ZF IT Generation

ZF IT Generation. Daniel Nicolae, cofondator, Innoship: E greu să ajungi ca firmă de soft din România în licitaţii internaţionale, pentru unii clienţi e un prag psihologic care trebuie să fie depăşit - să aibă un furnizor de IT din România, dar de produs / serviciu, nu de soft la comandă

20 ian 2025 Autor: Adrian Seceleanu

„Cu mare dificultate companiile de software din România ajung să fie invitate în licitaţii, în aceste procese de selecţie pentru furnizorii de software.”

Antreprenorii din industria de IT din România trebuie să se pregătească pentru un parcurs dificil atunci când ies pe pieţele internaţionale cu produse proprii, în condiţiile în care pentru unele companii din Occident selectarea ca furnizor a unei firme din România pentru a livra un produs sau un serviciu şi nu bucăţele de cod scrise la comandă reprezintă o premieră, care de multe ori este privită cu foarte mari rezerve.

„Avem un client în Olanda care până la momentul la care a luat decizia să meargă mai departe cu noi, având toată încrederea în produs, în echipă, a trebuit să depăşească un prag psihologic - faptul că nu a avut niciodată un furnizor de software din România cu care să fi lucrat”, a avertizat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Daniel Nicolae, cofondator şi CEO al Innoship, o platformă care face legătura între retaileri şi companiile de curierat.

Problema nu este că România nu era cunoscută pentru expertiza în IT, ci faptul că România era cunoscută ca un exportator de servicii de programare la comandă, nu de produse şi servicii finite, a explicat Nicolae. „Vorbim de o companie cu o istorie tipică olandeză – o firmă de familie, transmisă din generaţie în generaţie. Poate că ei au lucrat anterior cu resurse din România care făceau software pentru ei la cerere, dar nu cu un furnizor de soluţie”.

În condiţiile în care România nu are imaginea de furnizor de produse şi servicii şi accederea la postura de a fi invitate la licitaţii organizate de clienţi internaţionali reprezintă o provocare de care antreprenorii locali trebuie să ţină cont, a mai spus Daniel Nicolae. „Cu mare dificultate companiile de software din România ajung să fie invitate în licitaţii, în aceste procese de selecţie pentru furnizorii de software, ca să poată dovedi că sunt un furnizor corect, un furnizor pe care se pot baza pentru a merge mai departe. 

Este greu să ajungi să fii unul dintre parteneri, una dintre companiile pe care companiile din străinătate să le considere ca fiind o companie serioasă pe care să o invite la licitaţii”.

Conform datelor prezentate recent de Edward Creţescu, preşedintele ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii), România se află într-o fază incipientă în ceea ce priveşte dezvoltarea de produse IT proprii, comparativ cu alte pieţe din regiune, cum ar fi Polonia. Potrivit lui Creţescu, Polonia a reuşit să îşi diversifice sectorul IT, având în prezent un mix de aproximativ 60% outsourcing şi 40% produse proprii, în timp ce România se bazează încă în proporţie de 85% pe outsourcing.

Innoship, care din 2022 face parte din grupul Alsendo (susţinut de fondul Abris Capital), a reuşit să se extindă şi pe plan internaţional, obţinând astfel o creştere a cifrei de afaceri de 62%, la mai mult de 2 mil. euro. 

„Anul trecut pentru noi a venit cu o o nouă etapă de creştere. Vorbim de 62% creştere de la an la an a cifrei de afaceri la peste 2 milioane de euro“.

„De asemenea, am raportat o creştere în EBITDA (profit operaţional) „, a declarat Daniel Nicolae.

Compania estimează că va păstra un ritm de creştere susţinut şi în acest an. „Avem în continuare o serie de parteneriate semnate care presupun implementări în noi regiuni şi care ne vor ajuta să generăm venituri suplimentare constant. Am bugetat în continuare o creştere de 50% pentru 2025“, a spus Daniel Nicolae. El a explicat că ţintra mai redusă de creştere ţine cont de contextul din piaţă. „Piaţa de e-commerce prin diverse dificultăţi şi atunci atenţia retailerilor se duce către zone care sunt critice.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR