ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. George Grama, fondator, Atlas Navi - aplicaţie de navigaţie cu inteligenţă artificială: Am investit 1,7 mil. euro până acum în dezvoltarea aplicaţiei şi ne pregătim să o lansăm în luna iunie

6 apr 2022 Autor: Ioana Nita

♦ În trei ani, start-up-ul vrea să ajungă la 10 milioane de utilizatori la nivel global ♦ Aplicaţia automatizează practic ceea ce fac utilizatorii în mod manual în aplicaţia Waze, şi anume semnalează gropi, accidente, lucrări, maşini de poliţie ş.a.m.d.

George Grama, antrepre­norul local cunoscut în principal pentru aplicaţia Star Taxi dezvoltată în urmă cu zece ani, vrea să revoluţioneze acum piaţa aplicaţiilor de navigaţie de la nivel mondial cu cel mai nou proiect al său numit Atlas Navi. Aplicaţia foloseşte tehnologia inteligenţei artificiale şi camera smartphone-ului, detectând condiţiile de drum, accidente, traficul pe fiecare bandă în parte, maşini de poliţie şi multe altele, astfel încât utilizatorii să evite aglomeraţia în trafic. Până acum, investiţiile totale în proiectul Atlas Navi se ridică la 1,7 milioane euro, aplicaţia fiind gata de lansare pentru luna iunie, atât în România, cât şi în SUA.

„Pe compania din România - Atlas Apps - am accesat o linie de finanţare de la Uniunea Europeană în valoare de 1 milion de euro, grant de la ei, la care a trebuit să contribuim şi noi cu aproape 400.000 de euro. Practic, această finanţare ne-a ajutat foarte mult pentru că ne-a permis să dezvoltăm tehnologia şi să ajungem la un punct în care să nu avem nevoie de investiţii externe pentru partea hardware, de echipamente, şi nici pentru echipa de dezvoltatori. Avem de asemenea şi o componentă cripto fiindcă avem nişte NFT-uri - maşinile 3D pe care le vezi în aplicaţie şi pe care poţi să le configurezi şi pe care le pot vedea şi alţii sunt reprezentate de nişte NFT-uri pe blockchain şi am reuşit să luăm finanţare şi pe partea aceasta de la comunităţi cripto din România şi de la nişte investitori”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, George Grama, fondator al Atlas Navi. Ideea de a dezvolta aplicaţia Atlas Navi i-a venit în urma experienţei avute în SUA, la câţiva ani distanţă după exitul din businessul Star Taxi.

„Acum circa 3-4 ani ani am investit destul de mulţi bani în două maşini care sunt echipate să se conducă singure cu scopul de a intra în lumea asta de vehicule autonome, însă suntem o companie foarte mică în comparaţie cu cei de la Google sau alte start-up-uri de genul acesta şi deşi am învăţat multe în cadrul proiectului, nu am putut să îl ducem foarte departe. Însă, văzând ce pot face acele camere video pe maşinile autonome, mi-am dat seama că este foarte multă putere de procesare în aceste maşini şi în captarea acelor videouri şi pot să detecteze foarte multe lucruri şi cumva asta a fost sămânţa pentru ideea de la Atlas Navi”, a povestit antreprenorul.

„Ne-am gândit ce am putea face dacă toate maşinile ar avea astfel de camere, inclusiv cele mai vechi de zece ani, de cinci ani, nu contează. Şi de acolo am venit cu ideea asta de la Atlas Navi de a folosi camerele de pe smartphone-uri pentru a interpreta drumul, a detecta gropi şi locuri libere de parcare, trafic pe fiecare bandă şi maşini de poliţie în viitor.  Cam tot ce face Waze manual, dar la noi este automat şi practic toţi utilizatorii dau date constant în reţea, de care beneficiază toţi ceilalţi şoferi, reuşind astfel să ajungem în punctul în care suntem azi, după doi ani de muncă, în care putem să lansăm aplicaţia. Este testată deja şi este în proporţie de circa 90% gata”, a completat el, adăugând că aplicaţia funcţionează asemenea unui copilot.

“Este ca şi cum ai avea un copilot care se uită constant la drum şi orice poate fi o problemă pentru alţi şoferi el raportează de fiecare dată constant către toţi ceilalţi şi asta se reflectă în rute de navigare mai rapide, în mult mai multe date care pot fi folosite inclusiv de oraşe, de smart-city-uri în viitor.”

Funcţionalitatea de bază a aplicaţiei Atlas Navi este partea de AI, computer vision, care interpretează imaginile primite fie de pe camerele smartphone-urilor, fie de la o cameră video auto instalată pe maşină. Totodată, Atlas Navi are şi o serie de alte funcţionalităţi care nu se întâlnesc în cadrul aplicaţiilor de navigaţie actuale.

“Dacă vrei, poţi să înregistrezi drumul pe care mergi şi poţi să distribui acele videouri. Poţi să faci live streaming - te duci pe un drum, pe Transfăgărăşan de exemplu, sau vezi ceva frumos, poate a trecut o căprioară prin faţa ta şi dacă aveai înregistrarea pornită, poţi să distribui acele  videouri. În plus, o altă funcţionalitate este <<group trips>> -  să zicem că mergem cinci maşini la schi în Austria, formăm un grup şi ne vedem toţi pe grup, ştim unde suntem, nu ne mai pierdem, iar dacă unul intră la o benzinărie poate da follow oricui din grup şi îl duce automat navigaţia oriunde s-ar duce acel membru din grup. Partea asta vine şi cu o funcţionalitate de walkie-talkie, un fel de staţie radio, prin care vorbesc cu cei din grup şi pot discuta foarte uşor, fără să dea telefoane”, a explicat fondatorul Atlas Navi. Totodată, start-up-ul lucrează şi la o variantă a soluţiei care să poată fi integrată de constructorii auto direct pe sistemele din maşini.

“Noi nu folosim hărţile noastre, ci avem un parteneriat cu cei HERE Maps. Deja avem date legate de trafic, nu începem de la zero, putem vedea cât trafic este pe fiecare artera, inclusiv în Bucureşti. Noi venim cu datele noastre suplimentar peste acestea şi sugerăm alte rute alternative, algoritmii sunt antrenaţi deja. Am colaborat cu un constructor de maşini autonome din SUA prin care am avut acces la 100 de TB de videouri şi imagini din trafic, obiectele fiind deja sunt clasificate şi noi doar a trebuit să antrenăm asta, ceea ce ne-a ajutat foarte mult. Pe lângă asta, am investit foarte mult în hardware, am cumpărat de la NVIDIA de aproape jumătate de milion de euro, şi fiind şi într-un accelerator de la NVIDIA, am reuşit să avem acces la resurse software care să ne grăbească procesul asta - deci nu ne-a luat şase luni să antrenăm 100 de TB, ci două săptămâni”, a punctat George Grama.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR