ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Ionuţ Pătrăşcoiu, fondator FameUp: Într-un an vrem ca 10 milioane de persoane cu peste 500 de urmăritori pe Instagram, Facebook şi TikTok să devină influenceri, să câştige bani din postări online

13 aug 2021 Autor: Ioana Nita

Banii de la Daniel Dines, fondul EGV şi alţi investitori vor ajuta platforma să se lanseze în SUA.

Start-up-ul local FameUp, care a dezvoltat aplicaţia mobilă cu acelaşi nume ce le permite utilizatorilor de Instagram cu minimum 500 de urmăritori să promoveze branduri ca influenceri, va utiliza finanţarea de 2,5 mil. euro primită recent de la fondul local de investiţii Early Game Ventures (EGV) şi de la Daniel Dines (UiPath), cel mai bogat român, plus alţi business angels, să atace anul viitor piaţa din SUA, cea mai mare piaţă pentru orice produs de tehnologie. Start-up-ul mizează pe atingerea pragului de 10 milioane de utilizatori la nivel global în 2022.

„Am reuşit să le arătăm investitorilor care ne-au oferit încredere că FameUp poate să fie o aplicaţie globală. Finanţarea aceasta ne va ajuta să ne creăm departamentele de care avem nevoie - vânzări, marketing şi suport, şi să pregătim produsul pentru SUA astfel încât în luna ianuarie 2022 să lansăm aplicaţia acolo. Nu avem decât o singură direcţie şi aceasta este Statele Unite ale Americii, cea mai mare piaţă pentru orice produs tech. În România sunt în prezent circa 3 milioane de utilizatori ai aplicaţiei Instagram, pe când în SUA sunt 140 de milioane“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, Ionuţ Pătrăşcoiu, fondator şi CEO al FameUp. El a început să lucreze la aplicaţia FameUp în martie anul trecut, ideea născându-se dintr-un alt proiect propriu - aplicaţia Floca (reţea de socializare bazată pe localizarea utilizatorilor din apropiere).

„Ideea pentru FameUp a venit dintr-o pivotare pe care am făcut-o acum un an şi jumătate dintr-o aplicaţie anterioară pe care am dezvoltat-o - Floca. Am luat efectiv această nişă de influenceri locali şi de branduri locale cu gândul de automatiza cât mai mult procesul între ele şi aşa am dezvoltat aplicaţia FameUp.“

Ce face însă mai exact FameUp? Aplicaţia îi permite oricărui utilizator al aplicaţiei Instagram (în curând şi Facebook şi TikTok), cu cel puţin 500 de urmăritori să facă bani promovând diverse branduri, produse sau servicii. Astfel, FameUp facilitează contactul între influenceri şi branduri şi democratizează accesul la contractele de promo­vare rezervate până astăzi doar influencerilor cu zeci de mii de urmăritori.

„Ce aş vrea să punctez este faptul că ceea ce încercăm noi să facem şi într-o oarecare măsură am reuşit, acesta este de altfel şi motivul pentru care am reuşit să luăm şi această investiţie, este să le dăm posibilitatea tinerilor cu un cont în social media să beneficieze de ceva pentru timpul lor petrecut în social media. Fie că este o cafea, un abonament la sală, un serviciu pe care îl primesc de la un salon sau sumele de bani pe care tinerii pot să le facă efectiv prin intermediul aplicaţiei noastre“, a subliniat Ionuţ Pătrăşcoiu.

În acelaşi timp, aplicaţia FameUp reprezintă şi un nou canal de comunicare pentru brandurile mici şi pentru afacerile de familie, care nu dispun de bugete mari de promovare. Mai exact, aceştia se pot promova pe reţelele sociale cu doar două-trei sute de lei sau chiar fără bani, oferind în schimb produse sau servicii.

Investiţiile iniţiale în FameUp s-au situat la câteva sute de mii de euro, având în vedere că aplicaţia FameUp s-a născut dintr-un alt proiect care a fost susţinut încă de la început de business angel-ul Bogdan Gheorghiu.

„Am avut un angel investor care ne-a ajutat în toată această perioadă  - de la aplicaţia Floca şi poate pivotările ei până în momentul de faţă, iar în toţi aceşti ani sunt câteva sute de mii de euro pe care le-am cheltuit ca să reuşim să ajungem la acest produs care a demonstrat până acum un minim product market fit”, a precizat el.

Acum, odată cu finanţarea de 2,5 milioane euro obţinută, pe lângă fondul local de investiţii Early Game Ventures s-au alăturat şi alţi doi business angels Marian Dinu şi Daniel Dines, fondatorul UiPath - primul unicorn românesc.

„Îl cunosc personal pe Daniel de aproape trei ani de zile. Este un mentor pentru mine, constant îI scriu şi îi cer sfaturi. M-am întâlnit de mai multe ori cu el, iar Daniel este de fapt persoana de la care a plecat proiectul FameUp pentru că i-am prezentat aplicaţia Floca şi ideea de a face această pivotare. El ştie tot traseul meu şi ştie tot traseul nostru ca şi companie şi mă bucur că îl avem printre investitori. El a fost la curent cu absolut orice modificare pe care am făcut-o în anii aceştia şi a fost persoana care m-a motivat foarte mult - acel mentor pe care orice om într-un proiect de genul ăsta îşi doreşte să îl aibă”, a spus Ionuţ Pătrăşcoiu.

În prezent, FameUp este disponibilă pe pieţele din România şi Spania, aplicaţia având deja în total peste 4.500 de branduri înrolate şi circa 120.000 de influenceri locali.

„În august anul trecut am avut primul MVP, prima variantă de test, iar în septembrie deja am început să o testăm live. Pas cu pas am introdus şi partea de monetizare plus anumite sisteme de growth care ne ajută să aducem utilizatorii în aplicaţie. De patru luni, aplicaţia este disponibilă în România şi în Spania. Vedem cum interacţionează o altă piaţă cu produsul nostru şi funcţionează. Sunt mii de branduri care au oferte locale şi zeci de mii de influenceri locali care beneficiază de produse şi servicii în schimbul unor postari pe contul lor şi totodată fac şi bani”, a menţionat fondatorul FameUp.

Modelul de business al FameUp se bazează în prezent pe perceperea unui comision atunci când un brand alege să se promoveze prin intermediul micro-influencerilor înscrişi în aplicaţie.

„Un brand spre exemplu poate dori să lucreze cu 5.000 de tineri care să posteze despre businessul lui. Tu ca şi utilizator al aplicaţiei îţi setezi un preţ, dar noi brandului îi afişam preţul pe care l-ai setat tu plus comisionul nostru - 35%. Aceşti 35% ne asigură nouă fluxul acesta monetar şi este prima etapă a monitorizării noastre”, a explicat el.

În prezent, echipa FameUp este formată din opt persoane, însă start-up-ul are nevoie de cel puţin încă 20 de persoane pentru a-şi putea dezvolta departamentele de de vânzări, marketing şi suport, astfel încât să poată intra pe piaţa din SUA anul viitor.

„Ne dorim să ajungem până la sfârşitul anului la circa 30 de oameni. Trebuie să dezvoltăm departamentele de vânzări, marketing şi suport. În momentul de faţă suntem în acest format de câteva persoane care sunt multitasking. Eu spre exemplu fac şi vânzări, şi suport, şi marketing, şi design şi product şi project, le fac cam pe toate”, a precizat Ionuţ Pătrăşcoiu.

Pentru anul viitor, ţinta FameUp este a ajunge la 10 milioane de utilizatori la nivel global.

„Tot ce am făcut noi până acum a fost să testăm această aplicaţie şi am fost efectiv un test al infrastructurii, al sistemului de growth pe care l-am dezvoltat. Este clar că înainte să intrăm pe piaţa din SUA trebuie să vedem că totul este perfect funcţional, dar până la sfârşitul anului viitor aplicaţia o să aibă peste 10 milioane de utilizatori în întreaga lume. Este o aplicaţie care efectiv vine cu o soluţie la o problemă care este în piaţă, este ceva nou - brandurile niciodată nu au avut posibilitatea să plătească cu produse şi cu servicii în mod autentic. Iar aceşti tineri, la fel, se află în aceeaşi postură ca aceste branduri - nu au beneficiat niciodată de produse, servicii sau bani pentru timpul pe care l-au petrecut în social media.”

O campanie Ziarul Financiar Seedblink Cognizant Softvision și Banca Transilvania
Innovation Partner: