• Leu / EUR4.9474
  • Leu / GBP5.8404
  • Leu / USD4.7141
ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Marian Ştirbescu, CEO Colltrain, platformă de training colaborativ la distanţă: Avem peste 120 de traineri care îşi desfăşoară activitatea pe platformă şi vizăm o creştere de 50% până la final de an

2 nov 2021 Autor: Alexandra Cepăreanu

În prezent, Colltrain este activă în patru ţări - România, Marea Britanie, Polonia şi Franţa şi în continuare reprezentanţii vizează pieţele din Ungaria şi Bulgaria.

Start-up-ul Colltrain, care a dezvoltat o platformă pentru desfăşurarea activităţilor de training colaborativ la distanţă, ce a fost lansată în vara anului trecut, are în plan să crească cu minimum 50% numărul de traineri care îşi desfăşoară activitatea în cadrul aplicaţiei, până la finalul anului în curs.

„În prezent, platforma înregistrează aproximativ 128 de traineri, în principal din Europa. Însă, spre sfârşitul anului de obicei sunt campanii de marketing şi astfel sperăm să creştem cu 50% numărul de traineri de pe platformă, până la sfârşitul anului 2021”, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, Marian Ştirbescu, CEO al start-up-ului Colltrain.

Platforma Colltrain, dezvoltată în urma unei investiţii în valoare de circa 150.000 de euro, este în prezent activă în patru ţări, printre care România, Marea Britanie, Polonia şi Franţa, însă înregistrează câţiva traineri şi din Germania. Ţările pe care le vizează reprezentanţii Colltrain pentru extindere sunt Ungaria şi Bulgaria.

„Nu suntem limitaţi când vorbim de extindere, singurul impediment ar putea fi limba. În momentul de faţă am vrea să lucrăm activ în Franţa, Ungaria şi în Bulgaria şi am vrea să consolidăm activitatea în Marea Britanie - care dă ora exactă atunci când vine vorba de training în Europa şi în lume. Sigur, Statele Unite ale Americii sună interesant, dar înseamnă şi un alt ordin de mărime.”

De asemenea, compania are nevoie de finanţare pentru a continua dezvol­tarea, pentru a susţine o campanie de mar­keting digital şi pentru a începe extinderea pe noi pieţe, a adăugat CEO-ul Colltrain.

„Am explorat zona de finanţare începând cu luna august 2021. Avem discuţii interesante în Marea Britanie, chiar cu unii dintre clienţi. Dar şi în ceea ce priveşte piaţa din România am observat că s-au întâmplat câteva eveni­mente interesante în piaţă, sunt companii mari care s-au ridicat din România, şi am aflat că sunt şi români care sunt dispuşi să investească în zona asta şi o să începem desigur discuţiile şi cu ei.“

„Cred că traseul de finanţare ar trebui să înceapă cu o investiţie privată, apoi vom continua cu un proiect de crowdfunding, după care vom accesa o finanţare de la un fond de investiţii.”

În prezent, în cadrul Colltrain lucrează o echipă de circa şase persoane, iar pentru a pune în practică planurile de dezvoltare şi extindere reprezentanţii start-up-ului românesc se află în proces de recrutare. De altfel, din iulie 2020 şi până în prezent, pe Colltrain s-au desfăşurat circa 15.000 de activităţi de echipă.

„Echipa nu este completă, suntem într-un moment în care vrem să creştem numărul de angajaţi. În prezent, în cadrul Colltrain lucrează permanent şase persoane şi am mai avea nevoie de încă şase persoane. Suntem conştienţi că dacă vrem continuitatea serviciului şi un marketing extins de comunicare mai bine conturat, avem nevoie şi de colegi noi.”

În ceea ce priveşte costurile de utilizare a platformei, Marian Ştirbescu a explicat că trainerii sau companiile în cadrul cărora lucrează trainerii înscrişi în cadrul Colltrain pot alege între abonamentul lunar sau cel anual.

„Cel mai scump abonament este de 33 de euro pe lună, ceea ce reprezintă un preţ mic, comparativ cu preţurile unor traininguri clasice. Spre exemplu, materialele pentru o sesiune de training tradiţională, într-o sală normală şi cu persoane, ajung la circa 45 – 50 de euro minim pe şedinţă.”

Astfel, având în vedere şi diferenţele de costuri care sunt substanţial mai mici în mediul online, dar şi faptul că firmele nu mai sunt nevoite să adune angajaţi din diverse colţuri ale ţării sau chiar ale lumii pentru a participa la anumite traininguri, CEO-ul Colltrain consideră că tranziţia spre mediul online în ceea ce priveşte trainingurile se va menţine şi poate chiar va accelera.

„Pentru că bugetele de training au rămas constante, în companii s-a produs o redistribuire în urma căreia mai mulţi angajaţi au avut acces la training în mediul online. În felul acesta, un departament de resurse umane dintr-o multinaţională care avea ca obiectiv să educe sau să crească abilităţile a 5.000 de oameni, anul acesta poate să trimită la training, cu acelaşi buget, circa 9.000 de oameni. Practic, se schimbă semnificativ modul în care decidenţii organizează aceste sesiuni şi direcţionează bugetele. Sunt companii care de exemplu au mandatat training exclusiv online până la sfârşitul 2022 deja.”

 

Ce a mai spus Marian Ştirbescu la ZF IT Generation:

► Credem că piaţa de training deja s-a fragmentat şi această fragmentare o să continue, deoarece pentru anumite tipologii de training mediul online este mediul preferat - spre exemplu pentru trainingurile tehnice. Sunt traineri care aşteaptă în continuare să fie ca înainte, însă nu cred să mai fie ca înainte prea curând şi nu datorită virusului pandemic ci pentru că s-a produs această schimbare la nivel global şi oamenii au regăsit foarte multe beneficii. Spre exemplu, se reduce foarte mult costul pe participant, nu neapărat costul serviciilor de training, cât per ansamblu. Sunt situaţii în care trebuie să aduci în Bucureşti oameni din Târgu Jiu, Timişoara, Cluj, Iaşi şi alte oraşe. Costul de cazare şi transportul pot fi de două ori sau de trei ori mai mari decât costul trainingului. Dacă punem asta într-o perspectivă globală, să adun oameni din Europa într-o locaţie ca să ţin o sesiune de leadership, probabil că obţii un cost care e de cinci ori mai mare.

►  Împreună cu Alexandru Cojocaru, care este şi directorul tehnic al Colltrain, am început să dezvoltăm acest start-up chiar în pandemie, pornind de la două echipe - echipa de la Centriqa care face dezvoltarea de software - şi echipa de la Axioma - care face training şi dezvoltă conţinut pentru această platformă atât în România cât şi în Marea Britanie.

► Ideea de a oferi training de la distanţă a apărut înainte de pandemie de la faptul că făceam des drumul de la Londra la Bucureşti şi invers. Şi având oportunităţi de a livra training şi la distanţă, mai ales în partea aceasta a Europei, am observat că există o consolidare a companiilor la nivel european, există companii cu birouri în multiple ţări, în multiple locaţii, şi inclusiv partea de training s-a centralizat destul de mult, astfel că aveam într-o sesiune de training oameni din Serbia, Polonia, Germania, Ungaria, România sau Rusia. 

► În 2019 a apărut prima dată această idee, deşi platformele nu erau la fel de utilizate cum sunt în prezent, în urma contextului generat de criza medicală. Pandemia a fost momentul care a accelerat această dezvoltare semnificativ şi practic ne-am aflat într-un moment de criză.

► În luna martie a anului precedent peste 30 de sesiuni de training au fost amânate sau anulate deoarece au apărut restricţiile şi distanţarea socială. Contextul pandemic nu ne afectează doar pe noi, ci şi pe partenerii noştri din Statele Unite şi Germania. Şi atunci a fost nevoie să găsim o metodă prin care să putem oferi în continuare traininguri.

► Am dezvoltat o carte digitală care se cheamă Carta Method - prescurtarea de la Colaborativ Adaptive Remote Training Activity - şi este o zonă cu care mergem şi către ţările vorbitoare de limbă spaniolă, către ţările vorbitoare de limbă germană şi cumva pare să preceadă expansiunea în zona de utilizare de aplicaţii. Astfel, în toate ţările din Europa găsim traineri care înţeleg engleză, care au învăţat engleză şi care pot să utilizeze Colltrain, mai ales că ei au posibilitatea să îşi definească activităţile în propria limbă.

► Ce s-a întâmplat în 2020, probabil se va întâmpla un pic mai bine în 2021. Vorbim de venituri de 20.000 de euro pe an, cam aici ar fi nivelul. Anul 2022 este anul în care ne orientăm spre partea asta de creştere a venturilor. În sensul ăsta mai avem un plan în a extinde platforma şi către dezvoltatorii de conţinut. În piaţa de training globală, există firme care au dezvoltat anumite tipuri de activităţi sau jocuri pe care le-au licenţiat de-a lungul anilor şi pentru că nu se mai pot rula în sală, vânzarea către un marketplace în care trainerii să utilizeze aceste activităţi dezvoltate în altă parte este o oportunitate.

► Într-un fel, tranziţia către trainingul digital scoate la suprafaţă ce era în spatele magiei. Acum e destul de vizibil ce se întâmplă, e destul de vizibil cum reuşeşti să implici participanţii, cum reuşeşti să obţii rezultate. Nu mai este ca înainte când plăteai un bilet destul de scump şi ce se întâmpla acolo rămânea acolo. În prezent se şi filmează, se pune pe internet, iar asta va reaşeza cumva piaţa. Şi de obicei când pieţele se aşează, se mută şi zona de venituri dintr-o parte în alta, de asta ne aşteptăm ca aceasta să fie o platformă în care creatorii de conţinut şi trainerii să facă bani efectiv şi în felul ăsta şi platforma să crească în venituri.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR