ZF IT Generation

ZF IT Generation. Radu Constantinescu, CEO & cofondator, Qualitance. Compania locală de consultanţă IT Qualitance îşi va păstra brandul şi va continua să lucreze cu clienţii existenţi după ce va fi preluată de francezii de la Alten

12 oct 2022 Autor: Adrian Seceleanu

O lecţie învăţată după 15 ani de la fondarea companiei: „un lucru pe care l-aş face diferit ar fi să fiu mult mai pragmatic în a îngusta focusul şi a înţelege că nu orice bătălie trebuie câştigată“.

Compania locală de IT Qualitance îşi va păstra brandul şi va continua să se concentreze pe baza actuală de clienţi şi după ce se va finaliza tranzacţia prin care grupul francez Alten, cu afaceri anuale de 3 mld. euro, va deveni unicul proprietar al companiei.

„Qualitance va continua activitatea sub identitatea curentă de Qualitance, vom păstra echipa curentă şi eu voi rămâne CEO în următorii ani, deci practic vom avea o continuitate. Vom păstra concentrarea pe clienţii existenţi şi pe creşterea lor, deci intenţia nu este de a muta ingineri care serveau nişte clienţi către alţi clienţi ai grupului, ci din contră, de a continua şi a extinde focusul către aceeaşi bază de clienţi. Bineînţeles toate acestea pot fi accelerate şi facilitate şi de apartenenţa la acest grup mai mare“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Radu Constantinescu, co-fondator şi CEO al Qualitance.

Tranzacţia este analizată în prezent de Consiliul Concurenţei. Qualitance a ajuns la o echipă de 220 de specialişti şi dezvoltă produse şi businessuri digitale pentru organizaţii mari şi startup-uri, fiind prezentă în Europa, America de Nord şi Australia. Printre clienţii companiei se numără companii mari locale şi globale, de la BCR şi BT pe plan local până la News Corp, Virgin, IKEA sau Johnson & Johnson.

Alten, grup de consultanţă şi servicii de tehnologie şi inovaţie înfiinţat în 1988 în Franţa, are o echipă internaţională de peste 45.000 de angajaţi, dintre care 90% ingineri.

Fondatorii Qualitance au mai avut discuţii în trecut privind o eventuală tranzacţie, dar această opţiune a fost luată serios în calcul doar în ultimii ani, a explicat Constantinescu.

„Mult timp nu am luat în considerare zona de fuziuni şi achiziţii într-un mod, să spunem, (...) mai degrabă marginal ne-am uitat la chestia asta. Pe de altă parte, odată cu creşterea oricărei organizaţii, creşterea organică la un anumit moment nu mai e aşa uşoară. Şi atunci sunt diverse abordări. O abordare este să integrezi noi companii, dar să faci chestia asta consistent şi cu o strategie. O altă abordare este să intri ca parte într-un grup mai mare şi în felul ăsta să beneficiezi de ceea ce înseamnă puterea de scalabilitate a unui grup. Noi am ridicat de exemplu o finanţare printr-o emisiune de bonduri în 2019 în ideea de a creşte amprenta noastră internaţională, inclusiv prin achiziţii. La momentul respectiv a apărut Covid şi lucrurile nu s-au mai întâmplat aşa cum ne doream noi atunci. Şi ca atare am început să ne uităm şi la opţiunea cealaltă.“

„A fost un context de aşa natură în care având aceste discuţii cu Alten am văzut că, pe de o parte există o viziune comună legată de impactul pe care vrem să le creăm la nivelul clienţilor noştri şi cultura inginerească pragmatică; în acelaşi timp am constatat că există şi o complementaritate cel puţin în piaţa regională - în sensul că noi suntem prezenţi în nişte industrii în care ei poate sunt mai puţin activi, avem un mod de lucru care ar putea fi aplicat poate şi către nişte clienţi ai grupului. Ca atare am căpătat încredere că acest nou parteneriat va avea potenţial şi va crea valoare în continuare clienţilor noştri existenţi dar şi potenţial unor noi clienţi“.

 

Ce a mai declarat Radu Constantinescu în cadrul interviului:

Planul de creştere rămâne cel pe care deja ni l-am propus şi când am lansat emisiunea de bonduri, care ajunge la maturitate anul acesta. Practic anul trecut am reuşit să creştem undeva la 30 la sută, cred că anul acesta vom reuşi să menţinem acelaşi nivel de creştere. Desigur că anii trecuţi noi am fost preocupaţi de mai multe aspecte, inclusiv am investit în platforme, în componente reutilizabile, am făcut şi un spin-off de produs - Flowx. Acum Qualitance este o companie care se concentrează pe zona de consultanţă şi servicii şi încearcă să creeze cât mai mult valoare clienţilor lor şi în acelaşi dorim să ne uităm şi la zona de eficienţă, de creştere eficientă, nu doar creştere pur şi simplu.

O astfel de tranzacţie durează mult mai ales dacă nu ai făcut până atunci o astfel de tranzacţie la un nivel de genul acesta. Probabil că odată ce operezi tranzacţii, devine mai uşor. Dar e o durată în care atât vânzătorul trebuie cumva să se obişnuiască un pic cu perspectiva, să o înţeleagă, să vadă viitorul şi în acelaşi timp sunt foarte multe detalii care trebuie discutate şi analizate pentru că nimeni nu-şi doreşte să facă o tranzacţie, care să creeze apoi surprize pentru ambele părţi. Deci este o perioadă de cunoaştere, care poate dura de la un an şi jumătate, între un an şi un an şi jumătate mă gândesc că este standard. În cazul nostru cred că vorbim de un an, legat de aceste discuţii. Cred că o decizie informată, că până la urmă nicio tranzacţie nu este sigură până când se semnează, oricare dintre părţi se poate răzgândi sau poate considera că nu este potrivit. Cred că mai abordarea corectă este să nu fie unica opţiune tranzacţia ci să existe şi un plan B.

Cred că un lucru pe care l-aş face diferit ar fi să fiu mult mai pragmatic în a îngusta focusul şi a înţelege că nu orice bătălie trebuie câştigată. Noi în principiu am avut să spunem ambiţia ca în orice iniţiativă în care ne-am băgat să o şi ducem la capăt, să o şi câştigam, ceea ce într-un fel e bine dar câteodată merită mai mult să investeşti energia în nişte zone mai înguste.

Qualitance este o companie de tehnologie pe care am înfiinţat-o în 2007 împreună cu Ioan Iacob. Noi doi am fost colegi de liceu şi am pornit de la proiecte de consultanţă locale cu companii de tehnologie foarte mari cum ar fi IBM, după care am migrat fără să renunţăm la businessul iniţial către clienţi din Statele Unite zona California, Silicon Valley, unde am început să facem proiecte de tehnologie administrate de către noi. Acest pas bineînţeles a presupus o înţelegere a pieţei locale pe care am reuşit să o avem şi aducând alături de noi adviseri. În anul 2016 ne-am gândit că pentru o companie preocupată de software cea mai naturală complementaritate este să înţelegem şi zona de creare de produs, zona de înţelegere în detaliu a nevoilor clienţilor şi construirea unor produse digitale folosind abordări de tip rapid prototyping sau design thinking şi aşa am achiziţionat şi am integrat în Qualitance o companie Launch Podium care se ocupa cu zona asta inclusiv ceea ce acum definim ca UX/UI. Şi din acel moment am început să derulăm proiecte de transformare digitală, inovaţie în duet folosind o abordare pe care am rafinat-o în timp şi punând alături şi cele mai noi tehnologii şi o înţelegere a experţilor vizavi de domeniile în care am furnizat soluţii.

Portofoliul de clienţi a fost unul important mai ales că Alten este o companie care are o filozofie de creştere distribuită. Deci practic preocuparea lor nu este să deservească cu toate sucursalele aceiaşi clienţi pe care-i au deja. Deci portofoliul de clienţi este important. Echipa de leadership este importantă şi cred că au remarcat potenţialul echipei. De asemenea cred că modul în care lucrăm şi experienţa acumulată în cei 15 ani de operare au fost iarăşi foarte importanţi. Şi evident alinierea de viziune.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR