ZF IT Generation

ZF IT Generation. Marius Preplicean, fondator al Swift Sight – soluţie AI pentru supraveghere video: Dezvoltăm o soluţie inteligentă care transformă camerele în „senzori de comportament“

30 mai 2024 Autor: Ioana Nita

Soluţia dezvoltată de Swift Sight a fost expusă în cadrul conferinţei Black Sea Defense Aerospace Exhibition (BSDA) 2024.

Swift Sight, un start-up pornit de un student al Academiei Tehnice Militare, lucrează în prezent la dezvol­tarea unei soluţii care transformă sistemele tradiţionale de supraveghere video în sisteme inteli­gente, dar care poate fi comer­cializată totodată şi cu un dispozitiv pentru a putea fi folosit şi la distanţă. Soluţia, bazată pe tehno­logia AI, se adresează atât institu­ţiilor guver­na­mentale, cât şi in­sti­tu­ţiilor priva­te, echipa Swift Sight având ca obiec­­tiv să obţi­nă acre­­di­tă­­rile ne­ce­sare pentru a putea furniza solu­ţia către NATO.

„La bază există sistemul convenţional de camere, doar că totul este foarte pasiv. Atunci că tu înregistrezi în gol nişte cadre, trebuie să ai un om în spate care să le interpreteze. Şi evident că pe partea umană apar erori - dacă nu ai dormit bine într-o noapte sau dacă ai avut ceva pe plan personal, nu poţi să fii la fel de eficient. Iar noi încercăm să suplinim şi să eliminăm aceste probleme prin adăugarea unei reţele neuronale de detecţie de obiecte în plan incipient, dar în urma rezultatelor produse de acea reţea, programatic le evaluăm şi aşa putem să definim un comportament. Acum nu mai suntem pasivi când vine vorba de securitate, suntem proactivi. Totul prinde viaţă. Nu mai este o cameră simplă, este un senzor de comportament“, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Marius Preplicean, fondator al Swift Sight. El a adăugat că soluţia poate fi folosită pe sisteme vechi de supra­veghere video, dar şi cu un dispozitiv nou dezvoltat tot de start-up.

„Soluţia poate scala pe infrastructurile deja existente, dar o putem oferi şi sub formă de dispozitiv pe care poţi să îl lansezi, de exemplu, într-o zonă de interes.“

„Chiar dacă tu nu ai acces la o sursă de curent sau chiar la o reţea, această reţea neuro­nală fiind scalată şi pe micro­controlere, consumul de energie este mic şi putem să ataşăm o susă de energie mobilă şi să lansăm dispozitivul undeva în câmp sau într-o zonă de interes. Iar cu ajutorul protocolului radio putem să transmitem pachete sub formă text cu ceea ce se întâmplă de fapt pe acele camere video“, a precizat Marius Preplicean.

El a pornit proiectul pe baza lucrării sale de licenţă, acum fiind în ultimul an de studiu de la Academia Tehnică Militară.

„Swift Sight este de fapt proiectul meu de licenţă. De acolo am plecat. Având acces la acest domeniu militar, ştii cam ce înseamnă un sistem bun de securitate şi am descoperit câteva lacune în ceea ce avem noi acum. Aşa că am zis să le corectez, să le îmbuntăţesc, să augmentez factorul uman şi să elimin din erorile lui.“

În prezent, produsul dezvoltat de Swift Sight se află în stadiul de MVP funcţional, start-up-ul având în plan ca în etapa următoare să testeze soluţia în cât mai multe scenarii posibile.

„Am discutat cu persoanele interesate de produsul nostru şi ne vor oferi şi acest <<playground>> în care putem să facem o analiză a senzorului nostru comportamental şi să îl îmbunătăţim, să ajungă la stadiul de produs real. Evident, când vorbeşti de zona asta de securitate, intervine şi o suită de protocoale pe care trebuie să le îndeplinesti, aprobări ş.a.m.d., aspecte birocratice absolut necesare, pentru că nu poţi să te joci cu aceste date sensibile. Este vorba de înregistrare video până la urmă, procesare de imagini, şi trebuie să fim îndeplinim cerinţele GDPR. Noi suntem deja GDPR compliant, în comparaţie cu sistemele vechi. Dacă noi nu detectăm o anomalie, nu o înregistrăm, nu stocăm cadrele, pe când sistemele vechi le înmagazinează o anumită perioadă de timp chiar dacă tu nu ai făcut nimic rău în acele cadre.“

Start-up-ul speră ca soluţia să fie disponibilă pe piaţă începând cu anul viitor, modelul de monetizare urmând să se bazeze pe subcripţii pentru actualizări de software şi mentenanţă.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR