ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ce sfaturi are pentru antreprenori unul dintre liderii celui mai valoros start-up tech pornit din România: Andreea Baciu, chief culture officer, UiPath: Cultura organizaţiei este insuflată încă de la început de fondatorii start-up-ului. Este foarte important ca oamenii care se alătură fondatorilor să aibă aceleaşi valori şi viziune

12 sep 2022 Autor: Ioana Nita

♦ Cultura organizaţională a unicornului UiPath este acum într-o evoluţie, în condiţiile în care s-au produs schimbări după listarea la Bursa de la New York a companiei cu ADN românesc ♦ Nu există prag anume privind numărul de angajaţi dintr-o companie de la care trebuie să existe un manager dedicat resurselor umane ♦ Programatorii nu trebuie să se agaţe cu dinţii de produsul creat de ei dacă acesta nu se vinde pe piaţă. Trebuie să ia foarte mult feedback de la clienţi şi să îmbunătăţească constant produsul.

Cultura organizaţională este un element cheie pentru succesul oricărei companii, în condiţiile în care doar prin oameni un business poate exista şi evolua, iar aceasta se insuflă încă de la înfiinţarea start-up-ului de către fondatori, fiind foarte important ca toţi cei care se alătură echipei să împărtăşească aceleaşi valori şi aceeaşi vi­ziune în ceea ce priveşte produsul dezvoltat şi nu numai. Totodată, este necesar ca oa­me­nii pe care îi aduc fondatorii în start-up-urile lor să fie persoane pe care să se poată baza pe termen lung, fiindcă succesul unui produs nu vine în câteva luni, ci în câţiva ani buni de muncă, consideră Andreea Baciu, chief culture officer în cadrul unicornului UiPath şi advisor în echipa de consilieri a start-up-ului local Nestor.

„Produsul, oricât de bun ar fi, şi oricât de deştept ar fi algoritmul, oricât de bine pozi­ţio­nat în piaţă ar fi, oricât de avansat ca şi tehnologie, până nu îl cumpără clientul care vine şi zice: produsul acesta îmi aduce valoa­re sau tehnologia asta face ceva - creşte pro­duc­tivitatea, mă ajută în eficienţă, scade cos­tu­rile, îmi accelerează creşterea, etc., orice in­dicator de business au ei pe care îl măsoa­ră, nu este suficient. În acelaşi timp, este mai important ca în primul rând să asculte ce zic aceşti clienţi şi să vadă ce spun, să fie într-ade­văr un produs care este vandabil şi pe care clienţii l-ar cumpăra, şi în al doilea rând să facă lucrurile astea cu oameni care sunt acolo pe termen lung pentru că într-un start-up, de la idee la a genera primul produs, la a-l pune în piaţă şi după aceea la a începe să îl creşti sunt ani, nu luni. Şi atunci oamenii pe care-i aduc lângă ei au nevoie de o rezilienţă incredibil de mare, au nevoie să creadă cu tărie în beneficiile produsului şi să vadă viziunea ce va fi atinsă la un moment dat, dacă va fi atinsă, şi să comunice foarte direct şi foarte deschis între ei, adică nu este loc de politici, nu este loc de a lăsa pe mâine ce poţi face astăzi“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Sfatul Expertului, Andreea Baciu. Ea a adăugat că activitatea dintr-un start-up este foarte intensă, se lu­crează un număr considerabil de ore, şi chiar sunt oameni care şi-au pus viaţa personală pe pauză tocmai pentru a face o treabă foarte bună legat de viziunea pe care au avut-o cu produsul pe care l-au lansat.

„Nu este neapărat sănătos aş spune, dar este nevoie de un apetit foarte mare în a vrea să pui ceva în piaţă pe care un client cel puţin să îl cumpere şi după care să începi să lucrezi cu el uşor, uşor, în a îmbunătăţi continuu.“

Andreea Baciu a intrat în echipa UiPath în iulie 2019 pe poziţia de VP Global Talent Development, iar din aprilie 2021 a devenit Chief Culture Officer, ea având o experienţă vastă, de peste 15 ani în managementul resurselor umane în cadrul unor companii mari, atât de pe plan local, cât şi din străinătate.

Cum s-a creat cultura organizaţională în cadrul UiPath? „Daniel (Dines - n.red.) şi cofondatorul lui Marius (Tîrcă - n.red.) împreună cu acea mână de oameni care a creat UiPath acum câţiva ani buni s-au asigurat că există practici sănătoase, că oamenii sunt recunoscuţi şi premiaţi şi crescuţi şi promovaţi pe meritocraţie şi nu pe altceva. Au fost foarte atenţi la a primi feedback-ul din partea clienţilor care de la început a fost la scară globală. Am plecat din România, dar ne-am extins în mai mult de 40 de ţări şi atunci tonul s-a dat de la top în primul rând. Şi al doilea factor pe care l-aş menţiona a fost aducerea unor oameni în organizaţie pe aceleaşi criterii de comportament, fiindcă altfel din păcate se strică cultura. Şi atunci în momentul în care aduci oameni care au aceleaşi valori, care vor aceleaşi lucruri, care se implică la fel de mult, care sunt modeşti în ceea ce priveşte rezultatul muncii lor, cultura devine munca fiecăruia şi prin simplul fapt de a te comporta într-un anume fel şi nu în alt fel, de a lua decizii într-un fel şi nu în alt fel, a contat foarte mult. Rolul meu este mai puţin în a crea acum pentru că este o cultură care se simte, este palpabilă. Oamenii care vin noi în organizaţie ne dau feedback în mod constant că este diferit la noi, deşi ştiau că este diferit, dar când o simt este într-adevăr diferit“, a precizat ea, menţionând totodată şi faptul că odată ce creşte compania, evoluează şi cultura organizaţională.

„După listarea la bursa din anul trecut din aprilie este din ce în ce mai greu să te menţii acolo numărul unu, unii îi spun că este mai uşor să ajungi numărul unu decât să te menţii. N-am neapărat o perspectivă personală, dar este foarte greu pentru că acum nu trebuie să mai dovedim magia tehnologiei, pe asta o dovedesc clienţii noştri, dar trebuie să menţinem creşterea care nu este uşoară şi să o facem în mod profitabil. Şi se mai schimbă lucrurile. IPO-ul în sine ca şi milestone în călătoria noastră a fost unul pe care ni l-am dorit, l-am dus la bun sfârşit, dar acum deja ne gândim care este pasul următor şi cum se schimbă ADN-ul culturii pentru a deveni într-adevăr o companie generaţională, sustenabilă care să fie aici şi peste 100 de ani şi care va schimba modul în care lucrează oamenii în mod absolut. Deci suntem mai degrabă într-o evoluţie a culturii, păstrând un echilibru între ce oprim, ceea ce păstrăm şi ce creştem din cultura anterioară de dinainte de listare, şi o evoluţie în lucrurile pe care trebuie să le schimbăm pentru a ajunge ce ne dorim să ajungem.“

 

Ce sfaturi are Andreea Baciu pentru fondatorii de start-up-uri:

# Eu aş spune ca în momentul în care au un „proof of concept“, oricât ar fi de limitat şi de micuţ, să îl dea repede în piaţă ca să primească feedback şi să acţioneze extrem de repede în ceea ce priveşte feedback-ul pe care îl primesc pentru că trebuie să afle foarte repede dacă ce au gândit într-adevăr se va vinde. Mai ales în zona de tehnologie, oamenii sunt brilianţi şi incredibil de deştepţi şi modul lor de gândire în a scrie cod este fenomenal şi foarte bine că există şi că îşi dedică viaţa în a face tehnologii care ne fac viaţa mai uşoară. Însă, în acelaşi timp, un programator va face un cod de dragul codului şi de mulţumirea şi satisfacţia propriei munci. Dacă produsul acela nu se vinde din diverse motive, uită-l. O atenţionare mică în ceea ce priveşte dorinţa fondatorilor de a pune în piaţă ceva în care ei cred foarte tare, dar pe care nimeni nu îl cumpără. Asta este o zonă de watch out.

# În acelaşi timp testează mult şi în baza feedback-ului primit îmbunătăţeşte produsul. Dacă vorbim despre 2-3 ani deja, poate la prima rundă de investiţii, apoi în momentul în care te gândeşti la strategia de „go to marketing“. Ok, am validat produsul, este bun, de cine avem nevoie ca să îl punem în piaţă? Acolo este un moment foarte important aici sunt şi cei de la Nestor acum. Cum să faci să scalezi ca produsul tău validat de clienţi să ajungă la cât mai multe companii. Şi atunci investiţia într-o forţă de vânzări şi într-un motor de marketing foarte bine pus la punct contează, pentru că este o competiţie acerbă. Rare sunt produsele unice care apar şi sunt „disruptive“. Şi atunci majoritatea fondatorilor lucrează pe ceva care este un pic diferit sau mai mult diferit de ce există deja pe piaţă şi acea diferenţiere dacă ştiu ei să o poziţioneze şi să o promoveze cum trebuie este extraordinar.

# În al treilea rând aş spune să îşi aducă oameni lângă ei care cred în aceleaşi lucruri şi cu care se înţeleg atât de bine încât să aibă acea motivaţie intrinsecă şi rezilienţă în a lucra zi şi noapte ani la rând. Este o calitate mai rară şi de fiecare dată când întâlnesc un astfel de om mă îndrăgostesc instant şi sunt oameni faini în România, chiar sunt, aşa că le urez mult succes fondatorilor, visătorilor care vor să schimbe lumea şi sperăm din suflet să aibă rezilienţa să o şi facă.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR