ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Boost. Ciprian Jichici, Microsoft regional director şi antreprenor în tehnologie: Fără platforme de cloud computing precum Microsoft Azure multe idei de start-up-uri tech nu s-ar fi materializat

7 mai 2021 Autor: Adrian Seceleanu

„Tot ceea ce fac are legătură cu inteligenţa artificială şi machine learning şi pe de altă parte cu platforme de cloud.“

Dezvoltarea puternică a platfor­melor de cloud computing din ultimii ani şi accesibilitatea acestora - inclusiv din punctul de vedere al modelelor de utilizare şi monetizare - a fost şi continuă să reprezinte un factor esenţial de susţinere pentru start-up-urile care vin cu idei noi de produse şi servicii în diferite domenii, spune Ciprian Jichici, una dintre cele mai titrate voci din industria locală de tehnologie - care deţine mai multe poziţii în cadrul gigantului american Microsoft, dar este şi un antreprenor în serie, implicat în mai multe proiecte locale şi internaţionale.

El este director regional Microsoft, implicat inclusiv în programul dedicat start-up-urilor, dar şi membru în programul Microsoft most valuable professionals pe zona de inteligenţă artificială şi, mai recent, şi pe zona de quantum computing. El este şi CEO şi acţionar al companiei de IT Genisoft şi membru în echipele mai multor companii şi start-up-uri internaţionale: Solliance, Musiq.ai şi, cel mai recent, Baseline.

„Utilizarea pe scară largă a cloud computingului, în cazul nostru a platformei Microsoft Azure, reprezintă elementul-cheie dacă pot să mă exprim aşa în succesul lansării acestor start-up-uri. Multe dintre ideile la care ne-am gândit atât la Musiq.ai, cât şi la Baseline şi la celelalte start-up-uri cu care lucrez nu s-ar fi materializat sau poate că nici nu

le-am fi luat în calcul dacă nu am fi avut cumva această plasă de siguranţă în spate, a unei platforme cum este Microsoft Azure, unde ştiam că pentru iniţiativele acestea speciale de tipul inteligenţă artificială, machine learning unde avem nevoie de volume de date şi de putere de calcul foarte mare, dar pentru perioade neliniare - adică am nevoie în următoarele zece ore de exemplu de sute de maşini virtuale extrem de puternice după care două zile nu am nevoie, după care din nou am nevoie şi aşa mai departe“, a declarat Ciprian Jichici în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

„Această plasă de siguranţă a fost extrem de importantă şi cred cu tărie că ea va contribui mai departe la succesul acestor iniţiative.“

„Musiq.ai este o platformă care îşi propune să ajute atât producătorii de emisiuni radio cât şi proprietarii staţiilor radio să îmbunătăţească modul în care răspund aşteptărilor ascultătorilor pe zona de playlist-uri muzicale. Musiq.ai face câteva lucruri destul de interesante şi anume analizează în timp real toate topurile pe zona de streaming. Discutăm aici de iTunes, de YouTube, de Spotify, de Deezer şi aşa mai departe, colectează aceste date şi face predicţii legate de evoluţia popularităţii anumitor melodii, a anumitor artişti sau case de discuri pe care mai apoi le transformă în recomandări aliniate cu specificul demografic al ascultătorilor fiecărei staţii radio care foloseşte platforma. Este foarte mult machine learning implicat în această poveste şi machine learning pe volume relativ mari de date”, a explicat el.

Proiectul Baseline vizează pe de altă parte problema ştirilor false care se răspândesc rapid pe reţelele sociale, a continuat Ciprian Jichici. “Baseline nu încearcă să stabilească o anumită cantitate de adevăr ci încearcă să urmărească într-un mod cât se poate de obiectiv ce se întâmplă în media online, delegând practic decizia calitativă utilizatorului. Altfel spus Baseline nu îşi propune să îţi spună că un anumit lucru este adevărat sau fals ci să coreleze o anumită afirmaţie cu toate celelalte afirmaţii care se fac în spaţiul online. Altfel spus la Baseline am introdus un concept pe care de altfel ne-am propus să îl şi patentăm în SUA, conceptul de microfapt. Ce facem? Analizăm tot ce se publică în media online, avem în momentul de faţă acces la peste 25.000 de surse de date, care acoperă aproape tot ce publică online, din care extragem aceste microfapte şi le calculăm un scor de aşa numit suport”.

 

Ce a mai declarat Ciprian Jichici în cadrul emisiunii:

► A devenit oficială o altă întreprindere la care lucrez de mult timp, Baseline, care este un startup în zona analizei a tot ceea ce se întâmplă în media online, este un start-up pornit în SUA care deja a stârnit destul de mult interes şi am provocarea extraordinară să mă ocup de partea de inteligenţă artificială şi machine learning. De altfel cam la toate lucrurile în care sunt implicat firul roşu dacă pot să spun aşa trece prin două elemente importante - pe de o parte tot ceea ce fac are legătură cu inteligenţa artificială şi machine learning şi pe de altă parte cu platforme de cloud, fără de care probabil multe dintre aceste iniţiative nu s-ar fi putut materializa sau în orice caz nu s-ar fi putut materializa atât de repede pe cât au făcut-o folosind resurse de cloud.

► Ca parte din programul Microsoft Regional Directors lucrez împreună cu divizia de start-up-uri a Microsoft, Microsoft for Startups, unde particip într-un program care oferă consiliere şi divers sfaturi pe zona tehnologică, arhitecturală şi de business pentru start-up-urile care sunt înrolate. În ultimii doi ani şi jumătate, trei ani de zile activitatea pe această zonă de start-up-uri a crescut foarte mult ca volum, ca procent raportat la activitatea mea generală. Aceste implicări sunt pe de o parte extrem de interesante, pe de altă parte extrem de provocatoare pentru că fiecare proiect, prin specificul pe care îl are, încearcă să schimbe lucrurile cumva într-un anumit domeniu. Dincolo de asta rămân proiectele deja tradiţionale, cele legate de inteligenţa artificială şi machine learning aplicate în activităţi mai aproape de mainstream, soluţii pe zona de vânzări, de analiză a comportamentului clienţilor, soluţii pe zona de recunoaştere video. Atât la Genisoft care este o companie din România, cât şi la Solliance care este un partener Microsoft global, aceste proiecte merg înainte.

► Se vede o accelerare semnificativă în această zonă. Poate să sune puţin paradoxal acest lucru având în vedere criza prin care încă trecem, dar se vede o creştere semnificativă în această zonă, probabil este legată şi de o mutare, un transfer consistent spre zona de online, foarte multe procese de business mutându-se aproape integral unele dintre ele către această zonă.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR