♦ Platforma are deja o tracţiune semnificativă pe piaţa din România, cu 3.000 de farmacii înrolate - inclusiv lanţuri mari precum Catena, Help Net şi Dr. Max - şi aproape 35.000 de utilizatori lunari, după o investiţie personală a fondatorilor de peste 100.000 de euro ♦ Viziunea pe termen lung a fondatorilor este de a transforma MedRadar dintr-un motor de căutare a stocurilor într-un „companion digital de sănătate“, care să integreze date de la diverse dispozitive medicale şi să ofere o imagine completă a stării de sănătate a utilizatorului.
Startup-ul MedRadar, care a dezvoltat o aplicaţie care le arată pacienţilor stocurile de medicamente din farmacii, caută să atragă o primă rundă de finanţare de tip seed în valoare de 200.000-300.000 de euro pentru a accelera dezvoltarea produsului şi a demara expansiunea în ţările vecine.
Fondatorii - Cristian Rădulescu, un veteran cu 25 de ani de experienţă în industria de tehnologie medicală, şi Daniel Gorgan, programator - au investit deja peste 100.000 de euro din fonduri proprii pentru a aduce proiectul în stadiul actual, având aproape 35.000 de utilizatori lunari şi parteneriate cu 3.000 de farmacii.
„Căutăm în momentul de faţă un investitor. O investiţie între 200.000 şi 300.000 de euro ne-ar ajuta să dezvoltăm următorul nivel de module ale aplicaţiei şi, în acelaşi timp, să scalăm în regiune“, a declarat Cristian Rădulescu, cofondator al MedRadar.
Ideea MedRadar a apărut dintr-o nevoie personală a lui Daniel Gorgan, care a fost nevoit să caute un medicament pentru copilul său din farmacie în farmacie - proces pe care a realizat că l-ar putea eficientiza cu ajutorul tehnologiei. El a dezvoltat o primă versiune a aplicaţiei, care a fost perfecţionată ulterior de Cristian Rădulescu, ce avea deja o perspectivă similară de business, formată în cadrul companiei IQvia, lider global în tehnologie şi informaţii medicale.
Proiectul are în prezent o acoperire de aproximativ 30-35% din numărul total de farmacii din ţară. Ca volum de vânzări farmaciile partenere reprezintă peste 60% din piaţa din România.
Cea mai dificilă sarcină a fost convingerea farmaciilor să ofere acces la date, a explicat Rădulescu. „Cel mai dificil proces a fost să înrolăm farmaciile şi să îi convingem să ne dea acces la date. Eu am avut un avantaj competitiv pentru că, lucrând în corporaţie, jobul meu a fost să construiesc relaţii cu distribuitorii şi farmaciile, deci mi-am construit un capital de încredere. Dificultăţile sunt: „Cum vă conectaţi la sistemul meu de gestiune?“, „Ce faceţi cu datele?“. Mergem şi vorbim cu fiecare reţea, explicându-le ce facem şi dându-le prin contract garanţia că, în caz de un accident de securitate, se pot întoarce către noi, avem asigurări. Tocmai de asta, datele noastre stau pe servere globale, gen Amazon sau Microsoft, pentru a face lucrurile la cel mai înalt nivel de calitate“.

Daniel Gorgan, cofondator, MedRadar: Am avut nevoie de un medicament şi a trebuit să merg din farmacie în farmacie, să sun la fiecare în parte. Mi-am dat seama că e o problemă pe care aş putea să o rezolv.
Pentru a câştiga încrederea partenerilor, MedRadar nu colectează date sensibile, precum mărimea exactă a stocurilor sau preţurile, şi a implementat două moduri flexibile de conectare la sistemele de gestiune.
„Vrem să se ştie că nu luăm alte date decât strictul necesar: farmacia şi dacă are sau nu un medicament în stoc. Am implementat două moduri de conectare: un mod push, unde farmaciile trimit ele datele către noi, şi un mod pull, unde noi ne conectăm şi citim datele. Frecvenţa actualizării este la latitudinea farmaciei. Noi suntem pregătiţi să suportăm şi o sincronizare o dată pe oră, dacă este nevoie“, a explicat Daniel Gorgan.
O altă provocare tehnică a fost uniformizarea denumirilor de medicamente, care variază de la o farmacie la alta, problemă pe care echipa a rezolvat-o prin integrarea unei soluţii bazate pe inteligenţă artificială, furnizată de OpenAI.
Fondatorii intenţionează să folosească fondurile atrase pentru a dezvolta noi funcţionalităţi şi pentru a susţine expansiunea internaţională. Primul modul aflat în lucru va permite utilizatorilor nu doar să vadă unde se găseşte un medicament, ci şi să îl rezerve direct din aplicaţie. Această funcţionalitate va permite şi evoluţia modelului de business către unul Freemium şi Premium, cu o taxă modică pentru utilizatori.
De asemenea, compania are în plan dezvoltarea unui modul prin care farmaciile să îşi poată gestiona singure profilul - să adauge imagini, să modifice orarul sau să publice promoţii.
Viziunea pe termen lung este însă mult mai ambiţioasă. „Visul nostru este ca MedRadar să fie aplicaţia care te ajută pe tine şi ajută medicul tău să te trateze mai bine“, explică Rădulescu.
Obiectivul final este ca MedRadar să devină un „companion digital de sănătate“ disponibil la nivel european, care să se integreze cu diverse dispozitive medicale (smartwatch, pompă de insulină, glucometre) pentru a oferi utilizatorului şi medicului său o imagine completă şi în timp real a stării de sănătate - un adevărat „digital twin“.
Extinderea regională este vizată şi pentru că pacienţii din ţările vecine se confruntă cu aceleaşi probleme. Cristian Rădulescu subliniază un paradox al României: „România a fost unul dintre pionierii digitalizării sistemului farmaceutic. În 2012 am lansat e-prescripţia, iar sistemul SIUI, cu toate problemele lui, era atunci un proiect inovator.“ Problema, spune el, este stagnarea care a urmat. „Din păcate, ne-am oprit acolo şi, în 2025-2026, trăim tot la nivelul de 2012.“
El oferă exemple din regiune: Bulgaria, care până recent folosea raportări pe hârtie, recuperează rapid, iar Germania a implementat prescripţia electronică abia la începutul lui 2024, dar la un nivel superior, permiţând inclusiv livrarea prin curier a medicamentelor cu reţetă.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE