portofoliului şi cu rezerve suficient de mari să investim în companii în perioada de revenire, în perioada în care lucrurile încep să crească.“

GapMinder Ventures, unul dintre cele mai puternice fonduri de investiţii de pe piaţa locală dedicate sectorului de tehnologie, cu fonduri subscrise de 40,2 mil. euro, estimează că perioada care va trece până când economia va reveni la creştere s-ar putea întinde pe 18-24 de luni, astfel că le-a recomandat companiilor în care a investit să-şi redeseneze strategia astfel încât să depăşească această perioadă.

„Noi estimăm că perioada de lockdown va dura între unul şi două trimestre, apoi va urma o perioadă în care lucrurile încep să nu se mai ducă în jos - estimăm această perioadă la un trimestru, şi probabil o perioadă de 3-4 trimestre de revenire, şi de abia apoi să ne întoarcem la perioada de creştere. Deci ne uităm aici la o perioadă totală de vreo 18-24 de luni, pe care companiile trebuie să le administreze foarte bine şi perioada aceasta, prima, este cea mai importantă pentru că poţi să visezi foarte frumos la creştere şi să ai cel mai minunat proiect, dar trebuie să supravieţuieşti în perioada asta grea, care e grea la nivel uman, la nivel social, la nivel economic“, a declarat Dan Mihăescu, partener fondator al GapMinder, în cadrul ZF IT Generation.

„Pe scurt, prioritatea în perioada asta a fost să vorbim cu firmele din portofoliu şi să facem să înţeleagă echipele de management că paradigmele s-au schimbat, că trebuie să-şi menţină visul frumos şi viziunea despre cum vor să ducă o companie foarte departe dar mai întâi trebuie să treacă de o perioadă foarte dificilă. Şi acesta este un lucru, să le dai curaj şi să le dai încredere, să le spui că eşti partener cu ei şi eşti acolo să îi ajuţi. Pe de altă parte ajutorul acesta vine în momentele acestea şi puţin mai vocal. Şi trebuie să îi ajuţi să înţeleagă că totul se schimbă un pic şi că trebuie să acţioneze puţin altfel“.

Discuţiile cu start-up-urile în care fondul a investit s-au înmulţit în această perioadă pentru a aborda atât teme legate de perspectivele din economie dar şi despre strategia de a depăşi această perioadă. „Am luat-o foarte structurat, pentru că avem nişte ani de experienţă în spate şi nişte vieţi anterioare care ne oferă şi ele foarte multă experienţă şi am abordat-o foarte structurat. Mai întâi le-am dat start-up-urilor un framework, după care am implementat imediat un plan foarte rapid de îngheţare şi chiar de reducere de costuri în unele situaţii. Al treilea lucru a fost să le transmitem să îşi dezvolte un plan care să le asigure sustenabilitate pe termen ceva mai lung. Deci scopul întregii abordări de fapt în portofoliu este ca start-up-urile să-şi creeze un număr de luni în care să funcţioneze pe baza cashului existent, undeva în zona de 18-24 de luni. De ce 18-24 de luni? Majoritatea crizelor macro­economice din ultimii 30 de ani au durat între unul şi şase trimestre. Chiar dacă nimeni nu poate să prezică cât de mult va dura această criză noi am mers pe presupunerea că firmele din portofoliul nostru trebuie să funcţioneze cu cashul existent sau cu cashul cu care îi mai ajutăm undeva între 18 şi 24 de luni.“

Pe de altă parte, a punctat Mihăescu, sunt companii din portofoliu precum TypingDNA (securitate biometrică), Xvision (analiză a readiografiilor cu ajutorul inteligenţei artificiale), Frisbo (servicii logistice pentru magazinele online) sau Fintech OS (digitalizare pentru sectorul financiar) care au creştere pentru că au soluţii / produse căutate în criză, iar evoluţia lor va accelera când şi economia îşi va reveni.

Fondul este bine poziţionat şi are fonduri pentru a susţine companiile şi în momentul în care economia revine la creştere, a spus Mihăescu. “Noi suntem unul dintre fondurile bine poziţionate, suntem un fond tânăr cu rezerve mari puse deoparte pe care acum le prioritizăm pentru susţinerea portofoliului şi cu rezerve suficient de mari să investim în companii în perioada de revenire, în perioada în care lucrurile încep să crească. Să nu uităm c multe dintre oportunităţile pe termen scurt care sunt supraevaluate în perioada asta şi care par supersexy sunt de fapt pe termen scurt, ele sunt valabile în perioada de criză, în timp ce noi suntem un investitor mai pe termen lung, adică ne uităm la lucruri care cresc pe termen mai lung şi la nivel structural, creează o dependenţă foarte mare între produsul lor şi companiile care le sunt client.“

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Innovation Partner:
Partener: