ZF IT Generation

ZF IT Generation. Investor Watch. Cristian Dascălu, GapMinder & Techcelerator: Vedem în continuare în piaţă o corecţie a evaluărilor. Se pune accent pe problema pe care o rezolvă un start-up tech, pe piaţa vizată şi pe modelul de business

20 ian 2023 Autor: Ioana Nita

„Cred că anul acesta vom vedea mai multe runde de investiţii decât în 2022. Vom vedea şi multe runde de tip «bridge».“

Ecosistemul local de start-up-uri tech va fi în continuare marcat şi anul acesta de o corecţie la nivelul evaluărilor proiectelor, în contextul actual economic şi geopolitic de la nivel global şi local, iar accentul se va pune pe problema concretă pe care un start-up vrea să o rezolve, piaţa vizată şi modelul de business. Dar numărul de investiţii nu se va reduce faţă de 2022 şi este posibil să se deruleze mai multe runde de finanţare de tip „bridge“, în condiţiile în care unele start-up-uri activează în industrii care încă nu şi-au revenit după impactul pandemiei sau care sunt acum afectate de condiţiile actuale de piaţă, susţine Cristian Dascălu, partener în cadrul GapMinder VC şi managing partener în cadrul Techcelerator.

„Acum planurile pozitive pe partea de evaluări nu mai sunt o constantă, ci poate planurile mai negative vizavi de perspectiva de creştere sunt cele care ajung să fie etichetate ca realiste şi acest lucru începe să fie înţeles de tot mai mulţi antreprenori. Nu pentru că ne dorim noi să fie aşa în cadrul Techcelerator sau în cadrul GapMinder, ci pentru că aceasta este corecţia care se întâmplă în întreaga lume, plecând de la burse şi multiplicatorii pe care companiile vor să îi obţină. La fel se întâmplă şi cu evaluările şi cu grija antreprenorului faţă de proiectele, soluţiile pe care le aduc în piaţă“, a precizat el în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch, adăugând că acum paradigma din ecosistemul local de start-up-uri a evoluat.

„Este o paradigmă mult mai con­cen­trată pe valoarea adăugată pe care o aduci într-o piaţă, mult mai concentrată pe rezul­tatul pe care tu îl poţi genera acolo, mult mai concentrată pe eficienţa soluţiei pe care o aduci, aplicabilitatea ei. Se iau în calcul mult mai mult modele de distribuţie, adopţia unei soluţii în etapele ei iniţiale, pentru că nu mai putem să venim cu scuza că suntem încă la început de drum. Şi cred că ne permitem în România şi în Europa Centrală şi de Est să spunem că nu mai suntem un ecosistem la început, cred că începem să depăşim etapa de început, să ne îndreptăm către o primă maturitate şi să ne asumăm mult mai mult schimbarea pe care trebuie s-o generăm în jur, toate venind la pachet cu adopţie, cu tracţiune, cu evaluări de început. Şi apoi, pe măsură ce dovedeşti factorii de creştere, să îţi multiplici evaluările respective.“

În prezent, este foarte important ca un start-up să ia o finanţare încă din primii ani de existenţă pentru a ajunge treptat la eva­luări tot mai mari pe măsură ce businessul prinde tracţiune şi începe să se dezvolte.

„Noi le spunem antreprenorilor, mai ales în programele de accelerare din Techelerator, şi mai ales în cele de «investment readiness», faptul că cel mai important este să începi să ai o evaluare pentru că dacă tot amâni un an, doi ani, să iei o rundă şi să începi parcursul acestor evaluări, pierzi vremea şi pierzi din valoarea ta, căreia îi poţi demonstra foarte uşor multiplicarea“, a subliniat Cristian Dascălu. Totodată, a menţionat el, noii fondatori de start-up-uri au o mentalitate diferită, veniind cu „lecţiile învăţate“, fie din propriile experienţe – alte start-up-uri, fie din exemplele altor antreprenori.

În pofida contextului de piaţă dificil şi incert, investiţiile în start-up-urile locale de tehnologie vor continua şi anul acesta şi vor fi poate chiar în număr mai mare decât în 2022, după cum consideră Cristian Dascălu.

„Partea de investiţii nu s-a stopat nici în 2020, nici măcar în 2021 şi nici în 2022. Şi din ce vedem, cred că în 2023 vor fi puţin mai multe, ceva mai multe runde decât cele din 2022. Aceste noi runde vor fi un mix. Vor fi runde pe care le vor lua companiile care vor adopta strategia «bridge-ului», pentru că în anumite industrii lucrurile încă nu-şi revin, iar în unele industrii poate că nu-şi vor reveni niciodată. Dar, dacă ne uităm, de exemplu, la industria de turism, călătoriile s-au reluat, se revine chiar la cotele din 2019, deci sunt industrii care după un impact major îşi revin, iar companiile din aceste industrii vor face runde noi, relativ standard pe noi evaluări, desigur, pe această corecţie care se păstrează la nivel transversal.“

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR