ZF IT Generation

ZF IT Generation. Eugen Schwab-Chesaru, vicepreşedinte. Compania de cercetare şi consultanţă PAC: Criza a redus presiunea din piaţa muncii în IT, e momentul ca start-up-urile tech să recruteze oameni buni, să-i scoată din zona de confort

15 iun 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„Centrele de servicii ale jucătorilor globali din România vor continua să evolueze, dar nu cu aceeaşi viteză, şi nu cu aceeaşi disponibilitate de a plăti sau supraplăti pentru anumite competenţe.“

Start-up-urile tech din România au o fereastră de oportunitate, care s-ar putea întinde până la doi ani de zile, în care - pe fondul reducerii intensităţii planurilor de expansiunile ale jucătorilor globali pe plan local - ar trebui să încerce să recruteze cei mai buni oameni de pe piaţă, pe care să-i convingă să iasă din zona de confort oferită de giganţi pentru a încerca să dezvolte produse şi servicii inovative proprii.

„Cred că este o oportunitate şi va fi în următoarele 6-12, chiar 24 de luni, pentru companiile de inovaţie să folosească această perioadă pentru a atrage oameni buni, oameni de calitate, şi care să îi ajute în a se pregăti şi dezvolta şi a-şi construi echipele de care au nevoie“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Eugen Schwab-Chesaru, vicepreşedinte pentru Europa Centrală şi de Est al companiei de cercetare şi consultanţă Pierre Audoin Consultants (PAC), parte a grupului teknowlogy.

Evoluţia are loc în contextul în care criza provocată de pandemia de COVID-19 a dus la încetinirea planurilor de recrutare pe plan local ale jucătorilor mari, a explicat el. „Acum, în perspectiva perioadei de după acest lockdown şi în această criză care nu s-a terminat şi care se va prelungi din multe puncte de vedere o perioadă credem noi relativ îndelungată, de 6-12 luni într-o primă fază, este clar şi avem feedback de genul acesta, că foarte multe planuri de recrutare au fost înce­tinite sau stopate. Este valabil pentru companiile globale cu centre în România, este valabil şi pentru companiile non-IT care au centre de suport, cerecetare & dezvoltare în România, dar este valabil şi pentru multe dintre companiile româ­neşti. (…) Este o oportunitate din două puncte de vedere: unul este că deja încă de o

lună-două începe să se vadă şi pe piaţa muncii că sunt mult mai multe persoane disponibile şi posibilitatea de a recruta este mult uşurată faţă de acum 6 luni sau un an; pe de altă parte acest val de conştientizare a tot ceea ce înseamnă inovaţie, companii de produs, companii cu soluţii noi sau chiar companii de servicii care oferă nişte servicii cu valoare adăugată şi servicii cu aplicabilitate foarte clară reprezintă o atracţie pentru foarte mulţi dintre cei care erau sau se simţeau într-o zonă de confort în anumite organizaţii mai mari.“

 

Ce a mai declarat Eugen Schwab-Chesaru în cadrul emisiunii:

- Pe de altă parte, şi ceea ce numim nearshore, offshore, delivery centers vor avea în continuare nevoie de oameni, se va apela foarte multe la resurse cu un cost global mai mic decât în pieţe vest europene. Presiunea pe preţuri, presiunea pe tarife din partea clienţilor de pe pieţele vest-europene este deja şi va fi foarte mare, deci capacitatea de a răspunde la această nevoie prin mobilizarea unor echipe competente cu expertiză din zone nu foarte îndepărtate cultural, de proximitate cum sunt ţările din Europa de Est şi România în particular, va fi în continuare o necesitate. Centrele vor continua să evolueze, dar nu cu aceeaşi viteză, şi nu cu aceeaşi disponibilitate de a plăti sau supraplăti pentru anumite competenţe. Deci presiunea în mod cert va scădea aşa cum s-a întâmplat în 2009-2010 şi chiar până în 2012, ulterior crizei care a debutat în 2008. Dar România şi industria de IT sunt total diferite acum faţă de anul 2008, nu este o simetrie perfectă şi în plus dacă vorbim de atractivitatea României este de urmărit şi evoluţia ratei de schimb, evoluţia euro şi a dolarului faţă de leul românesc. Dacă ne aducem aminte la sfârşitul lui 2008 şi începutul lui 2009 şi ulterior, o devalorizare a leului a creat un plus de competitivitate care ulterior a avut un efect de atragere al unor investiţii străine semnificative pentru livrări, pentru servicii.

- În 1999 când am pornit erau de-abia primii muguri ai industriei de IT din România şi unele companii de software şi servicii încercau să dezvolte - unele în direcţia inovaţiei, încă de atunci, altele, cele mai multe, în direcţia serviciilor care păreau a avea o piaţă imediată, cu un câştig pe termen scurt. Pot să spun că practic evoluţia industriei de IT din România, a inovaţiei din perspectiva antreprenorială din România a urmat curba pe care am văzut-o în Europa de Vest, în SUA, la nivel global, astăzi fiind în faza în care, păstrând proporţiile, vedem o efervescenţă la nivel local în România din partea antreprenorilor, mult mai bine conectaţi şi mult mai bine ajutaţi şi finanţaţi şi cu mult mai multe resurse faţă de acum 20-25 de ani.

- Dacă mă uit la ultimii zece ani văd un interes cu mult mai mare pentru tot ce înseamnă soluţii care să răspundă într-un mod pragmatic la anumite nevoi şi provocări de business, de proces, la nivelul mediului privat, companiilor din zona comercială dar şi la nivel de administraţie publică. Deci dacă în urmă cu 10-20 de ani era practic o ofertă care genera o cerere şi erau prestatorii cei care ofereau lucruri care erau descoperite de clienţi şi prospecţi, astăzi vedem o mult mai mare atenţie şi pregătire a antreprenorilor şi a companiilor IT cu privire la nevoile reale de business, nevoile reale în zona de optimizare şi digitalizare de procese, de a răspunde la nevoi ale clienţilor. Deci IT-ul şi soluţiile digitale şi proiectele de inovare sunt mult mai legate, strict legate de nişte nevoi concrete, pragmatice, care depăşesc cu mult zona de tehnologie, strict de tehnologie, deci sunt soluţii pentru nevoi concrete. Şi este o schimbare după părerea mea fundamentală şi o schimbare care a generat şi o schimbare dramatică la nivelul companiilor de succes local. Astăzi companiile de succes sunt exact cele care au această abilitate, acum 20 de ani companiile de succes erau cele care aveau ceva, aveau o tehnologie de vânzare. Astăzi poţi să ai de vânzare orice tehnologie, dacă ea nu este strict pe o nevoie a clienţilor şi mai departe - insist - a clienţilor companiilor de IT, atunci nu poţi să ai succes. Acolo este cheia, după părerea mea.

 

Urmăreşte zilnic emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR