ZF IT Generation

ZF IT Generation. Paul Pop, cofondator şi CEO al Neurolabs – tehnologie computer vision pentru retail: Am ajuns la investiţii de 4,5 mil. euro. Următoarea rundă de finanţare vrem să o luăm în 2024. Până atunci ne-am propus să ajungem la venituri anuale de 1 milion de euro

21 iul 2022 Autor: Ioana Nita

Soluţia dezvoltată de Neurolabs este folosită deja de lanţuri mari de supermarketuri din România, Spania şi Marea Britanie, printre acestea numărându-se Auchan pe plan local şi Uvesco în Peninsula Iberică.

Start-up-ul Neurolabs, axat pe dezvoltarea unei tehnologii care permite antrenarea automată a algoritmilor de computer vision, vrea ca până la următoarea rundă de finanţare, prognozată pentru 2024, să ajungă la venituri anuale de un milion euro, indicator care să îi ateste totodată şi validarea soluţiei de către piaţă. Echipa Neurolabs a dezvoltat o tehnologie computer vision dedicată industriei de retail, care le permite lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri să îşi monitorizeze şi gestioneze mai uşor stocurile de produse de la raft. Până acum, start-up-ul a atras în total investiţii de circa 4,5 milioane euro, ultima finanţare primită, în mai anul acesta, fiind de 3,4 milioane euro.

„În momentul de faţă planul este să ne consolidăm în Europa, iar la runda următoare obiectivul va fi America. Runda următoare de finanţare va fi undeva la începutul lui 2024. Momentan ne e destul de greu să ştim cum va fi piaţa atunci şi cum ne vom dezvolta până atunci, dar în principal vrem să avem validare din partea pieţei pentru că atunci ne va fi mult mai uşor să justificăm orice orice sumă. Iar validare din partea pieţei înseamnă în principal venituri de un milion de euro anual“, a declarat în cadrul emisiunii Paul Pop, cofondator şi CEO al Neurolabs. El a demarat proiectul Neurolabs în toamna anului 2018, împreună cu alţi doi români cu care a studiat la Universitatea din Edinburgh  - Patric Fulop şi Remus Pop.

„Am pornit împreună cu doi colegi din Baia Mare acum trei ani şi jumătate şi am început Neurolabs cu o misiune destul de simplă: să schimbăm felul în care se livrează algoritmii de computer vision. Ce înseamnă asta mai exact? În momentul de faţă auzim destul de mult de inteligenţa artificială aplicată în computer vision specific, procese prin care se automatizează unele acţiuni vizuale - ce face un om cu ochii, fac maşinile cu camera.“

„Dar toate procesele de antrenare a acestor algoritmi sunt manuale, în sensul că ai nevoie de un om care să îi spună calculatorului «uite aici ai o cutie de medicamente» de 50-100 de ori până când înţelege calculatorul despre ce e vorba. Aşa că Neurolabs a pornit la drum să schimbe tot acest proces, să îl facă mai simplu, să îl facă accesibil multor programatori, multor oameni care nu au neapărat un doctorat în computer vision. Ne propunem să facem acest lucru într-un mod diferit folosind realitatea virtuală şi lăsând calculatorul să antreneze algoritmi acolo“, a explicat Paul Pop cum a început povestea Neurolabs.

La început, echipa Neurolabs a vrut să dezvolte o soluţie care să recunoască automat mâncarea la restaurate de tip cantină, astfel încât să automatizeze procesul de check-out, însă la scurt timp a izbucnit pandemie şi atunci start-up-ul s-a reorientat către industria de retail, însă pe termen mai lung, planul este ca tehnologia de computer vision dezvoltată să fie adaptată şi pentru alte industrii.

„Am început cu retail pentru că mi se pare industria care are cel mai mic grad de intrare faţă de industria auto sau de imagini medicale. De exemplu, în retail dacă faci o greşeală de începători te costă un pachet de Doritos sau ceva de genul acesta, dar dacă greşeşti în industria de automobile atunci s-ar putea sa faci un accident şi nu se permite aşa ceva. Aşa că pentru noi ca start-up cu fonduri limitate şi oameni limitaţi ca număr, am decis să mergem pe retail pentru că este totuşi o tehnologie inovativă, este o tehnologie care are nevoie de câţiva ani ca să ajungă la maturitate. Şi atunci am spus că în retail avem libertatea de a crea acum ceva nou şi de a experimenta cu algoritmii, iar mai apoi putem să ne gândim la aplicaţii şi în alte sectoare”, a precizat Paul Pop, adăugând că în industria de retail sunt mai multe operaţiuni care ar putea fi automatizate cu algoritmii Neurolabs.

„O aplicaţie destul de simplă este monitorizarea stocului la raft. Aici atât brandurile, cât şi supermarketurile sunt interesate să fie produse pe raft în momentul care în care vin clienţi în magazin. Este o chestie destul de simplă, dar foarte complex de executat într-un supermarket mare cu oameni puţini şi fără prea multe resurse din partea supermarketului. Aşa că ce facem noi: avem o cameră fixă sau mobilă care face o poză la raft, iar pe baza imaginii ne dăm seama ce produse sunt acolo, dacă sunt bine aranjate, dacă lipsesc şi de acolo trimitem unele alerte pentru departamentul de management al magazinului sau de achizitii şi aşa mai departe. Aplicaţia pe retail este destul de simplă ca descriere, dar cu un impact destul de mare în special la nivelul execuţiei operaţionale.”

Neurolabs a reuşit să ia o primă finanţare în vara anului 2020 care s-a situat la circa un milion de euro. Finanţarea a venit de la Lunar Ventures, Techstart Ventures şi 7 Procent Ventures. Cele trei fonduri de investiţii străine au continuat să susţină start-up-ul şi au investit şi la cea de-a doua rundă de finanţare de 3,4 milioane euro anunţată în mai anul curent. Runda a fost însă susţinută de fondul de capital de risc LAUNCHub Ventures din Bulgaria. Mare parte din finanţare va merge către dezvoltarea tehnologiei în continuare, dar şi în zona de vânzări şi business development.

Acum încercăm să ne extindem în Europa în mai multe multe ţări, în principal în ţări care au aceleaşi ambalaje pentru că aşa este mai uşor pentru noi. În momentul în care ai un produs cu ambalaj de România poţi merge relativ cu acelaşi algoritm în Bulgaria, în Ungaria, etc. - te uiţi pe spatele ambalajului şi vezi acolo toate limbile în care este acceptat.”

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR