♦ Demarat la finalul anului 2024, start-up-ul are deja primul client mare – Macromex - şi ţinteşte atingerea pragului de rentabilitate până la sfârşitul acestui an.
Antreprenorul local Cristi Movilă, cunoscut pentru implicarea anterioară în diverse businessuri din zona de e-commerce, inclusiv în conducerea operaţiunilor din regiune ale companiei braziliene VTEX, listată la bursa de la New York, a decis să parieze pe un produs propriu bazat pe inteligenţă artificială, investind personal până la 300.000 de euro în start-up-ul OptiComm AI. Platforma dezvoltată de OptiComm AI foloseşte algoritmi avansaţi de AI şi volume mari de date – atât interne, din istoricul de achiziţii, cât şi externe (meteo, inflaţie, evenimente locale, trafic etc.) – pentru a prezice ce, când şi în ce cantităţi vor cumpăra clienţii. Astfel, comercianţii, distribuitorii sau producătorii îşi pot optimiza stocurile, logistica, operaţiunile şi costurile aferente, inclusiv cele de marketing, prin anticiparea nevoilor reale ale consumatorilor.
Platforma a fost lansată recent şi are deja un prim client, iar pentru anul în curs, start-up-ul şi-a propus să ajungă la aproximativ 10 clienţi live şi să depăşească pragul de 300.000 de euro venit anual recurent (ARR).
„Ca număr de clienţi, vrem să ajungem la circa 10 care să aibă soluţia implementată. Poate vor fi 7, poate vor fi 12, vom vedea. Iar ca venit anual recurent vrem să depăşim 300.000 euro la final de 2025. Pentru anul viitor, până la jumătatea anului sau spre finalul anului, ţinta este să ajungem la peste 1 milion de euro venituri recurente anuale“, a declarat Cristi Movilă, fondator şi CEO al OptiComm AI, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Proiectul OptiComm AI a fost demarat la finalul lunii noiembrie 2024, însă ideea exista de mai mult timp în mintea antreprenorului, fiind rezultatul experienţei sale de 18 ani în domeniu şi al conştientizării potenţialului uriaş al inteligenţei artificiale aplicate în zona de produse dedicate comerţului.
„Este un business pe care l-am început full time şi cu acceleraţia la podea, să spun aşa. L-am început la finalul lunii noiembrie a anului trecut, în 2024. Practic atunci l-am înfiinţat, am alocat un buget pentru investiţii pentru a angaja oamenii şi pentru a investi în tehnologie. E un business la care m-am gândit demult, am tatonat ideea încă de când am ieşit din compania pe care am condus-o în Europa timp de 5 ani (VTEXT – n.red.), adică de pe la finalul lui 2023. Între timp am mai investit într-o companie de servicii şi am ieşit din compania respectivă de servicii pentru că mi-am dat seama că este cazul şi este timpul să fac un produs, mai ales bazat pe AI, fiindcă oportunităţile sunt fabuloase din punctul meu de vedere în domeniul acesta“, a explicat el.
Cum funcţionează platforma OptiComm AI?
Platforma funcţionează în regim SaaS (Software as a Service) şi este implementată direct în infrastructura cloud a clientului (Microsoft Azure, AWS, Google Cloud), pentru a asigura transparenţa costurilor şi securitatea datelor.
Echipa OptiComm AI se ocupă de implementare şi ajustare în această fază iniţială, urmând ca pe viitor aceasta să poată fi realizată şi de parteneri.
„Oferim platforma cu toate funcţionalităţile pe care le avem astăzi, plus tot ce mai dezvoltăm – roadmap-ul pe care îl avem – sub formă de abonament lunar. Încercăm pe cât posibil să nu mutăm datele clientului, adică facem «deployment», instalăm soluţia în cloud-ul clientului şi nu mutăm datele de acolo; facem toată partea de procesare, de analiză şi de antrenare a algoritmilor noştri în cadrul infrastructurii clientului, pentru că aşa e transparent“, a subliniat fondatorul OptiComm AI.
Platforma se bazează pe o schimbare de paradigmă, după cum susţine el, în condiţiile în care atenţia se mută de la mişcările de stoc la înţelegerea şi anticiparea nevoii clientului, folosind o multitudine de date.
„Noi ne uităm şi analizăm achiziţiile trecute ale tuturor cumpărătorilor. Asta se poate şi segmenta, adică poţi identifica, pe baza achiziţiei tale, cam ce nevoie are o persoană similară, cam ce nevoie ai tu, uitându-mă la persoane similare. E foarte importantă această grupare, segmentare şi această identificare a nevoilor. Punem toate datele tale de achiziţii peste date din piaţă – temperatură, precipitaţii, inflaţie, mişcarea populaţiei, evenimente care se întâmplă în zonă, sărbători legale, nunţi, perioade de post, vacanţele copiilor, toate lucrurile astea – şi ulterior înţelegem nevoia ta de mâine, de poimâine, când vei plasa tu o comandă sau când vii în magazin să cumperi produse, ce produse şi ce cantităţi. E un pic schimbată paradigma. Nu mă mai uit la mişcările stocului, ca în prognoza clasică, ci mă uit la client şi la nevoia clientului“, a detaliat Movilă mecanismul de predicţie.
Pe lângă predicţia comenzilor viitoare (funcţionalitatea de bază), platforma OptiComm AI include şi alte două direcţii importante, dezvoltate pe baza aceleiaşi analize a datelor: identificarea potenţialului de cross-selling şi a clienţilor potriviţi pentru produse noi sau existente.
„Iar mai departe, o altă funcţionalitate pe care o avem este că identificăm, pentru un client al lor, produsele cu potenţialul cel mai mare să fie achiziţionate de către clientul respectiv, dar pe care clientul nu le-a cumpărat niciodată. Adică acel cross-sell sau acele recomandări pe care noi, consumatorii finali, le vedem întotdeauna pe site-uri B2C. Noi o facem un pic mai calculat, tot aşa, segmentat: mă uit la locaţie, mă uit la tipul locaţiei, mă uit la numărul de mese sau numărul de clienţi pe care îi au. Sunt foarte multe informaţii pe care le luăm în calcul, astfel încât să propunem un produs relevant pentru locaţia respectivă (dacă este vorba de un jucător din HoReCa – n.red.). Mai mult decât atât, mă uit şi invers. Întorc problema şi invers. Dacă eu am un produs pentru care am suprastoc, l-am cumpărat sau l-am produs şi vreau să-l vând, mă uit invers: care sunt potenţialii clienţi cărora pot să le vând produsul respectiv? Iar ca un ultim pas în tot spectrul de recomandări, ne uităm şi la produse noi. Ok, eu fac un produs nou sau cumpăr un produs nou. Care sunt potenţialii clienţi pentru produsul acesta nou? Toate lucrurile astea vin din analiza multor date, că practic obiectivul nostru este să construim o <<cutiuţă>> în care bag foarte multe date şi scot inteligenţă”, a explicat el.
Clienţii ţintă: companii cu afaceri de minim zeci de milioane de euro
Platforma se adresează oricărei companii care vinde către clientul final (B2C) sau către alte businessuri (B2B) şi care dispune de volume relevante de vânzări – de ordinul sutelor de mii sau milioanelor de linii de comandă anual, echivalentul unor cifre de afaceri de la zeci de milioane de euro în sus.
„Platforma funcţionează pentru oricine vinde ceva clientului final şi are nişte volume relevante. E foarte important să ai nişte volume de vânzări relevante - câteva sute de mii, poate milioane de linii de comandă sau de tranzacţii, pentru că noi facem <<deep learning>>. Practic, antrenăm nişte reţele neuronale şi algoritmi avansaţi de AI cu datele de achiziţii. Dacă datele sunt puţine, atunci modelele noastre nu pot să înveţe foarte multe lucruri şi rezultatele nu sunt atât de bune. Dacă vorbim de hipermarket, supermarket sau magazine care au volume considerabile, probabil de la zeci de milioane de euro în sus vânzări pe an, informaţiile sunt şi relevante şi impactul pe care îl au aceste predicţii în companie devine foarte relevant”, a punctat Movilă.
Abonamentul lunar pentru a folosi OptiComm AI porneşte de la câteva mii de euro pe lună, tariful fiind ajustat în funcţie de complexitatea proiectului şi valoarea adusă clientului, mai ales în această fază de început.
Primul client care a implementat deja soluţia OptiComm AI şi o foloseşte în producţie este Macromex, unul dintre marii jucători de pe piaţa de distribuţie şi producţie de produse congelate din România. Platforma ajută Macromex să anticipeze comenzile clienţilor săi din HoReCa şi retailul tradiţional.
„Un proiect de genul acesta, în care prezic următoarea comandă pentru clientul lui Macromex din industria Horeca, ajută atât restaurantul, cafeneaua respectivă, hotelul respectiv – îi ajută să-şi dimensioneze achiziţiile şi să-şi planifice din timp. Şi, mai departe, îi ajută pe cei de la Macromex – ei au 12 cross-dock-uri în toată ţara, unde duc marfa. În fiecare cross-dock au anumite maşini ca să transporte marfa mai departe către clientul final. Noi, când ştim exact ce client, de unde e clientul, când va comanda, ce cantitate şi ce produse va comanda, practic, astea se traduc într-un beneficiu foarte mare pentru ei din punct de vedere logistic, operaţional, achiziţii, inclusiv producţie”, a detaliat fondatorul OptiComm AI.
Pe lângă Macromex, start-up-ul are discuţii avansate şi implementări în curs cu mai mulţi alţi potenţiali clienţi, inclusiv din străinătate.
Creştere prin forţe proprii
Obiectivul principal al echipei OptiComm AI pentru acest an este atingerea pragului de rentabilitate (break-even), menţinând un echilibru între creşterea echipei şi a numărului de clienţi implementaţi şi gestionarea eficientă a costurilor.
Odată ce compania va deveni sustenabilă financiar ("default alive") şi va atinge un anumit prag de venituri anuale recurente - de ordinul unui milion de euro sau mai mult, start-up-ul intenţionează să atragă o rundă de finanţare de la fonduri de venture capital (VC), însă exclusiv pentru accelerarea creşterii şi expansiune, nu pentru supravieţuire.
„Pentru că noi ne permiteam şi puteam eu să susţin business-ul în etapa asta de start, a fost mai bine pentru noi să nu atragem o investiţie pre-revenue, ci să mergem la câteva sute de mii, poate chiar spre un milion venit anual recurent, ca apoi să ridicăm o rundă, în acelaşi timp validând şi dezvoltându-ne soluţia. Devenim independenţi pentru că suntem pe cale de a deveni break-even, de a deveni 'default alive', cum numesc oamenii în domeniu. Şi atunci, dacă noi nu avem nevoie de banii investitorilor pentru a supravieţui şi pentru a ne acoperi costurile de zi cu zi, ci avem nevoie doar pentru a scala şi pentru a ne dezvolta – sky's the limit – atunci e foarte atractiv şi pentru ei”, a concluzionat Cristi Movilă. El a menţionat şi potenţialul de scalare rapidă prin integrări cu platforme existente, cum ar fi VTEX, sau chiar scenariul construirii unui "unicorn" cu o echipă restrânsă, profitând la maximum de capabilităţile AI.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE