ZF IT Generation

ZF IT Generation. Mădălin Ioniţă, director executiv, Asociaţia Măgurele Science Park: Ne dorim ca două echipe care au trecut prin Laser Valley Bootcamp 2024 să meargă pe urmele SeedPods, să se dezvolte

19 iun 2024 Autor: Adrian Seceleanu

Lucian Stroie, agile coach, BCR: În toate iniţiativele de susţinere a ecosistemelor de start-up-uri pe care BCR şi entităţile din grupul BCR le susţin,  încercăm să îmbinăm, pe de-o parte, transferul de knowledge cât şi sesiuni punctuale, discuţii mai în detaliu cu participanţii la astfel de evenimente.

Asociaţia Măgurele Science Park, unul dintre organizatorii Laser Valley Bootcamp, o competiţie care urmăreşte stimularea creării de echipe de studenţi, cercetători şi antreprenori care să ducă la transformarea unor proiecte de cercetare în afaceri, are ca obiectiv ca două dintre echipele câştigătoare din acest an să devină start-up-uri, după modelul SeedPods, câştigător al ediţiei de anul trecut.

„După un an de zile de la momentul la care am lansat anul trecut bootcampul,  putem să ne lăudăm ca echipă organizaţională cu un startup, cu un IMM (denumit SeedPods – n. red.) care a câştigat anul acesta la Innovation Labs, hackathonul din 2024, premiul de Best Product. Echipa este închegată, mai au şi alte surse care i-ar putea ajuta, îi sprijinim în continuare, deci anul acesta ne-am stabilit ca ţintă să avem minimum două echipe care să fie ajutate, şi să-şi dorească să meargă mai departe“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mădălin Ioniţă, director executiv, Asociaţia Măgurele Science Park.

Proiectul SeedPods, înfiinţat de o echipă de cercetători români, a creat de la zero o soluţie complexă ce permite plantarea automatizată de copaci, chiar păduri întregi cu ajutorul unor drone, totul fiind calculat la centimetru pentru a ţine cont de toată „logica“ naturii din eco­sistemele de pădure.

Evenimente precum acest bootcamp, organizat în parteneriat cu BCR şi susţinut de organizaţia Launch România, urmăresc să pună în valoare platforma de la Măgurele şi să creeze legături între cercetători, studenţi şi antreprenori / companii, a spus Ioniţă.

Proiectul de la Măgurele a fost iniţiat de către Consiliul Judeţean Ilfov, Primăria Măgurele şi IFIN HH şi în colaborare cu Universitatea Politehnică de Bucureşti şi Universitatea din Bucureşti. “De ce un parc ştiinţific şi tehnologic la Măgurele? În  primul rând datorită infrastructurii pan-europeane care există la Măgurele şi în al doilea rând datorită unei platforme în domeniul fizicii care poate fi ajutată să fie mult mai eficientă în ceea ce se întâmplă ca activitate şi exploatare a rezultatului de cercetare. Deci există cunoaştere, există dorinţă, există posibilitate, resursă umană, financiară, materială, ca să fie dezvoltat acest proiect strategic în această regiune”, a explicat Mădălin Ioniţă.

Proiectul ar urma să primească o finanţare de câteva zeci de milioane de euro pentru a-şi continua dezvoltarea. “Proiectul a avut unele modificări, în primul şi în primul rând, prin sursa de finanţare. Iniţial s-a marşat pe un credit bancar. În perioada imediat următoare, datorită noilor surse de finanţare care au apărut, s-a focalizat iniţiatorul pe fonduri nerambursabile. Proiectul a fost, datorită eforturilor colegiilor de la Consiliul Judeţean Ilfov, declarat proiect strategic al regiunii Bucureşti-Ilfov şi aprobat de către Comisia Europeană, în acest sens. Până la sfârşitul acestui an, în principiu, ar trebui să fie depusă documentaţia pentru ca acest contract să fie semnat. Finanţarea se va ridica la 65 de milioane de euro grant la care se adaugă încă 15 milioane de euro ca şi activităţi neeligibile vor fi sprijinite, finanţate de către Consiliul Judeţean Iufov din alte surse de finanţare. Obiectivul major a fost şi este în continuare să desfăşurăm un set, o paletă de servicii cu valoare adăugată în regiune, astfel încât să creştem competitivitatea economică la nivel regional. Ok, nu focalizându-ne doar pe stakeholderii sau pe părţile interesate din regiune. E clar că va trebui să ieşim să lucrăm la nivel naţional, la nivel internaţional, dar trebuie făcut ceva să învăţăm să lucrăm în colaborare mult mai mult”.

În plus faţă de Laser Valley Bootcamp, eveniment realizat cu susţinerea BCR şi cu suportul echipei de la Launch Romania, pe platformă au loc şi alte evenimente. ”Noi facem şi alte tipuri de evenimente, să ştiţi, nu stăm într-un singur eveniment anual şi lucrăm împreună cu colegii, au început evenimentele tip meet-up prin care ne ducem împreună la fiecare Institut Naţional de Cercetare de Dezvoltare de aici de pe platformă. Deja am avut trei astfel de evenimente, este foarte important să sprijinim ca mediul de afaceri să înţeleagă ce există aici pe platformă, atât cunoaştere cât şi infrastructură. Aici sunt laboratoare de testare, sunt laboratoare de standardizare, sunt infrastructuri noi în care nu va ajunge niciodată să investească un IMM.  Nici nu e cazul să investească toată timpul cât le are deja dezvoltate aici”, a declarat Mădălin Ioniţă.

Acest tip de evenimente sunt esenţiale pentru dezvoltarea ecosiste­mului de start-up-uri şi până la urmă a economiei, a punctat Lucian Stroie, agile coach în cadrul BCR, una dintre cele mai mari bănci locale, care susţine acest eveniment. „Unele iniţiative pe care le avem sunt cele clasice ca la orice bancă, dar avem şi o zonă de dezvoltare a societăţii şi sunt mentor pentru noile companii care vor să se dezvolte, să-şi clarifice obiectivele, să treacă la următorul nivel. Am făcut asta cu mai multe ocazii şi Laser Valley 2024  este cea mai recentă dintre ele. Aici continui o tradiţie pe care am început-o acum câţiva ani, din zona de social finance. Noi ca organizaţie avem o istorie, venind din zona Fundaţiei Erste, care a plecat de la premisa că o organizaţie poate creşte, o organizaţie în domeniul financiar poate creşte foarte bine dacă şi economia creşte. Suntem ca o barcă care plutim pe economie. Scopul nostru este de a ridica cât putem economia, pentru că astfel încât să ne ridicăm şi noi nivelul nostru”.

În primul rând, la asemenea evenimente contează ca participanţii să vină cu idei, să aibă deschiderea să le prezinte şi să caute coechipieri alături de care să le dezvolte şi care să vină cu perspective noi. “Pitch-urile au fost, în primul rând,… mă bucur că au fost multe. Au fost peste 20.  Uneori contează cantitatea mai mult decât calitatea pentru că primul criteriu este să fie idei, ca să ai de unde selecta. E important şi că a fost diversitate. Au fost o grămadă de zone acoperite de la cele tradiţionale pentru startup-uri - idei de produse software, până la lucruri mai aplicate, lucruri mai palpabile, mai fizice, care ajută viaţa  oamenilor, au fost idei cu potenţial de impact în societate, idei care pot fi scalate şi idei care duc dinspre sfera laboratorului, spre sfera aplicaţiei în viaţa omului de zi cu zi “, a spus Stroie. În discuţiile cu echipele „scopul nostru nu este să transferăm knowledge. Toată lumea are Google, toată lumea ştie să găsească informaţie. Scopul nostru este să creăm în mintea celor care vor să ducă un proiect mai departe conştientizarea unor anumite întrebări, unor anumite nevoi“, a explicat Stroie.

Rolul mentorilor este acela de a le oferi perspective noi echipelor de proiect. “Discuţiile noastre au loc  în dorinţa de a-i ajuta pe membrii echipelor să vadă lucrurile şi din perspectiva comercială, a oamenilor care au o cultură a unei corporaţii care se uită la multe, multe lucruri. Scopul nostru este de a creşte rata de supravieţuire a proiectelor. (…) Pentru mine, succesul acestui eveniment înseamnă că, pe de o parte, am învăţat despre nişte idei noi,  iar o altă dimensiune a succesului ar putea fi că am reuşit prin întrebările şi discuţiile pe care le avem să creez, nu şapte companii, să contribuim la cristalizarea a două idei care împreună au şanse mai mari de supravieţuire”

Lucian Stroie, agile coach, BCR: Ceea ce ne propunem este să îi ajutăm pe fondatori să conştientizeze anumite probleme.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR