♦ Printre particularităţile tehnice ale maşinii se numără caroseria monococă din fibră de carbon şi un motor electric proiectat şi fabricat integral de către studenţi, o performanţă reuşită de doar alte două echipe din lume ♦ Echipa concurează cu universităţi din întreaga lume care au bugete de 10-12 ori mai mari.
O echipă de studenţi de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) a dezvoltat de la zero un vehicul solar în urma unei investiţii totale de peste 200.000 de euro. Vehiculul, numit Sol Invictus, este al patrulea model creat de echipa TUCN Racing Team, care se pregăteşte acum să participe cu el la World Solar Challenge - o cursă de anduranţă de peste 3.000 km care presupune traversarea Australiei. Sol Invictus face parte dintr-un proiect de cercetare pornit în urmă cu şase ani.
„Proiectul a început în anul 2019. Un profesor de la universitatea noastră a urmat un master în Franţa şi acolo a auzit prima dată de conceptul de vehicul solar. Era o echipă în cadrul universităţii din Franţa şi când s-a întors în ţară a încercat mult timp să pună bazele unui astfel de proiect şi iată-ne aici, în 2025, încă făcând astfel de vehicule“, a spus Sebastian Şuteu, team manager al TUCN Racing Team, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Vehiculul de anul acesta este o tricicletă electrică, cu o caroserie aerodinamică de 6 metri lungime, realizată dintr-o singură bucată de fibră de carbon (monococă), şi acoperită cu 6 metri pătraţi de panouri fotovoltaice. Aproximativ 90% din maşină este fabricată în cadrul universităţii, cu sprijinul unor firme partenere. Cea mai mare realizare a echipei este însă motorul electric.
„Motorul l-am dezvoltat noi şi, din câte ştiu eu, suntem a treia echipă din toată lumea care a reuşit această performanţă. Mai este echipa din Japonia şi echipa din Germania care îşi dezvoltă motoarele singuri, restul sunt motoare de serie, cumpărate“, a explicat el. Performanţa motorului a fost deja validată în condiţii extreme, la o cursă de 24 de ore pe circuitul de la Zolder, Belgia.
Dezvoltarea unui astfel de prototip este un efort considerabil, atât ca timp, cât şi financiar, a punctat coordonatorul echipei TUCN Racing Team: „Dacă luăm şi partea de cercetare-dezvoltare, de proiectare, de organizare, deci tot a durat circa 8 luni, iar partea de montare şi de fabricare şi de testare a vehiculului, a durat aproximativ 3 luni de zile.“ Costurile pentru maşina de anul acesta s-au ridicat la circa 230.000 de euro, sumă acoperită din sponsorizări de la companii locale şi naţionale. „Noi concurăm cu echipe care au bugete de 10-12 ori mai mari. Ne mândrim cu faptul că reuşim să facem acest lucru cot la cot cu cei care au bugetele mai mari“, a subliniat Sebastian Şuteu.
În prezent, cea mai mare provocarea pentru echipă este însă atragerea finanţării de care are nevoie pentru a putea participa la competiţia World Solar Challenge din Australia.
„Anul acesta ne-am propus să participăm la Campionatul Mondial World Solar Challenge, care presupune traversarea continentului australian, de la nord la sud, pe drumuri publice, într-un timp de 7 zile. Se merge doar pe timp de zi, adică de la ora 8 dimineaţa la ora 5 după-masa. Este o cursă de anduranţă, prin care diferite universităţi vin cu vehiculele lor şi încearcă acest <<challenge>>, pentru că nu e neapărat o cursă, ci mai mult o provocare. Iar acum suntem în căutare de sponsori pentru că avem mare nevoie de finanţare pentru a putea acopri toate costurile aferente călătoriei pentru 20 de studenţi“, a menţionat el.
Pe termen lung, proiectul vizează crearea unei echipe de bază stabile, pentru a asigura continuitatea şi a dezvolta vehicule pe perioade mai lungi, şi nu exclude posibilitatea ca tehnologia dezvoltată, precum motorul, să stea la baza unui viitor spin-off de business.
„Ar fi ideal să funcţionăm ca o firmă, însă trebuie să păstrăm acest aspect legat de faptul că sunt nişte studenţi care sunt într-un mediu în care sunt încurajaţi, unde greşeala este tolerată pentru a putea inova mai departe. Şi atunci trebuie să ne întâlnim undeva la mijloc între cele două aspecte şi, într-o formă sau alta, să găsim o soluţie.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE