ZF IT Generation

ZF IT Generation. Investor Watch. Carmen Sebe, noul CEO al SeedBlink: Am ajuns la un portofoliu de 7.000 de investitori în platformă, dintre care 80% sunt din România

24 sep 2021 Autor: Adrian Seceleanu

Dintre proiectele listate în platformă pentru a strânge bani de la investitori în prezent o jumătate sunt din România, însă obiectivul SeedBlink este să crească numărul start-up-urilor de pe alte pieţe ♦ Până în prezent pe platformă s-au strâns 25 mil. euro pentru cele 54 de campanii derulate.

Platforma de investiţii SeedBlink, care le permite utilizatorilor înregistraţi să investească sume pornind de la 2.500 de euro în start-up-urile tech care organizează campanii de finanţare prin intermediul său, a ajuns la un portofoliu de 7.000 de investitori, faţă de aproximativ 1.000 în primăvara anului anterior.

„Acum avem 54 de campanii finalizate, douăzeci şi cinci de milioane de euro strânşi pentru aceste campanii, şi aproape am atins un număr de 7.000 de investitori“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Carmen Sebe, noul CEO al SeedBlink.

„La nivel de investitori majoritatea sunt din România: distribuţia este astfel - 80% din România, 20% din afară.“ Expansiunea puternică a platformei a fost posibilă şi pentru că piaţa avea nevoie de o asemenea soluţie, a explicat Carmen Sebe.

„Lucrurile într-adevăr au evoluat foarte frumos din motive care au ţinut şi de mediul exterior şi de SeedBlink ca şi platformă. Spun de mediul exterior pentru că în România până acum investitorul căruia ne adresăm noi nu avea posibilitatea de a investi într-un start-up de tehnologie decât din postura de angel investor - unde însă sumele de pornire sunt mari, de peste 50.000 de euro - fie prin intermediul unui fond de investiţii, ceea ce este şi mai complicat. Atunci această oportunitate oferită de SeedBlink de a investi într-un start-up de tehnologie, care poate să aibă succes sau nu - subliniez încă o dată riscurile - cu o sumă minimă pornind de la 2.500 de euro a prins foarte bine în această zonă. Pe de altă parte, am avut şi probabil încă ne confruntăm cu o lipsă de finanţare, de access la finanţare în ţară pentru start-up-urile de tehnologie. În acest context, s-a întâlnit cererea cu oferta şi am reuşit să aducem în platformă, pentru investitori, companii care nouă ni s-au părut interesante, iar fiecare dintre investitori îşi alege ce e interesant, fiecare are propria lui teză de investiţie“.

SeedBlink a fost fondată de foştii bancheri Andrei Dudoiu şi Ionuţ Pătrăhău alături de antreprenorul Iulian Pădurariu, în proiect intrând ulterior, la începutul anului 2020, şi Carmen Sebe şi Radu Georgescu.

În vara acestui an, SeedBlink a atras finanţarea de serie A în valoare de 3 mil. euro de la fondul Catalyst România II şi alţi investitori ca parte a unui plan de creştere şi expansiune a businessului la nivel internaţional. După această rundă, Carmen Sebe a fost promovată CEO al SeedBlink, în timp ce Andrei Dudoiu, co-fondatorul şi fostul CEO al companiei, a devinit managing partner şi preşedinte al board of directors, în timp ce Ionuţ Pătrăhău este, de asemenea, managing partner şi responsabil pentru corporate development. Radu Georgescu îşi continuă activitatea în calitate de chairman of the board of advisors.

Care sunt obiectivele asumate de Carmen Sebe? „Acum ce intenţionez să fac sau mai bine zic care este mandatul meu de acum încolo pentru că această să spunem schimbare oficială s-a întâmplat după ce am luat investiţia de seria A. Scopul este de a construi o echipă şi o companie stabilă, obiectivul fiind acela de scalare europeană a SeedBlink, adică să putem aduce pe platforma noastră campanii, start-up-uri din Europa, iar numărul de investitori sau plaja de investitori pe care îi avem în acest moment să o lărgim şi spre Europa ajutaţi fiind evident şi de regulamentul european care va intra în vigoare din noiembrie anul acesta. Acesta este obiectivul şi am început cu toate deodată, ca de obicei: crearea echipei, <<pipeline>> de start-up-uri din străinătate, investitori, cam acestea ar fi obiectivele“.

 

Ce a mai declarat Carmen Sebe în cadrul interviului:

► A fost, şi este în continuare o călătorie foarte interesantă în a descoperi ce lipseşte pe piaţa locală şi, din câte observăm, cel puţin pentru ţările din jur, la nivel de investiţie. Pentru că evoluţia poate cea mai interesantă nu este creşterea numărului de investitori, cât evoluţia este în faptul că am reuşit să aducem pe platformă companii internaţionale, europene. E adevărat că acest business în general, businessul de crowdfunding este destul de local, în sensul că oamenii vor să îşi ajute companiile din ţările lor. Dar totuşi din ce observăm, cel puţin pe platforma noastră, companiile din alte zone sunt finanţate atât de companiile, de oamenii din ţara respectivă cât şi de investitori internaţionali. Până la urmă tehnologia chiar este internaţională şi te uiţi la ce poate să facă produsul respectiv.

► Avem de construit pentru a arăta efectiv cine suntem pe plan internaţional. În România ne ştie lumea, şi ne ştie ca oameni pe fiecare dintre noi, dar în internaţional te duci şi cu alte tool-uri.

► E un exerciţiu nou pe care l-am început de câteva luni, de a capta interesul investitorilor care nu sunt din ţară, este şi un proces de educare atât a noastră cât şi a investitorilor şi recunoaştem cinstit că o parte din investitorii din afară vin cu întrebări foarte pertinente despre aceste investiţii. Probabil că am atins exact acel segment care este mai educat în zona asta. Iar în ceea ce priveşte proiectele, în acest moment o jumătate sunt locale. Este clară tendinţa de a pune la dispoziţia investitorului european, pentru că nu vom mai face această distincţie între investitorul din România şi cel din alte ţări, companii din diferite ţări, din diferite verticale.

► Poate că ţara nici nu este relevantă până la urmă, vorbim de tehnologie, iar tehnologia este internaţională. Majoritatea proiectelor pe care le avem noi sunt relativ legate de software, deci nu e neapărat legat de una dintre  ţări.

► Avem planuri ambiţioase. Sunt planuri din punct de vedere tehnologic să spunem şi cu impact destul de mare - din această categorie ar fi pe de o parte crearea unei pieţe secundare, operaţiune pe care ne-o permite regulamentul european. Sperăm ca anul viitor această piaţă secundară să fie disponibilă în platformă. Această piaţă secundară oferă posibilitatea de a-ţi arăta intenţia de a vinde unele acţiuni şi altcuiva să spună da, vreau să le cumpăr. SeedBlink nu va intermedia tranzacţia pentru că noi nu suntem bursă, dar putem să dăm posibilitatea oamenilor să vândă sau să fie în contact cu cei care vor să cumpere. Este un lucru care cred că va fi foarte de folos pentru că atunci lichiditatea acestor active va fi mult mai mare.

► Intenţionăm să automatizăm cât mai multe dintre procesele pe care acum le facem un pic mai greoi. Învăţăm şi noi cum să facem aceste lucruri: de la plata cu cardul, automatizarea de generare de contracte şi tot felul de lucruri care uşurează investiţia. Ne propunem să fim cât mai transparenţi, cum am fost şi până acum, către investitori. Şi mai multe decât atât, ne dorim să fim activi în zona de educare pentru că scopul nostru este oarecum să fim o platformă care se adresează într-adevăr omului cu venituri medii spre înalte dar ne dorim să educăm acest investitor să îşi facă nişte portofolii de companii. Crearea unui portofoliu înseamnă că ai o teză de investiţii - eu investesc în healthtech, de exemplu, sau în fintech-uri, sau în energia verde. Dar investitorii trebuie să ştie să se uite la aceste aceste start-up-uri. Deci încercăm să aducem unelte pentru investitori pentru că suntem totuşi o platformă care se adresează investitorilor în primul rând, deci să aducem aceste unelte de tip venture capital la îndemâna investitorului, care poate să vadă raportările de la companiile în care a investitl, evoluţia acestor companii, care sunt drepturile lui pe care SeedBlink le-a negociat, pentru că noi facem o mulţime de acţiuni în favoarea investitorilor, acţiuni de care investitorul va beneficia la următoarele runde de investiţii sau la exit. Şi toate aceste lucruri le va putea vedea în acest segment MyPortofolio pe care noi îl vom dezvolta foarte mult. Deci ca să sumarizez: planul nostru este să facem unelte cât mai uşoare pentru investitori care să poată să şi ia nişte decizii bune şi în cunoştinţă de cauză şi să poată să-şi urmărească investiţiile de la noi din platformă.

O campanie Ziarul Financiar Seedblink Cognizant Softvision și Banca Transilvania
Innovation Partner: