♦ Apariţia instrumentelor de tip GenAI a redus dramatic bariera de intrare pentru crearea unui produs software, mutând astfel principala provocare de la dezvoltarea tehnologică la capacitatea de a vinde şi de a ajunge la clienţi, spune Sergiu Neguţ.
Valul de schimbări tehnologice, accelerat de ascensiunea inteligenţei artificiale generative, a creat un context aproape perfect pentru fondatorii cu profil tehnic de a lansa noi afaceri, consideră Sergiu Neguţ, cofondator al FintechOS - unul dintre cele mai promiţătoare start-up-uri tech locale, şi investitor în numeroase proiecte, atât personal cât şi prin fondul de investiţii Cleverage.
„Mi se pare că e un timp foarte bun pentru cofondatorii tehnici care au migrat în ultimii trei ani către zona aceasta de AI şi au lucrat cu noile instrumente“, a declarat Sergiu Neguţ în cadrul unui interviu realizat la Festival of Modern Owners (FOMO), un eveniment susţinut de BCR.
Totuşi, succesul acestora nu mai depinde doar de calitatea produsului, ci de capacitatea de a construi o echipă echilibrată, în care expertiza tehnică este completată de un partener cu abilităţi comerciale dovedite.
„Aceşti oameni sunt pe val, dar trebuie să fie conştienţi că nu pot pune resursele în lucru fără cineva care să se priceapă la partea comercială. Deci e momentul perfect pentru un parteneriat între cineva cu un bagaj tehnic puternic de AI şi cineva care a demonstrat că ştie business“. Acest context este alimentat direct de revoluţia GenAI, care le oferă antreprenorilor unelte fără precedent pentru a crea produse noi. „Avem o perioadă de schimbări majore din punct de vedere tehnologic; e acest val uriaş de schimbare cu generative AI şi aşa mai departe. Pe acest val, evident că au apărut instrumente noi, dar a apărut şi tehnologia cu care să generăm sute, mii de instrumente noi, specializate pe diverse businessuri. Şi evident că e o cursă contracronometru a celor care au învăţat cât de cât cum se face treaba aceasta - că nimeni nu ştie perfect - pentru a o exploata, a o aduce în piaţă şi a rezolva diverse probleme“.
Sergiu Neguţ a scos în evidenţă şi contrastul puternic între dinamica sectorului privat şi inerţia celui public. În mediul privat, marile companii au depăşit etapa simplă a digitalizării proceselor vechi şi se concentrează acum pe inovaţie reală.
„A existat o adopţie în marile structuri organizaţionale din privat: bănci, marii retaileri, asigurători. Sunt companii cu zeci de mii de oameni, care au procese foarte complexe şi pe care au învăţat să le digitalizeze. Şi acum nu mai vorbim de vechile procese digitalizate, ci de crearea unor procese noi, a unor experienţe-client noi, mult mai simple. În viitor, agentul meu personal va negocia cu agentul retailerului, cu cel al băncii şi al asigurătorului pentru a obţine o soluţie care să ne satisfacă pe toţi, fără să ne pierdem timpul“.
În opoziţie, stadiul digitalizării în sectorul public reprezintă în sine o oportunitate uriaşă, tocmai pentru că este atât de în urmă. „Oportunitatea este uriaşă, pentru că suntem la nivelul genunchiului broaştei şi de acolo nu se poate decât creşte. Aceasta este cea mai pozitivă formulare pe care o pot găsi.“
„E un decalaj uriaş în ce înseamnă digitalizarea serviciilor publice şi un decalaj şi mai mare de eficienţă. Procesul administrativ în ţara aceasta este supradimensionat şi insuficient digitalizat. De aceea n-avem nici absorbţie de fonduri europene la nivelul la care am putea avea. De aceea, dacă vrei să-ţi construieşti o casă, durează mai mult autorizaţiile decât construcţia. Toate lucrurile acestea pot fi rezolvate cu tehnologie“.
În contextul presiunilor pe buget, sectorul public ar putea lansa în sfârşit un proces de digitalizare eficient, consideră Sergiu Neguţ. „Nu cred că oamenii din Estonia sunt cu 700 de puncte de IQ mai deştepţi decât noi; doar s-au mişcat un pic mai devreme şi au avut la butoane nişte oameni care au înţeles despre ce e vorba. Cred că treaba asta urmează să se întâmple şi la noi, de data asta forţată de presiunile asupra bugetului“.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE