ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Amarisia Florei, cofondatoare GreenDAO – platformă de comerţ şi acces la infrastructură verde: Ne-am propus ca până la jumătatea anului viitor să avem platforma funcţională

3 sep 2024 Autor: Ioana Nita

Echipa GreenDAO estimează că platforma va ajuta aproximativ 1.000 de entităţi să îşi implementeze sisteme de energie verde o dată la doi ani.

Start-up-ul local GreenDAO, care dezvoltă în prezent o soluţie alternativă pentru accesul la infrastructură verde, şi-a propus ca la jumătatea lui 2025 să lanseze platforma într-o primă versiune în care membrii îşi vor putea comer­cializa produsele şi serviciile, iar treptat să creeze şi întregul său mecanism de creditare pentru im­plementarea proiectelor de energie verde. Practic, platforma va oferi o soluţie alternativă de finanţare pentru implementarea sistemelor de energie verde, permiţând bene­ficiarilor să returneze valoarea investiţiei prin propriile bunuri şi servicii.

„Noi dorim să ne ajutăm membrii să devină independenţi energetic şi am venit în întâmpinarea lor cu un sistem alternativ de finanţare. Asociaţia noastră va atrage fonduri şi va crea o rezervă financiară din care vrem să oferim membrilor noştri o alternativă, o punte financiară prin care ei să poată să îşi achiziţioneze sistemele de energie verde“, a explicat Amarisia Florei, cofon­datoare a GreenDAO, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. 

Pentru a valida conceptul, start-up-ul se concentrează în prezent pe zona numită „Via Transilvanica“ (traseu turistic de 1.400 de km de la Putna până la Drobeta-Turnu Severin), colaborând cu entităţi din turismul sustenabil şi mici producători locali. Echipa GreenDAO vrea să ofere o soluţie all in one, care să includă expunere la clienţi, surse de finanţare şi suport în implementarea sistemelor de energie verde.

Cum va funcţiona însă efectiv platforma pentru micii antreprenori? „De exemplu, ca o mică pensiune, îmi doresc acest sistem de panouri fotovoltaice care costă 5.000 euro.“

„În momentul în care am semnat contractul cu GreenDAO şi am devenit membru, intru în acest circuit, în acest ecosistem de turism sustenabil, declar că îmi doresc să devin şi eu la rândul meu sustenabil şi mă îmbarc pe această cale. Noi, ca şi asociaţie, venim în sprijin cu partea de lichidităţi, de acoperire a valorii necesare pentru a implementa în situ un sistem de panouri fotovoltaice şi dăm ocazia membrului nostru să achite această valoare în timp prin propriile sale bunuri şi servicii postate la noi pe site. Deci noi practic venim cu o soluţie de marketplace all-in-one prin care utilizatorul are expunere la client, are surse de finanţare şi are şi suport în a implementa cele mai bune sisteme de energie verde pe care ar putea să le implementeze din punct de vedere tehnic şi condiţionat de locaţia sa reală din teren“, a detaliat ea.

În prezent, start-up-ul se află în faza de dezvoltare, beneficiind de sprijinul programului ClimAccelerator de la IMPACT Hub. Echipa, formată din cinci persoane, lucrează la crearea unui MVP (Minimum Viable Product), obiectivul fiind ca la jumătatea lui 2025 platforma să fie funcţională.

„Scopul nostru în această etapă este să reuşim să clarificăm suficient de mult conceptul încât să reuşim să îl transmitem prin câteva cuvinte. Practic dorim să creăm un MVP al acestei platforme în care beneficiarii vor putea să îşi posteze deja bunurile şi serviciile. Între timp, noi lucrăm deja la constituirea rezervei financiare şi o să încercăm ca până la jumătatea anului viitor să avem o platformă funcţională în care membrii noştri vor putea deja să-şi desfăşoare activităţile comerciale, chiar dacă va mai trece încă o perioadă de timp până când o să începem efectiv să disponibilizăm valori şi să creăm tot sistemul de creditare proprie“, a precizat Florei.

Modelul de afaceri al GreenDAO se bazează pe mai multe surse de venit precum redirecţionarea unui procent mic din tranzacţiile efectuate pe platformă către rezerva financiară, donaţii şi sponsorizări, inclusiv redirecţionarea impozitului pe profit de la companiile partenere, vânzarea de tokenuri crypto bazate pe bunuri şi servicii reale şi parteneriate cu companii mari pentru programe de “carbon offsets”.

"Încercăm să creăm acest ecosistem, acest motoraş economic care să aibă ca şi rezultat final nu generarea profitului, ci implementarea efectivă a infrastructurii verzi," a subliniat Florei, punctând faptul că GreenDAO se diferenţiază prin abordarea sa orientată spre impact, mai degrabă decât profit. Start-up-ul îşi propune să menţină costurile operaţionale sub 10% din valoarea rezervei financiare, restul fiind direcţionat către implementarea sistemelor de energie verde.

Odată ce va avea tot mecanismul complet funcţional, Echipa GreenDAO estimează că platforma va ajuta aproximativ 1.000 de entităţi să îşi implementeze sisteme de energie verde o dată la doi ani. Start-up-ul se compară cu programul Start-Up Nation, propunându-şi să atingă jumătate din impactul acestuia. “Start-Up Nation oferă o finanţare similară pentru aproximativ 2.000-3.000 de persoane o dată la 2 ani de zile”, a conchis ea.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR