ZF IT Generation

ZF IT Generation. Igor Grosu, cofondator şi CEO al CityLink: În 5 ani vrem ca platforma de sharing de maşini şi biciclete să fie în toate oraşele mari din România, dar şi în străinătate

13 ian 2020 Autor: Adrian Seceleanu

În prima etapă compania va pune gradual pe străzile din Bucureşti peste 100 de autoturisme hibride Toyota. În proiect sunt implicaţi şi antreprenorii Călin Fusu, fondatorul grupului Neogen, şi Dan Boabeş, fondatorul SimPlus.

CityLink, un start-up care a dezvoltat o platformă de sharing pentru biciclete şi autoturisme, în care sunt implicaţi şi antreprenorii Călin Fusu (Neogen) şi Dan Boabeş, are în plan ca în 5 ani de zile să aibă operaţiuni în toate oraşele mari din România, dar şi pe pieţe externe, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Igor Grosu, cofondator şi CEO al companiei.

„CityLink va fi în 5 ani în toate oraşele mari din România, dar va fi şi în alte ţări şi în primul rând acolo unde avem noi astăzi produse, în Republica Moldova, în Ucraina şi alte ţări mai mici din Europa“, a afirmat Grosu. ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania şi casa de avocatură Stratulat & Albulescu, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor.

Antreprenorul Igor Grosu, originar din Republica Moldova, are deja o aplicaţie de ride-sharing (iTaxi) pe piaţa din Moldova şi Ucraina, în care a investit şi fondatorul grupului Neogen Călin Fusu. Proiectul CityLink s-a născut după un drum la Bucureşti şi o discuţie cu Fusu, a povestit Igor Grosu. „Am experienţă în zona de ridesharing, aplicaţia iTaxi, în Republica Moldova şi Ucraina. Avem ca partener în iTaxi compania românească Neogen în care acţionar majoritar este Călin Fusu. Am venit la el pentru a discuta despre car sharing. Lui Călin Fusu i-a plăcut ideea, şi-a făcut şi el analiza lui de piaţă. Căutând echipa care să dezvolte aplicaţia, după ce am identificat-o, am înţeles că noi putem să facem nu doar aplicaţia, ci şi să ne folosim de experienţa operaţională adică să începem de la flotă, la aplicaţie, la call-center, suport, totul integrat într-o platformă“.

În acţionariatul companiei se află şi antreprenorul Dan Boabeş, fondatorul companiei de plăţi prin SMS SimPlus.

Până în prezent investiţia în CityLink a fost de 1 mil. euro, a relatat Grosu. „Tranzacţia am făcut-o în decembrie 2018 şi din martie 2019 am început primii paşi. În companie s-au investit 700.000 de euro iar în proiect un milion de euro. În sezonul de vară am oferit 350 de biciclete pentru închiriere în Bucureşti. Ne vom relansa în 2020 serviciul de închiriere de biciclete oferind posibilitatea ca acestea să poată fi preluate şi lăsate oriunde în Bucureşti, la fel cum se întâmplă acum cu mai multe platforme care închiriază trotinete electrice.“

Compania a comandat deja pentru proiectul din Bucureşti 130 de maşini Toyota, a adăugat Grosu. „Am comandat 130 de maşini Toyota Yaris şi Corolla hibrid. Ţinând cont de faştul că structura de staţii de încărcare electrice este în dezvoltare ne-am propus să facem tranziţia cu maşini hibride, să fie comod şi pentru clienţi în caz că nu au unde să alimenteze înafara oraşelor sau la munte maşina pur eletrică. Am vrut să oferim şi alternativa de alimentare cu benzină, de aceea am ales autoturisme hibride. Am luat mai multe oraşe în care sunt active servicii de car-sharing am calculat dimensiunile oraşelor, numărul de maşini şi gradul lor de utilizare per client şi ne-am propus ca distanţa maximă până la maşină să fie de cel mult un kilometru, adică mergând pe jos ca într-o plimbare să fie până în zece minute. Aşa am ajuns la o formulă de 150 -180 de maşini“.

 

Ce a mai declarat Igor Grosu în cadrul emisiunii:

►CityLink este o aplicaţie de sharing de biciclete şi autoturisme. Pentru biciclete serviciul a fost lansat în septembrie 2019 ca un test, pentru a simţi piaţa de mobilitate. Lansarea ne-a ajutat foarte mult să înţelegem piaţa, clienţii şi tehnologia pentru lansarea serviciului de sharing de autoturisme.

►Este o piaţă nouă, noi vom educa piaţa, le vom arăta oamenilor că pot să aibă mai puţin de două maşini în familie. Vrem să convingem oamenii să refuze să aibă 2-3 maşini pe familie, şi prin aceasta o să reducem şi traficul din oraş.

►Noi am analizat ce concurenţi avem pe toate segmentele, de la car sharing, la închirieri de maşini şi taxi sau platformele Uber şi Bolt, toate acestea au stat la baza fundamentării preţurilor noastre. Avem şi pachete pe 1-3 zile, vom lua în calcul şi plecări la munte, la mare, în alte oraşe.

►Noi ne-am propus să ajungem la un număr de 6 clienţi pe maşină pe zi. Asta va elibera oraşul de 1.000 de maşini.

►În prima etapă ne-am propus să acoperim salariile şi leasingul. Preţul stabilit de noi ne vom strădui să-l menţinem pe o perioadă mai îndelungată.

►Conform legii maşinile hibride şi electrice se parchează gratuit în parcările publice, dar pe lângă asta, noi înţelegem că parcările publice pot să fie pline, noi am început să semnăm contracte cu parcările private în zone mai importante precum Piaţa Unirii, Piaţa Victoriei, Piaţa Romană, hoteluri - unde să avem parcări rezervate strict pentru clienţii noştri. Pe măsură ce trece timpul vom avea din ce în ce mai multe parcări.  După câteva luni de funcţionare vom înţelege mai bine unde trebuie să avem parcări pentru ca clienţii npştri să aibă sigur parcare. Clientul va vedea în aplicaţie ţi unde sunt parcările şi dacă acestea sunt sau nu ocupate. În versiunea a doua a aplicaţiei noi ne-am propus ca clienţii să îşi poată transmite maşina - de exemplu dacă stă un client în Piaţa Victoriei şi altul vine aplicaţia în mod automat să îi unească, să nici nu mai fie nevoie de parcare. Cienţii care vor face acest lucru vor primi şi bonusuri din partea companiei.

►Noi avem propria soluţie de hardware prin care controlăm maşina şi monitorizăm comportamentul şoferilor - accelerările, frânările şi putem să intervenim oricând. De exemplu dacă un şofer se comportă agresiv cu maşina va fi imediat sunat. Pe baza comportamentului în trafic vom realiza o evaluare a clienţilor, şi poate şi o profilare, o bonusare. Noi avem în maşină un regim eco iar cu cât clienţii vor merge mai mult în acel regim cu atât va fi mai ieftină cursa, va avea mai multe bonusuri. Printre investitorii noştri se numără şi compania de leasing financiar, pentru că cea mai mare investiţie a noastră a fost în maşini.

►În prezent nu avem nevoie de bani, ne-am acoperit toate cheltuielile de lansare.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Innovation Partner:
Partener: