ZF IT Generation

ZF IT Generation. Florentin Bota, cofondator şi CTO t@book – aplicaţie mobilă care încurajează cititul: Suntem în discuţii acum pentru a atrage o finanţare de 250.000 euro, iar anul viitor vrem să luăm o investiţie de 2 mil. euro

12 mai 2023 Autor: Ioana Nita

Până la finalul anului, start-up-ul şi-a propus să ajungă la 10.000 de utilizatori şi la venituri recurente lunare de 30.000 euro t@book a intrat în programul Google for Startups şi a obţinut 100.000 de dolari pentru utilizarea seviciilor cloud ale gigantului american.

Start-up-ul t@book din Cluj-Napoca, care a dezvoltat o aplicaţie mobilă prin care încurajează cititul, se află în prezent în dis­cu­ţii pentru atragerea unei finanţări de 250.000 euro, iar pentru anul viitor deja vizează o investiţie şi mai mare, de circa 2 milioane de euro, pentru a putea scala businessul şi în străi­nă­tate. Aplicaţia t@book a fost lansată în versiunea beta în ianuarie anul acesta, iar în luna iunie va avea loc lansarea oficială. Prima investiţie externă în proiectul t@book a venit din partea companiei Consilo Web din Sibiu şi s-a situat la 200.000 euro.

„Acum suntem în discuţii cu un alt investitor pentru încă o serie de investiţii, de circa 250.000 de euro. După aceea, noi urmărim să trecem la următoarea rundă de finanţare. Suntem deja în discuţii cu VC-uri din Statele Unite, iar banii de care avem nevoie şi pe care urmărim să-i atragem se ridică la 2 milioane de euro. Sperăm să putem atrage această sumă la începutul anului viitor“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Florentin Bota, cofondator şi CTO al t@book. Ideea dezvoltării proiectului t@book a apărut în urmă cu peste un an, numele venind din limba engleză de la „trade a book“.

„Unul dintre cofondatori a venit de fapt cu ideea, e vorba de Levente, care lucrează în industria de tipar de carte de cel puţin 20 de ani şi el a venit cu o idee în care utilizatorii să poate face schimb de cărţi între ei. Să zicem că ai anumite cărţi în bibliotecă pe care vrei să le dai mai departe, dar poate vrei alte cărţi pe care le are altcineva. Însă şansele să aibă exact ce îţi doreşti tu şi tu să ai exact ce îşi doreşte persoana respectivă erau destul de mici. Atunci, el s-a gândit la un sistem de <<trade a book>>, de la asta vine inclusiv numele t@book, un sistem în care noi să fim un fel de intermediar, în care putem lua cărţiile de la anumiţi utilizatori şi să le dăm altor utilizatori“, a povestit el.

De la prima idee şi până în prezent, t@book s-a transformat într-un proiect complex care încurajează cititul cu ajutorul tehnologiei, aplicaţa înglobând o serie de funcţionalităţi.

„Am introdus în aplicaţie ceea ce noi numim <<butterfly scan index>>. Practic, pentru a adăuga în sistem mai uşor cărţiile pe care le ai, poţi să ţii telefonul şi să treci cu camera video prin faţa rafturilor şi aplicaţia îţi indexeză automat, pe baza cotorului, toate cărţiile pe care le ai acolo. Deja suntem la versiunea 0.65 a acestei tehnologii, deja funcţionează, Deci, digitalizarea evidenţei cărţilor din biblioteca utilizatorilor este foarte mult uşurată”, a menţionat Florentin Bota, adăugând că o altă funcţionalitate a aplicaţiei t@book este cea de „video insights”.

„Să spunem că ai citit o carte şi ţi-a plăcut foarte mult. Noi am mers pe deea de video, de un minut, două minute, în care să spui ce anume ţi-a plăcut la cartea respectivă şi poate aşa comvingi şi alte persoane să cumpere şi să citească cartea. Video insight-urile sunt similare cu videourile numite <<reals>> din aplicaţia de socializare Instagram sau cu cele de pe TikTok.”

Pe lângă aceste două funcţionalităţi, utilizatorii t@book au de asemenea posibilitatea de a împrumuta cărţi, ideea de bază de la care a pornit proiectul.

Aplicaţia se adresează atât direct utilizatorilor finali, cât şi companiilor care vor să investească în educaţia angajaţiilor lor. Mai exact, companiile au posibilitatea de a crea în cadrul t@book grupuri pentru angajaţii din diferite departamente de exemplu care să aibă acolo şi recomandări de cărţi pentru cariera lor, pentru dezvoltarea lor atât pe plan personal, cât şi profesional.

„Suntem în discuţii cu mai multe companii pentru a crea ghilde. Practic, să fie un colţ, nu neapărat un club de carte, se pot discuta mai multe lucruri acolo, dar să fie un colţ privat în care utilizatorilor să le fie mai uşor să facă aceste <<video insights>>. Că poate totuşi ţi-e  mai uşor să recomanzi o carte colegilor.decât să o faci publică, să fie chiar accesibilă pe internet. Şi atunci aceste ghilde vor fi evident şi localizate geografic, dacă utilizatori vor dori bineînţeles asta”, a punctat el.

În plus, pe platforma t@book va fi şi o secţiune de marketplace, de unde utilizatorii vor putea cumpăra cărţi de la editurile şi retailerii de carte parteneri. În viitor, va exista chiar şi posibilitatea de a cumpăra cărţi de la alţi utilziatori.

„Urmează să dezvoltăm această funcţionalitate, este puţin mai complexă, însă ne-am dorit să dăm drumul aplicaţiei ca să primim feedback-ul de la utilizator, să vedem dacă celealte componente, cu precădere biblioteca în sine, <<the library>> zicem noi, sunt primite bine. Iar partea de marketplace este în lucru.”

În cadrul dezvoltării funcţionalităţilor din aplicaţie, echipa t@book a folosit şi tehnologia inteligenţei artificiale pentru funcţionalitatea <<butterfly scanner index>> şi pentru sistemul de recomandare de cărţi.

„Noi antrenăm o reţea neuronală să recunoască pe baza cotorului ce cărţi ai în bibliotecă. Acesta este un aspect. Un alt aspect este sistemul de recomandare de cărţi, care la fel se bazează pe inteligenţă artificială. Încă lucrăm la el, dar va şti să îţi recomande cele mai bune cărţi pe care să le citeşti. Mai avem în plus încă două componente destul de interesante. Prima, vom folosi inteligenţa artificială să analizăm video insight-urile pe care le faci şi să putem să-ţi dăm un punctaj pe claritate, felul în care vorbeşti, ce cuvinte foloseşti, ca să poţi vedea progresul pe măsură ce exersezi în cazul în care doreşti, de exemplu, să-ţi dezvolţi abilităţile de prezentare, de public speaking”, a precizat cofondatorul şi CTO-ul t@book.

În plus, echipa t@book a creat în aplicaţie şi două avatare, unul care se adresează copiilor şi unul care se adresează adulţilor.  Acestea se bazează pe sistemul ChadGPT de la OpenAI şi pot răspunde la întrebări despre cărţi.

Pentru companii, start-up-ul are trei pachete de abonamente care pornesc de la 50 euro pe an per angajat şi ajung până la 400 de euro pe an per angajat în funcţie de beneficiile incluse, printre care se numără şi trimiterea unui „mistery box” cu cărţi către utilizatori.

Echipa t@book se află deja în discuţii cu mai multe companii pentru achiziţia de abonamente şi are ca obiectiv ca până la finalul acestui an să ajungă la 10.000 de utilizatori ai aplicaţiei şi la venituri recurente lunare de 30.000 de euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR