ZF IT Generation

ZF IT Generation. Matei Stratan, fondator şi CEO al Ogre AI - platformă AI pentru prognoze în sectorul energetic: Vom folosi finanţarea pentru a accelera extinderea în Europa şi pentru dezvoltarea de noi produse. Ţintim să ajungem la 25-30 de clienţi până la finalul anului 2024

13 sep 2024 Autor: Ioana Nita

Anul acesta, Ogre AI ţinteşte venituri de 3 milioane de lei ♦ Start-up-ul şi-a mărit echipa la 20 de persoane şi continuă să recruteze ♦ Până la sfârşitul anului, echipa Ogre AI va lansa o versiune complet nouă a aplicaţiei, cu o raportare îmbunătăţită pentru a ajuta traderii din sectorul energetic.

Ogre AI, start-up-ul româno-britanic care a dezvoltat o platformă bazată pe tehnologia inteligenţei artificiale pentru prognoze în sectorul energetic, şi-a propus să accelereze extinderea în Europa, odată cu atragerea ultimei runde de finanţare în valoare de 2,93 milioane de euro, bani ce vor fi utilizaţi atât pentru partea de marketing şi vânzări, cât şi pentru extinderea echipei şi îmbunătăţirea continuă a soluţiilor sale. În prezent, start-up-ul are în total 20 de clienţi, printre care se numără jucători mari din industria energetică cum ar fi Verbund, Alliander, Alive Capital, Renovatio, E.ON, MVM Group, având totodată în derulare 15 proiecte-pilot, dar şi încă 35 de oportunităţi în pipeline.

„Strategia pe termen scurt este să scalăm în Europa, în special în zona DACH, în partea de vest şi chiar ţările nordice. Iar pe termen lung, după ce reuşim să luăm în 2026 o nouă finanţare, va trebui să atacăm piaţa din SUA şi piaţa din Asia, poate chiar Orientul Mijlociu şi Africa în funcţie de oportunităţi“, a precizat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Matei Stratan, fondator şi CEO al Ogre AI. El a adăugat faptul că pentru 2024 compania ţinteşte să ajungă la 25-30 de clienţi.

Ogre AI a dezvoltat cinci produse distincte pentru diferite segmente ale sectorului energetic. „Avem un produs dedicat producătorilor, în special pe energia regenerabilă, pentru estimarea producţiei. Mai avem un produs pentru furnizori şi distribuitori pentru prognoza consumului de energie, care merge mână în mână cu un modul nou pentru prognoza prosumatorilor. Avem un produs pentru distribuitori şi transportatori de energie pentru estimarea CPT-ului (consumul propriu tehnologic – n. red.). Mai nou lucrăm şi cu operatorii de infrastructuri de încărcare electrică pentru maşini electrice, iar în plus, avem şi un produs pentru detectarea anomaliilor şi fraudelor în consumul de energie“, a explicat Stratan.

Principalul său produs de prognoză se bazează pe algoritmi avansaţi de machine learning şi are capacitatea de a gestiona impredictibilitatea surselor de energie regenerabilă, cum ar fi energia solară şi eoliană, precum şi variaţiile în cererea de piaţă. Acest lucru permite operatorilor de energie să îşi optimizeze operaţiunile, să-si reducă costurile, să gestioneze riscurile financiare şi să răspundă mai bine provocărilor generate de tranziţia energetică.

În ceea ce priveşte modelul de business, Ogre AI operează pe bază de abonament. „Tariful este în funcţie de mărimea unităţii de producţie sau în funcţie de numărul de consumatori pe care îl are un furnizor. Poate să fie înceapă de la 100 euro pe lună şi să ajungă până la câteva mii de euro sau chiar mai mult pe lună“, a menţionat fondatorul şi CEO-ul Ogre AI.

Pentru anul curent, start-up-ul estimează că va încheia cu venituri de 3 milioane de lei, de zece ori mai mari faţă de 2023. „Anul trecut a fost un an slab din punct de vedere al veniturilor. Am avut şi probleme cu încasarea proiectelor pentru că s-au derulat pe o perioadă mai lungă. Dar anul acesta sperăm să terminăm cu 3 milioane de lei încasări“, a punctat el.

În acest context, start-up-ul va folosi noua finanţare pentru a accelera atragerea de clienţi din străinătate şi dezvoltarea platformei.

„Practic, cea mai important lucru va fi consolidarea echipei, cea de vânzări, cea de marketing şi, bineînţeles, cea tehnică. O parte din aceste fonduri se vor duce către promovarea soluţiei, deci în partea de marketing şi tot ce înseamnă ea. Şi, bineînţeles, costurile operaţionale care sunt însemnate, având în vedere că totuşi construim ceva destul de dificil, cu o competiţie mare şi cu o componentă importantă de cercetare“, a explicat Stratan.

Runda nouă de finanţare a fost condusă de VERBUND X Ventures - fondul de investiţii al principalului furnizor de energie electrică din Austria, căruia i-au alăturat şi o parte dintre investitorii existenţi - Early Game Ventures, Soulmates Ventures, MMC Greater London Fund - şi Sofia Angels Ventures. În total, investiţiile în proiectul Ogre AI au ajuns în prezent la circa 5,6 milioane de euro.

În prezent, echipa Ogre AI discută cu o serie de potenţiali clienţi din mai multe ţări din Europa şi nu numai, ciclul de vânzare fiind însă lung, având în vedere că este vorba de companii foarte mari, tip enterprise.

„Săptămâna asta, de exemplu, am avut discuţii cu clienţi din Austria şi Germania. Am început să lucrăm cu Aliander, care este cel mai mare distribuitor din Olanda. Am lucrat cu EnergyApp din Slovacia. Începem acum să lucrăm şi în Republica Moldova, cu un partener local“, a menţionat el, adăugând că start-up-ul are în total circa 15 proiecte pilot şi 35 de oportunităţi în pipeline.

Cum ajută însă soluţia Ogre AI companiile din sectorul energetic?

„Cel mai căutat lucru este, bineînţeles, calitatea prognozei pentru că asta îi ajută să reducă costurile şi, în al doilea rând, ar fi automatizarea procesului de prognoză. Câteodată, la anumite companii, mai ales companii de tip enterprise, durează foarte mult şi atunci o automatizare ajută în primul rând foarte mult că le salvează din timp, iar după aceea prognoza produsă îi ajută să reducă costurile“, a precizat Stratan.

Până la sfârşitul anului, Ogre AI planifică să lanseze o versiune complet nouă a platformei sale. „Lucrăm la o versiune complet nouă a aplicaţiei care ar urma să fie gata într-o fază preliminară undeva la sfârşitul anului, dar cu o raportare complet schimbată ca să ajute foarte mult traderii. Practic, va arăta complet diferit, cu o experienţă de utilizator mult îmbunătăţită“, a dezvăluit Matei Stratan, subliniind angajamentul companiei pentru inovaţie continuă şi adaptare la nevoile clienţilor din sectorul energetic.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR