ZF IT Generation

ZF IT Generation. Investor Watch. Alin Stanciu, partener al Catalyst România: Succesul şi mărimea UiPath au influenţat mentalitatea antreprenorilor, care sunt mai pregătiţi atunci când se prezintă cu proiectul în faţa investitorilor, şi strategia start-up-urilor româneşti

11 ian 2022 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Înainte ascultam pitch-uri care nu aveau proiecţii financiare solide, iar acum o companie relativ mică, de 20 şi ceva de oameni, are în spate o documentaţie pe care n-am văzut-o în companii cu 1.000 de oameni.”

Povestea şi succesul UiPath, primul unicorn românesc listat pe Wall Street, cea mai mare Bursă la nivel mondial, au influenţat pozitiv mentalitatea antrepre­norilor români care au început să înţeleagă nevoia unui investitor, dar şi ce presupune să ai un investitor în companie, şi care au început să dezvolte planuri de business relevante şi complexe, a spus Alin Stanciu, partener al Catalyst România, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch.

„Succesul UiPath a influenţat semnificativ mentalitatea antre­pre­norilor şi strategia startup-urilor din România. Spre exem­plu, acum 5 - 6 ani, când investeai într-un start-up – să zicem că avea venituri sub 500.000 euro, pentru fondator sau pentru echipă exista imediat mentalitatea că s-au realizat, de asta aveau nevoie. În prezent, fondatorii cu care ne întâlnim ştiu că finanţarea este doar un pas, chiar dacă sumele pe care le investim sunt mai mari – înainte erau de 500.000 euro, acum sunt de un milion de euro, două - trei milioane de euro ca şi investiţie iniţială – şi cu toate astea fondatorii ştiu că este doar primul pas şi obiectivul lor este să construiască o companie care să fie măcar regională, dacă nu globală, şi care să ajungă la venituri de zeci sau sute de milioane de euro”, a explicat Alin Stanciu.

El a adăugat că diferenţa se observă încă din planurile de business ale start-up-urilor, care pot fi mai complexe decât sunt cele ale unor companii mari, cu sute de angajaţi.

„Înainte ascultam pitch-uri care nu aveau proiecţii financiare solide, iar acum o companie relativ mică, de 20 şi ceva de oameni, are în spate o documentaţie pe care n-am văzut-o în companii cu 1.000 de oameni. Asta arată că în tot timpul acesta o parte dintre antreprenori au studiat piaţa, au înţeles că au nevoie de investitori, că trebuie să instituie o anumită guvernanţă în companie pentru ca investitorul respectiv să se simtă confortabil şi să investească, au înţeles că un investitor implică şi responsabilităţi pentru companie. Aş spune că vorbim de o piaţă semnificativ mai educată.”

De asemenea, Alin Stanciu consideră că antreprenorii români trebuie să fie mai responsabili şi mai sinceri în ceea ce priveşte provocările şi problemele cu care se confruntă pe parcursul dezvoltării businessului.

„Am văzut foarte mulţi antreprenori care merg pe tactica <struţului> şi bagă capul în nisip vizavi de anumite probleme. Am văzut foarte des lucrul acesta şi se întâmplă în foarte multe domenii ca antreprenorii care vin în faţa investitorilor, când le pui nişte întrebări, îţi dai seama că ei n-au vrut să îşi pună respectivele întrebări. Şi sfatul meu ar fi un pic de responsabilitate pe tot ce fac, fii responsabil vizavi de proiecţii financiare, de plata taxelor.”

În ceea ce priveşte anul 2022, Alin Stanciu este de părere că va fi un an palpitant, care o să aducă pentru Catalyst România minim cinci - şase tranzacţii.

„2022 arată palpitant, cu foarte multe proiecte la care ne uităm. Avem de închis în perioada următoare două - trei tranzacţii (nu sunt anunţate încă, sunt în proces), dar în spatele a două semnări stau de fapt aproximativ 20 - 30 de companii. Avem un pipeline foarte solid din care, după părerea mea, o să închidem cinci poate chiar şase tranzacţii”, a spus Alin Stanciu.

 

Ce a mai spus Alin Stanciu la ZF IT Generation

► Catalyst România a lansat un fond de venture capital în România, cu focus pe zona de tehnologie. În fondul I s-au făcut 10 investiţii, multe dintre ele extrem de populare – Elefant, Vola, 10 companii care sunt în continuare pe un trend crescător -. Am făcut exit din câteva dintre aceste companii, suntem în discuţii de exit cu încă două companii – sperăm să fie vândute sau sperăm ca participaţia noastră să fie vândută în următorii doi ani. 

► În fondul numărul II, lansat în noiembrie 2020, la o valoare iniţială de 25 de milioane de euro, ulterior, în aprilie 2021 am făcut un closing intermediar la aproximativ 38 de milioane de euro, iar în februarie o să fie closnigul final şi sperăm să atingem targetul de 50 de milioane de euro.

► Pentru fondul numărul I am avut stabilit un target de 15 milioane de euro, iar pentru cel de-al doilea am avut ca obiectiv 40 de milioane de euro.

► Când investim într-o companie nu aducem doar partea de finanţare, stăm cu oamenii, suntem parteneri, suntem membri în boardul companiei şi îi ajutăm să treacă peste probleme şi provocări. Apoi ei reuşesc să conducă companii profitabile sau să facă diverse exit-uri.

► În 2021 noi ne gândeam că o să reuşim să facem un număr mai mare de investiţii. ăsta era planul. Din păcate, fiind o echipă de found management relativ mică, a existat foarte multă atenţie în a alege investiţiile pe care le facem. În realitate cred că am văzut ca echipă peste 1.000 de start-up-uri, apoi în perioada asta, am început procesul de investiţie cu SeedBlink, Code of Talent şi apoi alte două investiţii pe care o să le anunţăm, în următoarele două luni să vă aşteptaţi la veşti de la noi.

► Deci în următoarele două luni să vă aşteptaţi la veşti de la noi. Cumva pentru noi a fost un an cu foarte multă muncă. Am întâlnit o mulţime de fondatori extrem de motivaţi şi am văzut o schimbare semnificativă în mindsetul fondatorilor şi acum cred că nicio discuţie nu mai trece fără a ne aminti de UiPath care cumva a marcat mentalitatea fondatorilor din România.

► 2021 a fost un an care a confirmat cumva trendul început în 2019 – 2020, a fost un an în care lumea a învăţat să se diversifice şi când spun lumea mă refer la persoanele care au capital semnificativ - fie instituţii, fie persoane fizice - au învăţat să diversifice portofoliul şi au învăţat că imobiliarele nu sunt de fapt singurul plasament care îi pot să facă aşa că o sumă tot mai mare, un capital tot mai mare, s-a dus în spate de pe sine pe tine în zona de VC şi în mod special pe tehnologie. Dar vedem lucrul ăsta şi în SeedBlink, unde în special persoanele fizice investesc. Şi vedem orientarea asta de a mutat banii din depozite cu dobânzi mici din investiţii imobiliare cu randamente mai bune sau mai rele, în zona de investiţii în tehnologie. Cumva am văzut creşterea interesului spre finanţarea start-up-urilor de tehnologie şi asta o chestie care ne ajută. Ecosistemul românesc s-a modificat, s-a dus în direcţia corectă.

► Noi putem investi în orice tehnologie, dar evident că avem nişte domenii preferate, evident că anumite segmente sunt mai fierbinţi în momentul ăsta – edtech, healthtech, AI, verticale la care se uită în general cei din lumea VC-ului. Ar trebui să fie în zona asta, ar trebui să aibă ideal nişte tracţiune, să aibă venituri anuale de 500.000 de euro. Ideal ar fi să aibă ambiţii globale.

Dar noi încercăm să căutăm investiţii de genul acesta global, dar în companii care pot să dezvolte un produs de tehnologie care are o piaţă globală spre potenţiali lideri locali.

► Cred că dacă ar fi să dau un sfat general unui antreprenor ar fi să scoată capul din nisip. Am văzut foarte mulţi antreprenori şi foarte multă lume merge pe tactica struţului şi bagă capul în nisip vizavi de anumite probleme. Acum că problemele respective pot fi nu ştiu, nivelul de satisfacţie al clienţilor sau faptul că poate tu nu ai finanţare ca să treci următoarele 3 zile, faptul că ţi-ai pus nişte obiective la început de an şi la final de an vezi că eşti 30% sub plan.

► Înainte antreprenorii vedeau doar până „aici”, în loc să vadă cât mai departe. Planurile lor erau de multe ori de genul „facem un milion de euro anul acesta, la anul facem două milioane de euro”. Proiecţiile lor nu aveau în spate niciun buget de marketing, nici costuri de dezvoltare sau un plan de recrutare. Erau mai superficiale toate discuţiile, erau semnificativ mai superficiale. Deşi e frumos de multe ori, chiar dacă discuţiile sunt superficiale, să vezi un antreprenor care îţi inspiră motivaţii, îţi spune că poate nu ştiu eu tot ce înseamnă să ajung la 40 de milioane, dar am dragul, am motivaţia necesară să fac asta. Antreprenorii sunt semnificativ mai educaţi în prezent, decât erau acum 3 - 4 - 5 ani.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania Microsoft și Seedblink
Innovation Partner: