• Leu / EUR4.8026
  • Leu / GBP5.7406
  • Leu / USD4.4462
ZF IT Generation

ZF IT Generation. Daniel Nicolescu, CEO şi cofondator Symphopay: Ne pregătim pentru ieşirea pe pieţele externe şi o nouă rundă de finanţare

20 ian 2020 Autor: Adrian Seceleanu

La finele anului 2020 start-up-ul are în plan să ajungă la un număr de şase bănci integrate în platforma de plăţi, de la două în prezent.

Start-up-ul local Symphopay, care a dezvoltat o platformă de integrare a plăţilor la terminalele de plată cu cardul (POS) de la comercianţi, are în plan să obţină o nouă finanţare în acest an şi discută şi un plan de ieşire pe pieţele externe alături de bănci.

„Până acum am ridicat 1,3 milioane de euro şi probabil că undeva la sfârşitul acestui an o să închidem o nouă rundă de investiţii“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Daniel Nicolescu, CEO şi co-fondator al Symphopay. „Avem destul de multe discuţii pentru a ieşi din România. Ieşirea din ţară este puţin diferită faţă de ce se întâmplă aici, respectiv avem câteva produse la care lucrăm în momentul de faţă şi sunt dezvoltate împreună cu băncile, pentru că o tehnologie de asemenea calibru alături de o bancă poate să facă o diferenţă foarte mare în portofoliul acelei bănci. Încercăm să digitizăm aici produsele băncilor.“

Compania se concentrează de asemenea pe creşterea numărului de bănci pe care le integrează în platforma de plăţi, a adăugat Nicolescu. „În producţie avem două bănci în momentul de faţă - Banca Transilvania şi Alpha Bank, ambele cu programele de loialitate, rate, puncte şamd. Printre clienţi se numără Fan Courier, eMAG, InterSport. La InterSport am unificat mai multe bănci într-un singur terminal de plată. În acest moment suntem pe linie finală să punem în producţie alte două bănci şi până la finalul anului sperăm să terminăm cu şase bănci în producţie. Veţi mai auzi de nume foarte mari în zona de retail, muncim la câteva proiecte mari de integrare, aceasta este partea sofisticată a businessului.“ Ideea proiectului i-a venit lui Nicolescu, care a lucrat peste 15 ani în zona de comerţ electronic şi de plăţi, atunci când a observat că retailerii încă lu­crea­ză cu tehnologii învechite pe zona de plăţi.

„Ideea de bază a plecat de la faptul că în zona de plăţi la retaileri există puţină treabă de făcut, respectiv tranzacţiile old-style, în sensul că nu sunt digitizate, sunt greu de urmărit şi greu de integrat într-un proces. Atunci am văzut această oportunitate de a le integra şi de a le pune într-o platformă digitală astfel încât atât retailerii cât şi băncile să aibă vizibilitate în timp real, să controleze ce se întâmplă acolo practic“, a povestit Nicolescu.

Soluţia Symphopay le permite retailerilor nu doar să reducă numărul de POS-uri de la casele de marcat, ci şi să obţină date în timp real despre plăţi şi despre clienţi, care pot fi integrate în procesele de business. „Numărul mai mic de POS-uri este partea de bază. Te duci la un retailer cumperi un televizor şi vrei să plăteşti cu cardul tău Star BT cu rate, cu punctele pe care le ai la bancă şi începi să te uiţi la ce POS - se alterează întreaga experienţă de cumpărare şi a clientului şi a casierului, iar interesul băncii este ca acel card să fie utilizat. Această experienţă se poate îmbunătăţi dramatic - ce facem noi este că punem un singur terminal de plată, un singur POS, care este conectat la casa de marcat, stă frumos pe un stand, iar în spate are o platformă în care comerciantul îşi vede tranzacţiile, vede tot felul de rapoarte, analiză, comportamente de plată, este prima dată la el în magazin clientul sau este un client repetitiv, şi aşa mai departe.“

Practic îmbunătăţim foarte mult către zona de e-commerce, pentru că noi venim după 18 ani de e-commerce şi încercăm să ajungem la acelaşi nivel unde totul este atent urmărit, este optimizat, fiecare pas al clientului prin magazinul retailerului este atent urmărit şi optimizat astfel încât conversia la finele zilei să fie optimă. Noi venim cu bucăţica aceasta de plăţi, să controlezi <<the last mile>> spunem noi, la casa de marcat.“

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania şi casa de avocatură Stratulat & Albulescu, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor.

 

 

Ce a mai declarat Daniel Nicolescu în cadrul emisiunii ZF IT Generation:

 

►Am pornit în 2000 alături de grupul Gecad, în echipa RAV Antivirus, produsul cumpărat de Microsoft. După achiziţia Microsoft am pornit tot alături de Gecad un alt proiect, se numea ePayment la vremea respectivă, în 2003. În 2005 am pornit un alt produs tot pe zona de online - dar pe piaţa globală - denumit Avangate. Iar în 2010 ePayment a fost achiziţionat de Naspers şi rebranduit în PayU, zonă în care am plecat şi eu din Gecad în 2010. Avangate şi-a continuat drumul către piaţa globală şi a fost preluată de 2Checkout, preluând brandul aceasta, care era mult mai vechi şi mai cunoscut. Eu cu PayU am, fost din 2010 până în 2015, am muncit foarte mult acolo, i-am ajutat să deschidă operaţiunile în Ungaria, Ucraina, Rusia, Turcia, pe aceeaşi platformă Gecadă pe care funcţionează compania şi acum.

►Simţeam că pot să fac mai mult ceea ce m-a motivat să pornesc acest proiect Symphopay, pornind de la totala lipsă de tehnologie pe care am văzut-o în piaţă. În momentul în care te duci la un retailer vezi 11 POS-uri, toate puse în poziţii airea. Vezi că poţi să faci ceva, te mănâncă, trebuie să faci ceva. Şi vorbind cu câţiva retaileri despre asta ei au întrebat: «Unde semnăm?». Eu până să deschid compania la Registrul Comerţului aveam scrisori de intenţie de la 3 mari comercianţi, semnate şi atunci ne-am zis că trebuie să o facem. Contextul a făcut să mă întâlnesc cu partenerul meu Sebi Ioniţă, cu care am fost coleg în facultate. Practic 15 ani de zile am rupt legătura, eu am mers în zona de comerţ electronic, iar el în zona de POS-uri. Întâlnindu-ne am spus - se poate face ceva aici, se poate face un POS unic, pentru că sunt suficient de puternice încât să le schimbăm software-ul astfel încât să facă şi nişte calcule. Apoi a venit competenţa noastră în platforma online, şi am spus că aceste calcule se pot face în spate pe o platformă cloud şi POS-ul să primească nişte instrucţiuni. Aşa a ieşit arhitectura Symphopay.

►Am vorbit şi cu Banca Transilvania la momentul respectiv iar ei au spus că pare a fi o idee bună, ne interesează. Am spus «vow». Cu primii retaileri a trebuit să stăm de vorbă doar un sfert de oră pentru că ei au spus că este ceva ce trebuie făcut. Numai că nu este un produs uşor. Ne-am dat seama că avem nevoie de ingineri foarte buni, nişaţi, pe partea de POS-uri şi de plăţi, tranzacţii financiare. Eu aveam destul de multe cunoştinţe din zona aceasta, de ingineri de tranzacţie. Practic am pornit platforma tehnică împreună cu Alex Târlă care a fost cu mine în Avangate din 2005. Pentru Alex Symphopay ar fi a şasea platformă de plăţi electronice la care lucrează. Aşa am format o echipă, o structură, o arhitectură şi un «proof of concept» pentru că în momentul în care te gândeşti să porneşti trebuie să strângi nişte bani. Cel puţin în zona asta, unde fără ingineri bine plătiţi nu ai cum să te dezvolţi. Ne-am dus, evident la Radu Georgescu, founding partner al Gecad, iar Radu a marşat foarte repede la idee. Şi el a simţit oportuniatatea digitalizării plăţilor la retaileri. El ne-a ajutat cu prima investiţie, în septembrie 2015 am agreat-o iar la finele anului ne-au intrat banii. Bani cu care am angajat oameni, am construit platforma şi la final de 2016 am făcut prima certificare Visa / Mastercard cu Banca Transilvania.

►Primul mare client a fost Fan Courier - este în continuare un proiect extrem de complex. Ei au simţit că au o nevoie de plată cu cardul pentru că numerarul te limitează la un moment dat. Ei au avut câteva cerinţe specifice: ne-au spus noi nu vrem să atingem banii din plăţile cu cardul, vrem să se ducă direct de la bancă în contul comerciantului şi nu vrem să ne limităm clienţii la o bancă anume, vrem să fie o soluţie multi-bancă. Singura soluţie multi-comerciant, multi-bancă din piaţă era Symphopay, în faza de proiect la momentul respectiv, nu eram în producţie, dar în laborator mergea aţă. Şi ne-am dus curajoşi la Fan Courier şi am spus curajoşi noi putem să facem aşa ceva. A fost un moment de reper pentru companie să reuşim să convingem Fan Courier şi să livrăm ulterior.

►Proiectul este în creştere, merge foarte bine, se înrolează comercianţi în mod constant. Evident sunt foarte multe piedici pe drum, rezistenţă la schimbare.

►Toate aceste sisteme tehnic vorbind sunt imposibil de unificat la casa de marcat aşa cum sunt ele acum. Se bagă sumele de mână, sunt erori, merge nu merge POS-ul, unul merge mai repede altul mai încet. Haos!. Şi atunci vine o companie tânără Symphopay care le propune băncilor şi comercianţilor această unificare. Pe parcursul acestei experienţe evident ne-am întâlnit cu rezistenţă la schimbare, sisteme de integrat pentru că noi fiind în zona de integrator trebuie să discutăm şi cu retailerul şi cu banca, şi cu producătorul casei de marcat, a softului în sine, mai ai pe drum o grămdă de componente de care trebuie să ţii în cont iar în interiorul băncii ai security, produse, comercial. Deci toată lumea trebuie să fie aliniată astfel încât livrarea către comerciant să fie perfectă. Am integrat de curând la InterSport. Nu poţi să zgudui un astfel de comerciant, totul trebuie să se facă uşor, către bine, fără să se întâmple vreo surpriză. Să coordonezi toată zona asta de integrare mi se pare partea cea mai complexă. Nu ştiu dacă dificilă, dar complexă. Dificultatea vine în convingerea anumitor bănci că acest lucru este benefic pentru toate părţile. La comerciant ai control poţi să coordonezi campanii de marketing, de consum, de achiziţie de clienţi în timp real.

►Strategic clienţii câştigă controlul sistemului. Ei aevau integrate camere de luat vederi, tot procesul din magazin, aprovizionare, casierii, softul, casa de marcat şi singura bucată care nu era integrată era bucata de plăţi. De ce? Pentru că pentru bănci sistemul odată făcut era aşa cum era livrat, nu ţi-l mai modifica nimeni, nu se pot face optimizări. Este dificil pentru o bancă să modifice ceva certificat. Marea majoritate au externalizat către alte companii, pentru că trebuie modificat softul, aplicaţia, e complicat. Şi noi venim cu partea aceasta. Fiind o platformă digitală practic se poae acomoda în funcţie de orice proces ne-ar cere banca sau comerciantul. Deci noi putem să spunem în momentul de faţă că orice proces de business ai avea tu la casa de marcat, noi îl putem integra. Să îşi dau un exemplu: vii cu un card bancar la InterSport; în momentul în care detectăm acel card noi avem capacitatea să inişiem nişte procese în spatele platformei, respectiv: să mă conectez să văd câte puncte de fidelitate ai tu la InterSport; să văd câte rate îmi dă mie banca mea; să văd dacă pot fi sustenabil pentru un credit. Instant, în momentul respectiv, deci pot să fac foarte multe lucruri la POS. POS-ul doar se exprima, este către client şi zice: dragă Daniel, vrei în rate, vrei în puncte, vrei inregral, vrei un credit etc.? Şi după ce plătesc îmi zice «Mulţumesc» poate că ai venit prima dată la noi. Detectez instant automt acest lucru, Mulţumim că ai venit prima dată la noi, îţi mai dăm un voucher până la finalul lunii şi mai ai beneficiile ABC şi aşa mai departe. Deci vin cu partea asta de ... dacă veri instrumente de marketing generic, dar instrumente de business. Pentru că la POS, când clientul plăteşte este cel mai bun moment ca să iniţiezi un nou ciclu de vânzare.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Partener: