ZF IT Generation

ZF IT Generation. Mădălina Ilie, fondator Manna Foods Solutions, dezvoltator imprimantă alimentară 3D: Până în decembrie anul acesta vrem să obţinem o finanţare de circa 3,5 milioane euro pentru a putea trece în etapa următoare

31 iul 2020 Autor: Ioana Nita

Manna Foods Solutions lucrează la realizarea unei imprimante alimentare 3D de mici dimensiuni pe care să o poată prezenta în faţa investitorilor.

Manna Foods Solutions, un start-up local ce lucrează în prezent la dezvoltarea unei im­pri­mante alimentare 3D, are în plan să ob­ţină anul acesta o finanţare de circa 3,5 milioane de euro pentru a putea trece în etapa de prototip industrial din cadrul proiectului.

Proiectul, numit Reebo, se află în prezent în faza de prototip experimental, etapă în care echipa Manna Foods Solutions lucrează la realizarea unei imprimante alimentare 3D de mici dimensiuni pe care să o poată prezenta în faţa investitorilor.

„Reebo este practic prima imprimantă alimentară 3D care este concepută să funcţioneze în sistem vending-machine şi de aici posibilităţile sunt nenumărate tehnologic vorbind pentru că acest sistem permite mul­tiple capete de de­punere a mate­ria­lului, capa­ci­ta­te mare de cartuşe şi pro­­duse alimentare care vin «ready-to-eat» sunt gata de consum, nu mai necesită gătire. Lu­crăm acum la pro­to­tipul experimental. Reebo ca şi prototip experimental poate face sandwichuri şi prăjituri care sunt ready-to-eat, personalizate, iar clientul final îşi poate seta caloriile”, a declarat în cadrul ZF IT Ge­ne­ration Mădălina Ilie, fondator al Manna Foods Solutions. Ea a povestit că ideea pro­iec­tului Reebo a apărut în ultima parte a anului 2018.

„În acea perioadă lucram la un alt proiect food-tech legat de nişte produse alimenatre destinate situaţiilor de urgenţă şi uzului miliar. Reebo a apărut în urma acelui proiect şi este abia la primul capitol. A apărut mai degrabă cu o viziune a felului în care va arăta alimentaţia viitorului în contextul dezvoltării global al dezvoltării tehnologice rapide, a creşterii populaţiei gloabe şi a nevoii de sustenabilitate. Nu pentru că sunt subiecte în trend, ci din contră, pentru că omenirea are nevoie de soluţii care să permită acces facil la alimente sigure şi personalizate în funcţie de nevoile nutriţionale.”

Imprimanta alimentară 3D Reebo va putea realiza sandwichuri şi prăjituri din ingrediente naturale în doar câteva minute, după cum susţine start-up-ul.

Cum se foloseşte însă mai exact imprimanta alimentară 3D Reebo de către utilizatori?

„Toată lumea cunoaşte aparatele coffee vending-machine. Reebo vine dotată cu un meniu touchscreen de pe care clientul îşi poate alege ingredientele, îşi setează caloriile, achită prăjitura sau sandwich-ul şi aşteaptă până la 3 minute să îi fie livrate într-un ambalaj bio-degradabil. Maşina este dotată cu cartuşe alimentare în care sunt ingredientele. Aici este şi noutatea tehnologică - avem numeroase capete de depunere. Ce înseamnă asta? Că utilizatorul poate alege o varietate de gusturi”, a explicat Mădălina Ilie. Dacă utilizatorul nu doreşte să ia contact cu echipamentul, acesta poate da comanda şi plăti direct din aplicaţia de mobil dedicată atunci când se află lângă aparat. Aplicaţia mobilă va fi dezvoltată în faza de prototip industrial.

Fiind o imprimantă în sistem vending Reebo poate fi instalată pe stradă, în locuri cu trafic pietonal intens sau în clădiri de birouri. „Astfel toată lumea poate avea acces la ea şi la un produs cu raport calitate-preţ este mult mai bun decât un produs de fast-food, de la restaurantele din jurul birourilor sau de la magazinele din jurul blocurilor.”

Proiectul Reebo este compus din trei faze până va putea ajunge în etapa comercială. „Prima este cea de prototip experimental, rolul acestei faze fiind să arătăm că ideea şi conceptul nostru sunt fezabile, se pot realiza. A doua etapă este prototipul industrial, care cuprinde şi un laborator alimentar în care se va testa imprimanta şi în acelaşi timp se vor testa şi consumabilele pentru că businessul Manna Foods Solution pe proiectul Reebo înseamnă pe de-o parte imprimanta Reebo, iar pe de altă parte consumabilele aferente imprimantei. În cadrul acestui laborator şi în această fază de prototip industrial se fac de asemenea pilotare, validarea, măsurătorile, analizele atât pentru imprimante,c-t şi pentru consumabile. Concluziile trase din această etapă vor fi utilizate pentru linia de producţie pentru a scuti timp şi bani pentru acea etapă. Pentru linia de producţie, tot atunci se va face şi strategia go-to-market”, a precizat fondatoarea Manna Foods Solutions.

Acum, următoarea etapă a proiectului este cea de prototip industrial. „Practic, aceasta va seta toţi parametri pentru linia de producţie şi tot atunci vom avea o colaborare cu medici nutriţionişti care ne vor ajuta să facem reţetele pentru fiecare tip de pastă astfel încât ele să fie echilibrate din punct de vedere nutriţional, din toate punctele de vedere medicale, de alimentaţie, de siguranţă ş.a.m.d.”

Pentru a trece la următoarea etapă, echipa Manna Foods Solutions are însă nevoie de finanţare şi ia în considerare atât obţinerea de fonduri europene nerambursabile, cât şi obţinerea unor investiţii private, având în vedere complexitatea şi amploarea proiectului.

„Pe de-o parte aplicăm în octombrie la EIC Horizon 2020 – un fond al UE pe partea de cercetare-dezvoltare, adică sunt practic nişte fonduri de risc pe această zonă. Pe de altă parte avem discuţii şi cu investitori cu venture capital-uri, am început să abordăm şi fonduri de investiţii. Facem în paralel acest lucru pentru că în tehnologie este foarte important să fii primul pe piaţă şi atunci vrem să grăbim lucrurile. Cu cât găsim finanţele mai repede pentru următoarea etapă, cu atât şi Reebo va ajunge mai repede pe piaţă.”

Până acum, în etapa de prototip experimental, proiectul Reebo a fost realizat din fonduri proprii ale echipei Manna Foods Solutions, însă pentru a putea trece în următoarea etapă de prototip industrial start-up-ul are nevoie de o finanţare considerabilă.

„Pentru partea de prototip industrial suma este de cercetare-dezvoltare practic şi ajunge la circa 3,5 milioane euro. Sperăm ca până la finalul acestui an să avem deja măcar direcţia de finanţare, astfel încât din ianuarie să ştim de unde plecăm. În octombrie aplicăm la Horizon 2020, avem discuţii în prezent cu câteva venture capital-uri şi vedem ce se va finaliza. Deadline-ul pe care noi ni l-am dat pentru obţinerea finanţării sau garantarea obţinerii finanţării este decembrie anul acesta.”

Urmăreşte zilnic emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR