♦ Platforma 123Credit a fost lansată în luna februarie a anului 2022 ♦ În septembrie 2022 a atras o investiţie în valoare de 3 milioane de euro.
Start-up-ul 123Credit, care a dezvoltat o platformă care facilitează accesarea mai multor tipuri de credite – precum credit de nevoi personale, de consum sau credit ipotecar -, dezvoltă instrumente bazate pe inteligenţă artificială (AI) pentru a reduce la câteva minute timpul necesar utilizatorilor să aleagă creditul potrivit.
„Prin fluxurile digitale, prin verificările pe care le putem face, prin analizele care rulează automat pe sistemele noastre şi prin experţii pe care-i avem, putem să asigurăm o ofertă personalizată şi potrivită unui client în câteva minute. De la câteva zile cât durează în mod tradiţional. Iar procesul de reducere a acestui timp continua pentru că am început să dezvoltăm tooluri AI care momentan sunt în fază de test, ne jucăm cu ele şi vedem exact cum se vor implementa. Cu ele vom reduce şi mai mult procesul“, a spus Sebastian Piu, fondator al platformei 123Credit, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, rubrica Start-up Update.
El consideră că o companie care nu are în plan utilizarea şi adopţia inteligenţei artificiale va avea de pierdut şi nu va mai fi competitivă pe piaţă.
„Fără AI compania va avea de pierdut pe termen mediu şi lung. Noi am început să explorăm soluţii de utilizare a inteligenţei artificiale pentru centralizarea tuturor normelor şi procedurilor din băncile şi IFM-urile din România, astfel încât sistemul să înveţe şi să decidă cât mai uşor care finanţare este potrivită pentru fiecare profil de client în parte. Extindem zona aceasta anul acesta şi către echipa de specialişti 123Credit, astfel încât ei să aibă acces la toate informaţiile legate de tipurile de credit, condiţiile de finanţare şi tot ceea ce presupune o consultanţă şi o expertiză de specialitate pe care să o ofere unui client. Mai departe, tot inteligenţa artificială ne va ajuta în viitor şi ne uităm foarte atent în direcţia asta să analizăm şi să agregăm mai bine datele pe care le avem, astfel încât să înţelegem obiceiul de consum al clienţilor noştri şi să putem să-i orientăm cât mai rapid către finanţarea potrivită.“
Platforma lansată la începutul anului 2022 a intermediat în 2024 credite în valoare de peste 121 de milioane de euro finanţate de la diverse bănci, IFN-uri şi instituţii financiare din România.
„Dacă la finalul lui 2023 am reuşit să intermediem un an întreg credite în valoare de aproximativ 23 de milioane de euro, zilele trecute am închis raportările pentru şi la luna decembrie 2024 şi anul s-a închis cu peste 121 de milioane de euro finanţare. Deci avem o creştere de aproape şase ori. Ritmul nostru de creştere lună pe lună, în ultimele 18 luni, a fost în medie de 24,3% în fiecare lună. Ne-am depăşit luna anterioară cu cel puţin 24%“, a mai spus Sebastian Piu, adăugând că cea mai mare cerere de credit este în zona de finanţare ipotecară - pentru achiziţia de imobile.
„În momentul de faţă, în portofoliul nostru în jur de 75-80% dintre clienţi aplică şi obţin credite ipotecare. Restul se duc în zona de de credite de consum, atât microfinanţare, cât şi credite de consum de la bănci.“
Start-up-ul atras în septembrie 2022 o finanţare de 3 milioane de euro, iar anul acesta are în plan deschiderea unei noi runde de investiţii.
„Explorăm ideea atragerii unei noi finanţări. Acum avem un întreg pipeline de dezvoltare tehnologică care are nevoie de bani. Din fericire, în momentul de faţă reuşim să funcţionăm cu ceea ce deja am primit şi ceea ce generăm. Compania a devenit profitabilă. La fel, după un an şi puţin de operare, la începutul lui septembrie 2024, în mai puţin de 18 luni de funcţionare activă şi training activ pe platformă am reuşit să trecem de pragul de breankeven. Dar pentru scalare accelerată, aşa cum ne dorim să se întâmple, explorăm ideea deschiderii unei noi runde de finanţare în 2025“, a mai spus Sebastian Piu.
El a adăugat că nu este nimic cert în momentul de faţă şi suma pe care start-up-ul ar urma să o ridice în urma finanţării din acest an nu este stabilită încă.
„În momentul de faţă nu este nimic cert, aşa că foarte multe detalii nu pot să ofer, dar analizăm, luăm în calcul şi dezvoltările pe care vrem să le facem, fluxurile pe care vrem să le implementăm, sistemele pe care vrem să le adoptăm şi cum va evolua din punct de vedere marketing în următorii ani 123Creit şi apoi vom ajunge la o sumă. Dar din moment ce am atras 3 milioane euro în ultima rundă, cu siguranţă suma la care ne gândim este una egală sau mai mare“, a punctat fondatorul start-up-ului.
Ce a mai spus Sebastian Piu la ZF IT Generation
Piaţa de investiţii în start-up-uri a crescut, dar investiţiile pentru România provin în principal din Europa Centrală şi de Est. Ne uităm la România, Polonia, Bulgaria şi chiar şi la zona Croaţiei. Practic, această regiune conlucrează, existând atât investitori privaţi, cât şi fonduri de tip VC, care cunosc business-urile din România, au mai realizat investiţii şi sunt deschişi să continue finanţarea pentru dezvoltarea companiilor. În ceea ce priveşte cifrele investite în companii din România, datele publice disponibile arată o evoluţie clară. În 2022, sumele investite în startup-uri şi companii româneşti erau de aproximativ 80 de milioane de euro, iar în 2023 au depăşit 130 de milioane de euro. Pentru 2024, încă nu am datele exacte, dar un articol recent menţiona că investiţiile de risc în startup-urile din România, doar în al doilea trimestru, s-au ridicat la peste 50 de milioane de euro. Aşadar, piaţa este efervescentă.
Schimbarea pe care o observ în prezent în abordarea fondurilor de investiţii şi a VC-urilor este că trendul pare să fie diferit faţă de anii anteriori, în special faţă de 2022-2023, când ideile şi MVP-urile erau finanţate mult mai uşor. În acest moment, focusul investitorilor se îndreaptă mai degrabă către business-uri deja consolidate, care au o bază certă de clienţi şi un model de afaceri validat. Investiţiile nu mai vizează doar crearea unui business, ci mai degrabă consolidarea şi scalarea acestuia.
Generăm venituri prin comision de succes, pe care îl primim de la partenerii noştri – bănci şi IFN-uri. Odată ce un credit este aprobat şi finanţat, partenerii noştri ne plătesc un comision pentru intermediere.
S-au întâmplat foarte multe lucruri în 2023, iar în 2024 şi mai multe. Am lăsat la final partea de leasing, deoarece este un proiect foarte nou pentru noi. A fost lansat la sfârşitul lunii octombrie – începutul lunii noiembrie 2024 şi este încă în dezvoltare. Este însă o direcţie strategică importantă, iar obiectivul nostru este să creăm sisteme avansate de analiză şi identificare a soluţiilor de finanţare prin leasing pentru companii.
În ceea ce priveşte realizările din 2023, dar mai ales din 2024, cea mai importantă este evoluţia accelerată a companiei. Am pornit ca un startup aflat la început de drum şi, deşi rămânem un startup, ne-am consolidat semnificativ atât din punct de vedere al poziţiei pe piaţă, cât şi financiar.
Încă din primul trimestru al anului 2024, am reuşit să implementăm integrări esenţiale cu baze de date relevante pentru analiza finanţării clienţilor noştri, precum Biroul de Credit şi ANAF. Am fost prima companie de brokeraj – dacă putem folosi acest termen – care a implementat aceste integrări, oferind astfel utilizatorilor posibilitatea de a-şi verifica scorul de credit şi eligibilitatea direct în aplicaţie. Astfel, clienţii pot şti clar ce finanţare pot accesa în funcţie de veniturile lor.
Tot în 2024, am continuat procesul de extindere a reţelei de parteneri, început încă din 2023. În prezent, colaborăm cu peste 30 de instituţii financiare, inclusiv bănci şi IFN-uri. De asemenea, am consolidat echipa de experţi, deoarece modelul nostru de business combină atât componenta online, cât şi cea offline.
Am fost foarte norocos în ceea ce priveşte formarea echipei, deoarece pasiunea pe care am investit-o eu şi asociatul meu în acest proiect a fost uşor de transmis către profesioniştii pe care i-am intervievat şi care ni s-au alăturat. Vorbim despre specialişti cu expertiză incontestabilă în domeniul lor, ceea ce a fost un mare avantaj. De exemplu, anul trecut, două poziţii esenţiale – Director Digital şi Marketing Manager – care erau neacoperite la începutul lui 2024, au fost ocupate de profesionişti cu experienţă solidă. Directorul Digital, deşi român, lucra până acum exclusiv cu fintech-uri din Marea Britanie şi Statele Unite, iar acum s-a alăturat 123Credit, aducând cu el atât expertiza, cât şi dorinţa de a face parte dintr-un startup inovator. Am reuşit să atragem oameni potriviţi, care cred în direcţia noastră şi contribuie cu cunoştinţele lor la creşterea companiei. Această creştere accelerată de care vorbeam mai devreme nu mi se datorează doar mie, ci întregii echipe – de la specialiştii în digital şi tehnologie până la IT, dezvoltatori, testeri, oameni din operaţiuni şi procesare. Într-un timp scurt, am reuşit să formăm o echipă dedicată şi pasionată, ceea ce ne ajută să evoluăm rapid şi să ne dezvoltăm frumos.
Acoperim întreaga ţară. Sediul central este în Bucureşti, însă, de exemplu, Directorul Digital lucrează din Timişoara. În prezent, echipa noastră de experţi numără peste 120 de oameni şi acoperă 28 de judeţe şi 39 de oraşe.
Momentan, operăm doar în România, dar planul nostru de dezvoltare include extinderea în Europa Centrală şi de Est. Acesta este un subiect pe care probabil îl vom aborda începând cu 2026, deoarece, până atunci, ne concentrăm pe consolidarea platformei pe piaţa locală. Investim masiv în optimizarea sistemelor şi în dezvoltarea tehnologică, astfel încât să obţinem integrări cât mai profunde cu instituţiile financiare. Scopul nostru este ca experienţa digitală a clienţilor să fie cât mai avansată şi mai eficientă.
În acest moment, raportat la volumul de credite generate, suntem în top trei companii de intermediere credite din România. Avem suportul băncilor şi al IFN-urilor, cu care ne integrăm pentru digitalizarea procesului de accesare a creditelor. De exemplu, în prezent derulăm un proiect prin care îmbunătăţim accesarea online a creditelor de nevoi personale, integrând un sistem de scoring furnizat de Sapiens, o companie americană de profil.
Digitalizarea în România mai are un drum lung de parcurs până să devină o realitate completă pentru toţi utilizatorii, dar se fac progrese mari. Băncile investesc puternic în optimizarea fluxurilor online, atât pentru accesarea conturilor curente, cât şi pentru finanţare. În prezent, doar creditele de consum şi de nevoi personale pot fi accesate 100% online. În cazul celor ipotecare, procesul poate începe digital, dar, din cauza legislaţiei şi a implicării evaluatorilor şi notarilor, semnarea contractului trebuie să aibă loc fizic, în bancă. Cu toate acestea, se lucrează intens la optimizarea sistemelor şi la îmbunătăţirea proceselor pentru a face accesarea creditelor cât mai eficientă.
Tot mai mulţi oameni încep să înţeleagă avantajele digitalizării. Acum nu mai este nevoie să mergi din bancă în bancă, poţi alege fie să aplici direct prin internet banking-ul băncii preferate, fie să mergi într-o sucursală cu fluxuri digitale optimizate. O altă variantă este utilizarea unui agregator precum 123Credit, care centralizează ofertele, analizează profilul clientului şi oferă soluţii personalizate, crescând şansele de obţinere a finanţării dorite.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE